Рекомендації, як запобігти порушенням в сфері закупівель

Тимчасова слідча комісія ВРУ, що розслідує потенційні порушення у соціально важливих закупівлях під час дії воєнного стану, напрацювала  Звіт та рекомендації, як покращити сферу, щоб запобігти порушенням

Рекомендації, як запобігти порушенням в сфері закупівель Кримінальна відповідальність за перешкоджання діяльності аудиторів

У своїх рекомендаціях ТСК врахувала пропозиції Мінекономіки, Держаудитслужби, АМКУ, проєкту DOZORRO TI Ukraine, громадських організацій. 

Зокрема, проєкт DOZORRO TI Ukraine запропонував: 

  • Зобов’язати замовників публікувати для тендерів з будівництва документи, необхідні для формування кошторисних розрахунків, у форматах Excel та спеціальних форматах для кошторисних програм. 
  • Розглянути можливість зобов’язати оприлюднювати акти виконаних робіт, наприклад, на Єдиному порталі використання публічних коштів. 
  • Запровадити обов’язкові правила визначення очікуваної вартості — як для тендерів, так і для закупівель, що проводять напряму. А документацію про її визначення — оприлюднювати на Prozorro.  
  • Запровадити електронні контракти та електронні додаткові угоди. 
  • Змінити підходи Держаудитслужби до моніторингу:
  • зробити моніторинг превентивним і обов’язковим для закупівель від певної вартості (наприклад, 15 млн грн); 
  • розробити і впровадити автоматичні ризик-індикатори, за якими аудитори розпочинатимуть моніторинги; 
  •  розробити і впровадити скорочену процедуру судового оскарження моніторингів.  
  • Заборонити укладати договори про закупівлю під час моніторингу Держаудитслужби.
  • Підвищити інституційну спроможність Держаудитслужби та Рахункової палати. 

Також рекомендують: 

  • Мінекономіки — синхронізувати Prozorro з судовими системами; 
  • АМКУ — створити механізм досудового оскарження дій ЦЗО та замовників щодо закупівель в е-каталозі; 
  • Держаудитслужба — обмежити пролонгацію договорів, які уклали через нагальну потребу в закупівлі, і загалом чіткіше врегулювати критерій нагальної потреби. 
  • ТСК — повернутися до регулювання закупівель тільки Законом «Про публічні закупівлі», без Особливостей, які на час воєнного стану визначає уряд. А також –передбачити, що КМУ може встановлювати вичерпний перелік товарів, робіт і послуг, які пов’язані із забезпеченням соціально критичних сфер та потребують проведення закупівель зі скороченими термінами, які передбачають Особливості. 
  • Джерело: сайт DOZORRO 

е-журнал Держзакупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
43455

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7438

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5515

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді