Очікувана вартість предмета закупівлі: розрахунок у 2024 році
«За попередніми даними різниця між очікуваною та реальною вартістю укладання договорів складає 250-300 млрд грн лише через відсутність нормативного розрахунку очікуваної вартості. Саме таку суму можна заощадити за умов конкурентного ринку», - зазначила Алла Басалаєва.
На її переконання, більшість державних закупівель повинні здійснюватися у межах закону про держзакупівлі, через конкурентні торги на Prozorro: «Воєнний стан потребує більше імперативних норм, щоб ціни для державних закупівель не бралися зі стелі. Очікувана вартість має бути зрозумілою, її формула – здоровою, а принцип формування – ринковим».
На думку Алли Басалаєвої, оптимальним варіантом є визначення винятків, коли допустимі прямі договори, наприклад, для ЗСУ, Мінстратегпрому, енергетичного сектора. Також Голова Держаудитслужби наводить кричущі приклади, коли державні закупівлі здійснюються із значним збільшенням цін.
«Велика державна енергетична компанія купує генератор за 5,9 млн євро, хоча у офіційного дилера він коштує 2,3 млн євро, а у виробника – ще дешевше. Але у замовника працює система прямих договорів і маніпулятивна схема з визначенням ціни. Замість того, щоб запитати комерційну пропозицію виробника або дилера, він формує очікувану вартість та звертається до фірми-посередника й отримує ціну 6 млн євро», - розповідає Алла Басалаєва.
Джерело: офіційний сайт ДАСУ