Замовник проводить закупівлю після того, як розірвав договір. Чим керуватися – Законом чи Постановою № 169

803

Запитання

Замовник провів відкриті торги на закупівлю автомобіля. За результатами торгів замовник уклав договір про закупівлю. Наразі договір розірваний – постачальник не міг виконати договірні зобов’язання. Замовник має на меті придбати вантажний автомобіль, але вже вживаний. Закуповуватиме за власні кошти. Як діяти в цьому випадку – проводити відкриті торги чи скористатися Постановою № 169?

Відповідь

Передусім пояснимо щодо закупівель за власні кошти. Закупівельне законодавство не передбачає окремого порядку закупівель, який би залежав від особливостей фінансування замовника. Тобто не важливо, за які надходження – власні кошти чи бюджетні – закуповує замовник. Порядок закупівель для кожного з цих варіантів однаковий.

У звичайних умовах правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг визначає Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі – Закон № 922). Натомість в умовах воєнного стану КМУ відповідно до своїх повноважень визначив особливий порядок закупівель – його встановлює постанова КМУ «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (далі – Постанова № 169).

Розберемо, коли застосовувати порядок закупівель, який встановлює Постанова № 169.

За позицією Мінекономіки Постанова № 169 регулює публічні закупівлі товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану та не поширюється на період після його припинення чи скасування (лист від 22.04.2022 № 3304-04/16796-06).

З огляду на положення Конституції України, Постанови № 169 та Указів Президента стану строк дії договору та виконання зобов’язань за ним під час воєнного стану може охоплювати саме період дії воєнного стану і передбачати можливість їх продовження в разі продовження строку воєнного стану.

Отже, на період дії воєнного стану в Україні замовники під час закупівель товарів, робіт і послуг керуються порядком, установленим у Постанові № 169.

Воєнний стан в Україні запроваджений з 5 год 30 хв 24 лютого 2022 року (п. 1 Указу Президента України № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні»). Вже двічі дію воєнного стану продовжували, на сьогодні – до 25 травня 2022 року.

Тож щоб придбати автомобіль, який замовнику потрібний нагально і який він використовуватиме у період дії воєнного стану, він може скористатися Постановою № 169, зокрема дотримати порядку закупівлі, який вона передбачає, та укласти договір, строк дії якого та виконання зобов’язань за яким поширюватиметься на період дії воєнного стану.

Водночас замовник може придбати автомобіль конкурентно, адже норми Закону № 922 продовжують діяти.

Мінекономіки у відповіді на запит 430/2022 зазначає: «Закон України “Про публічні закупівлі” визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад. При цьому відповідно до статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього Українського народу. Ураховуючи статтю 64 Конституції України, Кабінетом Міністрів України прийнято 28.02.2022 постанову № 169 “Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану” (зі змінами) (далі - постанова № 169), відповідно до якої встановлено

порядок здійснення закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану. З огляду на викладене та ураховуючи положення Конституції України, норми вищевказаних нормативно-правових актів, рішення щодо способу здійснення закупівель для належного забезпечення потреб приймається замовником самостійно з урахуванням норм чинного законодавства».

обгрунтування очікуваної вартості

Останні новини

Усі новини

Статті за темою

Усі статті за темою

Якими будуть закупівлі у 2023 році — коментар експерта

Рік війни, 2022-й, був надскладним для закупівельників. Життя і робота під звуки сирен, кардинальні зміни у закупівельному законодавстві, адаптація до нових реалій. Було непросто, проте експерти застерігають, що й надалі перевести дух не вдасться. До чого готуватися закупівельникам у 2023 році та на що перейдуть головні акценти у закупівлях — ділимося
7569

Враховуємо санкційні заборони у вимогах до учасників

Розбираємо санкційні списки України, кого стосуються санкції, чому їх застосовувати, які умови встановити та яка позиція органів контролю щодо врахування санкційних заборон у вимогах до учасників.
5283

Закупівля для об’єктів критичної інфраструктури - аналіз експерта

Як закуповувати для об’єктів критичної інфраструктури? Пояснимо, коли замовник за Постановою № 169 може закупити потрібне за прямим договором, щоб забезпечити функціонування об’єктів критичної інфраструктури.
7206

Закупівля за Постановою № 169: практика з експертом

Закупівля за Постановою № 169 має свої особливості. Під час проведення спрощених закупівель за Постановою № 169 уповноважена особа діє в межах Закону № 922, а окремо визначена особа — у порядку, який для неї визначив замовник. Докладніше проаналізував експерт.
6846