Підприємство закупило потрібне для власної діяльності за кошти, зібрані для ЗСУ: які наслідки

857

Запитання

Підприємство через воєнне вторгнення зібрало благодійні внески від контрагентів. Мета благодійництва — закупити бронежилети для ЗСУ. Зібрані кошти використали не за призначенням — для забезпечення господарської діяльності підприємства. Які наслідки нецільового використання коштів?

Відповідь

08_11_21.jpg

За такий вчинок передбачена кримінальна відповідальність. Яка саме і що тепер робити, підкажемо далі.

Підприємство порушило норми Закону № 5073.

Благодійна діяльність — добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим Законом цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.

Частина 2 статті 1 Закону № 5073

Благодійником є дієздатна фізична особа чи юридична особа приватного права (у т. ч. благодійна організація), яка добровільно провадить один чи декілька видів благодійної діяльності (ч. 5 ст. 1 Закону № 5073). Тобто коли підприємство лише збирає внески, але саме не долучається до благодійної діяльності, воно провадить публічне збирання пожертв.

Публічним збиранням благодійних пожертв визнають добровільний збір цільової допомоги у формі коштів або майна серед невизначеного кола осіб, зокрема, з використанням засобів електронних комунікацій, у т. ч. благодійного електронно-комунікаційного повідомлення, для досягнення мети, визначеної Законом № 5073 (ч. 1 ст. 7 Закону № 5073).

При цьому публічний збір благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування Збройних Сил України провадять особи, зазначені в частинах 2—5 статті 7 Закону № 5073, в порядку, визначеному урядом (ч. 8 ст. 7 Закону № 5073). Як збирати пожертви, визначає Порядок № 451.

Порядок № 451 встановлює, що збирати кошти мають право особи, які:

  • діють від імені благодійної організації або на користь благодійної організації від власного імені (через благодійні організації);
  • діють від імені або на користь Міноборони;
  • є уповноваженими посадовими особами Міноборони з використанням ЗМІ.

Окрім того, змінити мету і порядок використання благодійної пожертви можливо лише за згодою благодійника, на підставі рішення суду або в інших випадках, визначених законом або правочином благодійника. Благодійник або уповноважені ним особи мають право контролювати цільове використання благодійної пожертви, у т. ч. на користь третіх осіб (ч. 5, 6 ст. 6 Закону № 5073).

Отже, факт використання зібраних цільових коштів на забезпечення власної госпдіяльності є порушенням принципів благодійництва. Окрім того, вбачаємо високий ризик того, що були порушені норми Порядку № 451 щодо збирання коштів на користь ЗСУ.

Які наслідки та що робити?

обгрунтування очікуваної вартості

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
15844

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44219

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7743

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5724