Відхилення тендерної пропозиції учасника або переможця
Для забезпечення подальшого розвитку та покращення існуючої в Україні системи публічних закупівель (з урахуванням потреб відновлення руйнувань, спричинених повномасштабним вторгненням країни-агресора, забезпечення проведення ефективних публічних закупівель, зокрема в післявоєнний період, у тому числі із застосуванням електронного каталогу та динамічних систем закупівель, розвитку та підтримки конкурентного середовища у сфері публічних закупівель та вітчизняного виробництва, а також забезпечення виконання міжнародних зобов’язань України у сфері публічних закупівель) Мінекономіки розробило проєкт акта, яким пропонується Закон викласти в новій редакції (далі - Закон в новій редакції) та внести ряд змін до інших законів України.
Цей проєкт Закону визначає:
- правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг;
- проведення конкурсів проєктів для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об’єднаних територіальних громад.
Метою цього проєкту Закону є:
- забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель;
- створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель;
- запобігання проявам корупції у цій сфері;
- розвиток добросовісної конкуренції.
Цей Закон також має на меті адаптувати законодавство України до acquis Європейського Союзу на виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони.
В цьому проєкті Закону запропоновано:
- впровадження нових термінів та поліпшення механізмів проведення публічних закупівель, включаючи різні способи закупівель та можливість подавати альтернативні тендерні пропозиції;
- замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах) та юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків, якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь;
- надати можливість приймати участь у закупівлях суб’єктам без створення юридичної особи (резидентами, нерезидентам) – об’єднання учасників на підставі договору про спільну діяльність;
- до способів закупівель, крім тих, що наразі існують в Законі, додані зарезервовані контракти, процедура інноваційного партнерства, динамічні системи закупівель, спільні закупівлі, агреговані закупівлі, натомість виключені спрощені закупівлі, оскільки пропонується запровадити застосування відкритих торгів (що здійснюються без обов’язкової публікації оголошення про їх проведення англійською мовою) на таких же умовах, що наразі визначені в Особливостях № 1178 (зі зменшеними строками проведення);
- обов’язкове використання електронного каталогу для закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою ніж 400 тисяч гривень (якщо товар (товари) відсутні(й) або закупівля не відбулася, замовник має право укласти прямий договір без електронної системи закупівель);
- надається можливість виправляти учаснику в поданій ним тендерній пропозиції невідповідності, що можуть бути в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або відсутність інформації та/або документів (без зміни предмета закупівлі);
- поліпшення умов для учасників та можливість подавати тендерні пропозиції з цінами, що перевищують очікувану вартість предмета закупівлі.
Також рекомендується внести зміни в інші закони України.
Джерело: проєкт Закону «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо посилення відповідальності за неефективне використання бюджетних коштів при здійсненні публічних закупівель»