Рекомендації, як запобігти порушенням в сфері закупівель

Тимчасова слідча комісія ВРУ, що розслідує потенційні порушення у соціально важливих закупівлях під час дії воєнного стану, напрацювала  Звіт та рекомендації, як покращити сферу, щоб запобігти порушенням

Рекомендації, як запобігти порушенням в сфері закупівель Перевірка та моніторинг закупівель

У своїх рекомендаціях ТСК врахувала пропозиції Мінекономіки, Держаудитслужби, АМКУ, проєкту DOZORRO TI Ukraine, громадських організацій. 

Зокрема, проєкт DOZORRO TI Ukraine запропонував: 

  • Зобов’язати замовників публікувати для тендерів з будівництва документи, необхідні для формування кошторисних розрахунків, у форматах Excel та спеціальних форматах для кошторисних програм. 
  • Розглянути можливість зобов’язати оприлюднювати акти виконаних робіт, наприклад, на Єдиному порталі використання публічних коштів. 
  • Запровадити обов’язкові правила визначення очікуваної вартості — як для тендерів, так і для закупівель, що проводять напряму. А документацію про її визначення — оприлюднювати на Prozorro.  
  • Запровадити електронні контракти та електронні додаткові угоди. 
  • Змінити підходи Держаудитслужби до моніторингу:
  • зробити моніторинг превентивним і обов’язковим для закупівель від певної вартості (наприклад, 15 млн грн); 
  • розробити і впровадити автоматичні ризик-індикатори, за якими аудитори розпочинатимуть моніторинги; 
  •  розробити і впровадити скорочену процедуру судового оскарження моніторингів.  
  • Заборонити укладати договори про закупівлю під час моніторингу Держаудитслужби.
  • Підвищити інституційну спроможність Держаудитслужби та Рахункової палати. 

Також рекомендують: 

  • Мінекономіки — синхронізувати Prozorro з судовими системами; 
  • АМКУ — створити механізм досудового оскарження дій ЦЗО та замовників щодо закупівель в е-каталозі; 
  • Держаудитслужба — обмежити пролонгацію договорів, які уклали через нагальну потребу в закупівлі, і загалом чіткіше врегулювати критерій нагальної потреби. 
  • ТСК — повернутися до регулювання закупівель тільки Законом «Про публічні закупівлі», без Особливостей, які на час воєнного стану визначає уряд. А також –передбачити, що КМУ може встановлювати вичерпний перелік товарів, робіт і послуг, які пов’язані із забезпеченням соціально критичних сфер та потребують проведення закупівель зі скороченими термінами, які передбачають Особливості. 
  • Джерело: сайт DOZORRO 

Статті за темою

Усі статті за темою

Індикатори ризиків публічних закупівель 2025

У вересні 2024 року Мінфін оновив методику визначення та перелік індикаторів ризиків. Пояснимо, що собою являють індикатори ризику, як вони впливають на закупівлі та що потрібно враховувати замовникам у 2025 році
5559

Що таке конфлікт інтересів

Якщо ви проводите публічні закупівлі, маєте чітко розуміти, що таке «конфлікт інтересів». Якщо цього не врахуєте, ризикуєте наразитися на штраф та визнання договору недійсним. Головне про види конфліктів, відповідальність та запобігання їм — роз’яснює експерт
10247

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
17156

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
46939

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді