Огляд листа Мінекономіки від 10.02.2025 щодо оскарження закупівель
У листі Мінекономіки роз’яснило норми щодо:
- оскарження відкритих торгів;
- оскарження закупівель, які здійснюються з використанням електронного каталогу;
- моніторингу та контролю у сфері публічних закупівель.
Алгоритм ЗПП в електронному каталозі
Щодо оскарження відкритих торгів
Мінекономіки наголошує, що Особливості № 1178 суттєво скоротило строки проведення відкритих торгів та оскарження. А підстави для укладення прямого договору при оскарженні процедури закупівлі Особливостями не передбачено.
Якщо замовник не оскаржив до суду рішення органу оскарження, він має:
- виконати таке рішення не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження
- завершити закупівлю з урахуванням рішення органу оскарження.
Мінекономіки також нагадало, що згідно із статтею 164-14 КУпАП невиконання рішення АМКУ тягне за собою накладення штрафу на керівника замовника від двох до п’яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Щодо оскарження закупівель через електронний каталог
Використання електронного каталогу дозволяє значно спростити та пришвидшити закупівлі. А оскарження у закупівлі із використання електронного каталогу не передбачено. Адже адміністратор каталогу вже кваліфікував постачальника, в тому числі відповідність конкретним технічним і якісним параметрам, яким має задовольняти запропонований у каталозі товар.
Замовник несе відповідальність за:
- свої дії, які вчиняються ним в електронному каталозі
- дії осіб, які вчиняються від його імені з використанням його даних персональної ідентифікації.
Мінекономіки звертає увагу на те, що будь-яка особа не обмежена правом на оскарження у судовому порядку — отже, закупівлі в електронному каталозі можна оскаржити в судовому порядку.
Також зміни до Закону про публічні закупівлі (законопроєкт № 11520):
- дають можливість постачальнику подати звернення до замовника та адміністратора електронного каталогу щодо усунення відповідних порушень;
- визначають порядок оскарження до органу оскарження рішень, дій та/або бездіяльності замовника під час проведення закупівлі із використанням електронного каталогу/рішень, дій або бездіяльності адміністратора електронного каталогу;
- визначають порядок розгляду таких звернень та скарг визначатиметься КМУ.
Раніше ми писали про те, що зміни до Закону про публічні закупівлі готують до другого читання >>>
Щодо моніторингу та контролю у сфері публічних закупівель
Мінекономіки нагадує, що у порядку, встановленому статтею 8 Закону № 922, ДАСУ та її міжрегіональні територіальні органи проводять моніторинг:
- процедур закупівель;
- спрощених закупівель;
- закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель.
Пункт 4 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 № 43 установлює, що Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань контролює дотримання законодавства про закупівлі та реалізує державний фінансовий контроль через:
- державного фінансового аудиту;
- перевірки закупівель;
- інспектування (ревізії);
- моніторингу закупівель.
Отже, з питань перевірок, вжиття заходів контролю, моніторингу, оскарження закупівель слід звертатися до відповідних органів влади згідно з їх повноваженнями, визначеними Конституцією та законами України.