Проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України щодо організації медичних закупівель» (далі – проєкт постанови) розроблений з метою розширення сфери застосування електронного каталогу при закупівлі лікарських засобів і медичних виробів закладами охорони здоров’я та структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської військових (державних) адміністрацій (далі – медичні замовники).
За серпень 2023 року кваліфіковано 336 постачальників лікарських засобів та медичних виробів, що в 2,5 рази більше ніж за липень 2023 року. Конкуренція серед постачальників при застосуванні процедури запиту цінових пропозицій з відкритими торгами з особливостями більша в 3 рази (4,13 проти 1,34).
Аналіз місяця роботи з обов’язковості закупівель через електронний каталог показує, що використання запиту цінових пропозицій дозволяє медичним замовникам купувати лікарські засоби, медичні вироби та обладнання ефективно та зі значною економією. При цьому конкретність вища ніж при використанні процедури відкритих торгів. Закупівля в електронному каталозі є простішою, швидшою. Середня тривалість процедури закупівель при використанні запиту цінових пропозицій від оголошення до моменту підписання договору склала 11 днів.
Враховуючи позитивні результати використання електронного каталогу закладами охорони здоров’я, проєктом постанови пропонується розширити перелік обов’язкових до закупівлі через електронний каталог лікарських засобів.
Проєктом постанови пропонується, зокрема:
- щоб майже всі лікарські засоби з Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 березня 2009 року № 333 (зі змінами) обов’язково закуповувались через електронний каталог, окрім тих лікарських засобів, які відсутні на фармацевтичному ринку (відсутня їх державна реєстрація або які фактично не постачаються);
- щоб перелік лікарських засобів було сформовано за результатами опрацювання інформації про обсяги продажів лікарських засобів медичним замовникам у 2022 році та за 7 місяців 2023 року, таким чином, щоб групи лікарських засобів, що мають найбільші продажів були включені до нової редакції переліку обов’язкових до закупівлі через електронний каталог;
- узгодити норми законодавства щодо застосування Національного переліку основних лікарських засобів, оскільки існують випадки неналежного їх трактування та порушення вимоги щодо необхідності повного забезпечення потреби у лікарських засобах з Національного переліку.
Разом з тим, зазначена зміна набуде чинності з 1 січня 2024 року оскільки це потребуватиме роботи з кваліфікації постачальників та створення відповідних закупівельних профілів та категорій. За оперативною інформацією МОЗ у 2022 році продажі лікарських засобів, що яких пропонується передбачати обов’язковість їх закупівлі через електронний каталог складали близько 918 млн грн.
Також проєктом постанови пропонується розширити перелік медичних виробів, які обов’язкові для закупівлі через електронний каталог. До таких медичних виробів відносяться:
- розхідні матеріли, які найчастіше закуповуються медичними замовниками;
- медичні вироби для догляду за пацієнтами, оскільки їх пріоритетність обумовлена необхідністю догляду за важкими та паліативними пацієнтами зокрема.
- медичні вироби для стентування коронарних артерій, оскільки медичні замовники їх закуповують для лікування пацієнтів, що потребують планового лікування;
- медичні вироби для проведення променевого лікування, оскільки вони необхідні при експлуатації лінійних прискорювачів, частина з яких у цьому році централізовано закуплена;
- медичні вироби для проведення травматологічних та нейрохірургічних операцій, оскільки вони активно використовуються при наданні медичної допомоги пораненим внаслідок бойових дій.
Таким чином, з метою розширення доступу пацієнтів до лікарських засобів, медичних виробів та зменшення їх ціни при закупівлях медичними замовниками пропонується реалізувати механізм обов’язкових закупівель лікарських засобів шляхом використання електронного каталогу за визначеним переліком товарів.
Додатково пропонується:
- внести зміни до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 року № 822;
- передбачити необхідність використання стандартних договорів на закупівлі лікарських засобів та медичних виробів;
- передбачити неможливість закупівлі лікарських засобів та медичних виробів за їх торговельними назвами оскільки це не відповідає засадам розвитку конкуренції, а також може необґрунтовано дискримінувати окремих виробників, зокрема національних;
- пропонується передбачити, що проєкт договору при закупівлі через електронний каталог не може містити додаткових вимог до предмету закупівлі, або вимог, що суперечать специфікаціям товару в електронному каталозі, оскільки наразі існує така практика, що нівелює роль електронного каталогу та створює дискримінаційні умови для частини постачальників.
Зазначені зміни обумовлені виявленими зловживаннями замовників під час перших двох місяців реалізації Постанови № 686.
Джерело: офіційний сайт МОЗ