Підприємство закупило потрібне для власної діяльності за кошти, зібрані для ЗСУ: які наслідки

548

Запитання

Підприємство через воєнне вторгнення зібрало благодійні внески від контрагентів. Мета благодійництва — закупити бронежилети для ЗСУ. Зібрані кошти використали не за призначенням — для забезпечення господарської діяльності підприємства. Які наслідки нецільового використання коштів?

Відповідь

08_11_21.jpg

За такий вчинок передбачена кримінальна відповідальність. Яка саме і що тепер робити, підкажемо далі.

Підприємство порушило норми Закону № 5073.

Благодійна діяльність — добровільна особиста та/або майнова допомога для досягнення визначених цим Законом цілей, що не передбачає одержання благодійником прибутку, а також сплати будь-якої винагороди або компенсації благодійнику від імені або за дорученням бенефіціара.

Частина 2 статті 1 Закону № 5073

Благодійником є дієздатна фізична особа чи юридична особа приватного права (у т. ч. благодійна організація), яка добровільно провадить один чи декілька видів благодійної діяльності (ч. 5 ст. 1 Закону № 5073). Тобто коли підприємство лише збирає внески, але саме не долучається до благодійної діяльності, воно провадить публічне збирання пожертв.

Публічним збиранням благодійних пожертв визнають добровільний збір цільової допомоги у формі коштів або майна серед невизначеного кола осіб, зокрема, з використанням засобів електронних комунікацій, у т. ч. благодійного електронно-комунікаційного повідомлення, для досягнення мети, визначеної Законом № 5073 (ч. 1 ст. 7 Закону № 5073).

При цьому публічний збір благодійних пожертв для забезпечення бойової, мобілізаційної готовності, боєздатності та функціонування Збройних Сил України провадять особи, зазначені в частинах 2—5 статті 7 Закону № 5073, в порядку, визначеному урядом (ч. 8 ст. 7 Закону № 5073). Як збирати пожертви, визначає Порядок № 451.

Порядок № 451 встановлює, що збирати кошти мають право особи, які:

  • діють від імені благодійної організації або на користь благодійної організації від власного імені (через благодійні організації);
  • діють від імені або на користь Міноборони;
  • є уповноваженими посадовими особами Міноборони з використанням ЗМІ.

Окрім того, змінити мету і порядок використання благодійної пожертви можливо лише за згодою благодійника, на підставі рішення суду або в інших випадках, визначених законом або правочином благодійника. Благодійник або уповноважені ним особи мають право контролювати цільове використання благодійної пожертви, у т. ч. на користь третіх осіб (ч. 5, 6 ст. 6 Закону № 5073).

Отже, факт використання зібраних цільових коштів на забезпечення власної госпдіяльності є порушенням принципів благодійництва. Окрім того, вбачаємо високий ризик того, що були порушені норми Порядку № 451 щодо збирання коштів на користь ЗСУ.

Які наслідки та що робити?

🔥Безплатний вебінар від проєкту «ДеюреЗакупівлі»

Статичний блок для новин

Щоб переглянути вебінар та отримати сертифікат, потрібна попередня реєстрація👇

Зареєструватися

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Пов’язані особи в публічних закупівлях 2024

Чи легко встановити, чи пов’язані особи під час тендеру? Не поспішайте відповідати на це запитання. Для початку ознайомтеся з ознаками та прикладами пов’язаних осіб. Вивчіть значущі судові рішеннями та алгоритми дій замовника, у разі встановлення пов’язаності під час проведення закупівлі.
5771

Кримінальна відповідальність у сфері публічних закупівель

Дехто помилково вважає, що найстрашніше, що може бути в закупівлях, — це штраф. Однак судова практика свідчить, що варто зважати ще й на кримінальну відповідальність. Розглядаємо найпоширеніші випадки кримінальної відповідальності у сфері публічних закупівель
17404

Моніторинг закупівель 2024

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель 2024, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
2294

Яких порушень припускаються замовники, коли укладають договори за пунктом 13 Особливостей

Вже пів року аудитори проводять моніторинг закупівель за пунктом 13 Особливостей. Свіжий аналіз проведених моніторингів та найпоширеніших порушень, які допускають замовники, — у статті від проєкту «ДеюреЗакупівлі: закон і практика»
3223