Вісім можливих корупційних ризиків під час відбудови: дослідження та рекомендації НАЗК

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Національне агентство з питань запобігання корупції (НАЗК) проаналізувало корупційні ризики відбудови об’єктів нерухомого майна, які пошкоджені/зруйновані внаслідок збройної агресії рф та сформувало рекомендації щодо їх усунення
Комплексний експертний аналіз передбачав дослідження нормативно-правових актів, матеріалів ЗМІ та соціальних мереж, а також глибинні інтерв’ю. НАЗК змоделювало можливі корупційні схеми, які можуть виникнути у майбутньому, та запропонувало рекомендації для впровадження антикорупційних запобіжників та забезпечення прозорої відбудови.

Змодельовано корупційні ризики щодо: 
  1. процесів формування та підтримання даних Реєстру пошкодженого або знищеного майна;
  2. діяльності комісій з розгляду питань щодо надання компенсацій;
  3. створення та адміністрування фонду тимчасового житла;
  4. фіксації фактів пошкоджень об’єктів, їхнього обстеження та складення висновку про можливість подальшої експлуатації;
  5. визначення права на компенсацію, ухвалення відповідного рішення та отримання компенсації;
  6. діяльності Фонду ліквідації наслідків і Фонду відновлення зруйнованого майна та інфраструктури;
  7. прийняття рішень про демонтаж будівель за результатами обстежень;
  8. визначення розміру шкоди завданих збитків.

Проаналізувавши корупційні ризики, НАЗК сформулювало низку рекомендацій щодо їхньої мінімізації та усунення. Передусім потрібно  внести зміни до:

  • Земельного кодексу України,
  • Закону України №2923-ІХ,
  • Закону «Про Державний земельний кадастр»
  • низки постанов Кабінету Міністрів України та інших нормативно-правових актів.

Крім того, НАЗК надало пропозиції щодо запровадження антикорупційних запобіжників під час верифікації інформації, що вноситься до відповідних реєстрів, а також використання цифрових інструментів при відбудові об’єктів нерухомого майна.

Імплементація запропонованих НАЗК рекомендацій має превентивний характер і допоможе коригувати відповідні рішення, усунувши можливі корупційні схеми та негативні репутаційні, соціальні та економічні наслідки. Це дослідження покликане стати дорожньою картою для Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, обласних державних (військових) адміністрацій, органів місцевого самоврядування під час підготовки концепцій та програм відбудови, а також мінімізації корупційних ризиків під час ухвалення рішень.

Довідково

22 травня 2023 року набрав чинності Закон України, що визначає правові та організаційні засади надання компенсацій за пошкоджені та знищені об’єкти нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України.

За час повномасштабного вторгнення росії в Україну було пошкоджено або зруйновано велику кількість житлових будинків та об’єктів громадської інфраструктури. В березні 2023 року Світовий банк оновив оцінку коштів, які знадобляться Україні для відновлення та відбудови – ця сума зросла до 411 млрд дол. США.

Джерело: офіційний сайт НАЗК
додаток

Статті за темою

Усі статті за темою

Кримінальна відповідальність у сфері публічних закупівель

На жаль, адміністративна відповідальність — не єдина, яку можна понести в закупівлях. Існують норми, що призводять до кримінальної відповідальності, тому важливо знати, коли таке може настати. Розглядаємо найпоширеніші випадки кримінальної відповідальності у сфері публічних закупівель
29835

Що потрібно знати про оскарження спрощеної закупівлі

Оскарження потенційним постачальником рішень/дій замовника у спрощеній процедурі відрізняється від оскаржень в процедурах закупівель. Замовники не завжди враховують нюанси проведення таких закупівель, тому потенційні постачальники, що не стали переможцями (або з інших підстав) можуть оскаржити спрощену закупівлю, чим завдати значних витрат замовнику. Розглянемо процедуру оскарження у спрощених закупівлях, підкажемо, як її уникнути та зберегти гроші замовнику.
8801

Міжнародні спонсори війни

В Україні список міжнародних спонсорів війни, який вів НАЗК, передали до Державного реєстру санкцій РНБО. Тепер офіційні дані про компанії, що підтримують агресора, доступні в єдиній державній системі онлайн
262

Оскарження рішень АМКУ

Замовник має виконати рішення АМКУ не пізніше 30 днів з дня його прийняття. Або ж може оскаржити таке рішення до суду. Як оскаржити рішення Антимонопольного комітету, якщо ви з ним не згодні та які докази підготувати — роз’яснюємо у статті
18988

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді