Найпоширеніші корупційні ризики у публічних закупівлях

Порушення, які можна виявити у публічних закупівлях через відкриті дані.
Отримайте безплатний доступ на цілу добу

Приклади найпоширеніших порушень, які можна виявити у закупівлях через відкриті дані:

  1. Закупівля товарів або послуг за завищеними цінами
    Коли ціна закупівлі вища за середньоринкову, це може вказувати на неефективне використання бюджетних коштів. Така закупівля підпаде під ретельнішу перевірку, щоб виключити інші корупційні ризики.
  2. Умови ТД, прописані під певного учасника, та дискваліфікація його конкурентів із надуманих причин
    Особливі вимоги до товару, послуги чи постачальника можуть штучно обмежувати участь інших компаній у закупівлі. Наприклад, під час проведення тендерів на реконструкцію футбольних полів державні органи висунули вимогу, щоб штучна трава була «кучерявою», а таку випускав лише один завод.
    Часом дискримінаційні вимоги можуть не бути прямо викладені в документації, але замовник використовує штучно створені причини, як відсутність незначних довідок чи нумерації сторінок документів, для дискваліфікації певних учасників.
  3. Поділ предмета закупівлі для уникнення проведення торгів
    На період дії воєнного стану КМУ дозволив укладати прямі договори на товари та послуги вартістю до 100 тис. грн, послуги з поточного ремонту до 200 тис. грн і роботи до 1,5 млн  грн. Також КМУ передбачив можливість не публікувати у системі Prozorro договори до 50 тис. грн.
    Поділ закупівлі на допорогові суми, щоб уникнути відкритих торгів і не публікувати інформацію в системі, є порушенням.
  4. Зловживання винятками для закупівлі у період воєнного стану за нагальною потребою і оприлюднення інформації
    Особливості встановлюють винятки для публічних закупівель на період воєнного стану, що дозволяють закуповувати без застосування відкритих торгів, зокрема, коли виникла нагальна потреба і коли оприлюднення інформації про закупівлю становить загрозу національній безпеці. Зловживання цими винятками призводить до переплат та обмежує прозорість процесу закупівель.
  5. Пов’язані між собою компанії, які брали участь у тендері
    Пов’язаність компаній за адресою, спільні контактні дані та спільні засновники можуть свідчити про фіктивну конкуренцію.
    Також так зване «спаринг-партнерство», коли учасники, хоча не прямо пов’язані, регулярно беруть участь у торгах та демонструють незначний рівень конкуренції, може свідчити про потенційну змову.
  6. Участь у торгах учасника, який має відношення до рф/рб
    Особливості забороняють закуповувати у громадян рф, рб та їхніх юридичних осіб, а також українських фірм, власниками 10% яких є зазначені держави.
  7. Санкції, накладені на учасника чи переможця тендеру
    Не лише громадяни рф та рб, але й компанії, громадяни України та інших держав можуть потрапити під санкції за співпрацю з агресором чи фінансування війни. Закон забороняє укладати контракти з такими суб’єктами. Отже, важливо перевіряти учасників закупівель та засновників компаній у санкційному реєстрі НАЗК.

Джерело: Open Data Toolkits

е-журнал Держзакупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
43074

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7284

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5394

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді