За словами голови ДАСУ Алли Басалаєвої, наше суспільство та міжнародні партнери звертають увагу на проблеми у секторі державних закупівель. Європейці офіційно рекомендують мінімізувати випадки укладення договорів в умовах воєнного стану поза процедурами. Левова частина процедур повинна здійснюватися виключно у межах закону про держзакупівлі, через конкурентні торги у Prozorro.
Очікувана вартість предмета закупівлі: розрахунок у 2024 році
«За попередніми даними різниця між очікуваною та реальною вартістю укладання договорів складає 250-300 млрд грн лише через відсутність нормативного розрахунку очікуваної вартості. Саме таку суму можна заощадити за умов конкурентного ринку», - зазначила Алла Басалаєва.
На її переконання, більшість державних закупівель повинні здійснюватися у межах закону про держзакупівлі, через конкурентні торги на Prozorro: «Воєнний стан потребує більше імперативних норм, щоб ціни для державних закупівель не бралися зі стелі. Очікувана вартість має бути зрозумілою, її формула – здоровою, а принцип формування – ринковим».
На думку Алли Басалаєвої, оптимальним варіантом є визначення винятків, коли допустимі прямі договори, наприклад, для ЗСУ, Мінстратегпрому, енергетичного сектора. Також Голова Держаудитслужби наводить кричущі приклади, коли державні закупівлі здійснюються із значним збільшенням цін.
«Велика державна енергетична компанія купує генератор за 5,9 млн євро, хоча у офіційного дилера він коштує 2,3 млн євро, а у виробника – ще дешевше. Але у замовника працює система прямих договорів і маніпулятивна схема з визначенням ціни. Замість того, щоб запитати комерційну пропозицію виробника або дилера, він формує очікувану вартість та звертається до фірми-посередника й отримує ціну 6 млн євро», - розповідає Алла Басалаєва.
Джерело: офіційний сайт ДАСУ
Порушення умов приватизації може призвести до судових позовів і анулювання результатів торгів. Судова практика свідчить, що навіть незначні порушення процедур стають підставою для скасування угод. У статті розглянемо особливості приватизації державного та комунального майна, зокрема в умовах воєнного стану
В умовах воєнного стану продовження договорів оренди комунального майна стає дедалі затребуваним. У статті ми розглянемо порядок такого продовження, нормативні основи та ризики, які можуть виникнути у зв’язку з цим процесом
Умови воєнного стану змінили особливості проведення тендерів в публічних закупівлях. Простими словами пояснимо, які види тендерів існують в Україні та коли замовники зобов’язані оголосити тендер для закупівлі
Розглянемо, в яких випадках замовники можуть використовувати спрощену закупівлю, коли діють Особливості № 1178. Та окреслимо етапи спрощеної закупівлі в умовах воєнного стану
У яких випадках сьогодні можна укладати прямий договір за Особливостями? Коли звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, публікувати обов'язково, а коли — ні? Детально у статті