Публічні закупівлі адаптовано до викликів війни: які категорії віднесли до закупівель за нагальною потребою

Уряд вніс деякі зміни до правил проведення публічних закупівель, адаптуючи систему до викликів війни

Публічні закупівлі адаптовано до викликів війни: які категорії віднесли до закупівель за нагальною потребою

ВЕБІНАР. Як оборонному замовнику правильно провести спрощену

Постанова Уряду від 5 липня 2024 р. № 782 (зміни до постанови № 1178 від 12 жовтня 2022 р.):

  • дозволила відносити до категорії закупівель за нагальною потребою більшу кількість категорій закупівель;
  • запровадила низку норм для покращення ефективності закупівель та підвищення безпеки учасників торгів.

Про те, що саме змінилось в системі публічних закупівель після відповідних змін розповіла заступник Міністра економіки України Надія Бігун.

«Закупівлі за нагальною потребою – це категорія закупівель, які зазвичай проводяться у разі виникнення непередбачуваних ситуацій:  аварій, потреби негайних ремонтів та інших ситуацій, коли проведення тендерних процедур унеможливлює швидке відновлення. Тобто це ситуація, коли замовнику необхідно терміново закупити той чи інший товар, послугу або роботи, а строки проведення відкритих торгів – в середньому два тижні. У випадку виникнення такої нагальної потреби, замовник може не проводити відкриті торги, а укладати прямий договір, при цьому обов’язково має надати достатнє обґрунтування і підтвердження свого рішення», – пояснила Надія Бігун.

За її словами, основні зміни, які відбулись в системі публічних закупівель відповідно до постанови № 782:

  1. Замовники отримали можливість здійснювати закупівлі за нагальною потребою на потреби ЗСУ, адже там часто виникають нагальні потреби. При цьому вони мають надати достатнє обґрунтування і підтвердження свого рішення.
  2. Норми закупівель, що стосуються швидкого відновлення після обстрілів з боку рф розширені на залізничну інфраструктуру.
  3. «Укрзалізниця» зможе реалізовувати проєкти спільних підприємств, і для цих потреб зможе укладати прямі контракти на відповідні потреби.
  4. Постанова дозволяє закуповувати обладнання для газової енергогенерації для забезпечення опалювального сезону 2024–2025 за нагальною потребою.

Також до постанови внесли низку норм, які покликані покращити ефективність закупівель та підвищити безпеку учасників торгів:

  1. Відтепер замовники зобов'язані публікувати повідомлення про зміни істотних умов договору.
  2. Оновлені вимоги до тендерної документації, аби уникнути плутанини щодо документів, які має подати учасник та переможець.
  3. Оновлений підхід до закупівель з локалізацією, тепер товари від виробників з країн GPA (Agreement on Government Procurement) можуть закуповуватись без будь–яких обмежень і на допорогових межах. GPA – це багатостороння Угода в рамках СОТ, яка регулює закупівлю товарів, робіт та послуг державними органами Сторін Угоди на основі принципів відкритості, прозорості та недискримінації. Це рішення, одночасно з рішенням щодо оновлення реєстру локалізації, має забезпечити уникнення порушень з боку учасників, та забезпечити дотримання правил закупівель.
  4. Оновлені вимоги щодо чутливості інформації. Тепер там де є ризик щодо зазначення адреси, можна максимально широко зазначати адміністративно–територіальну одиницю. Наприклад, вказати лише область розташування підприємства.

Джерело: офіційний сайт Мінекономіки

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Укладаємо прямий договір з монополістом

Особливості дозволяють укласти прямий договір, якщо роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання. У тому числі, якщо контрагент займає монопольне становище на ринку. Пояснимо, як підтвердити документально підставу для укладення прямого договору з монополістом
1432

Прямий договір: як провести закупівлю без порушень

У яких випадках сьогодні можна укладати прямий договір за Особливостями? Коли звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, публікувати обов'язково, а коли — ні? Детально у статті
81708

Відсутність конкуренції з технічних причин: як провести закупівлю на 2025 рік

Відсутність конкуренції з технічних причин — це одна з законних підстав для укладання договору про закупівлю без застосування конкурентних видів закупівель. Але таку відсутність замовник має підтвердити документально. Як це зробити, роз’яснює експерт.
13369

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді