Дорожня карта розвитку інституту викривання: НАЗК окреслило пріоритети на 2026 рік

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
НАЗК презентувало дорожню карту розвитку інституту викривання на 2026 рік. Документ визначає стратегічні кроки для посилення захисту викривачів, удосконалення системи винагород і наближення українського законодавства до стандартів ЄС

Дорожня карта розвитку інституту викривання: НАЗК окреслило пріоритети на 2026 рік

Інститут викривання в Україні зміцнюється як ефективний механізм протидії корупції та формування довіри до держави. На цьому наголосив Голова НАЗК Віктор Павлущик, відкриваючи 5 щорічну конференцію «Викривачі корупції в Україні: успіхи та виклики»

За його словами, Єдиний портал повідомлень викривачів за 2 роки своєї роботи став важливим інструментом взаємодії держави та громадян. Наразі до нього підключено понад 11 тисяч організацій, подано понад 7,5 тисяч повідомлень, 157 осіб офіційно отримали статус викривачів.

«У межах опитування, проведеного НАЗК, Портал викривачів отримав оцінку 8,1 із 10 від авторизованих користувачів. Це переконливе свідчення того, що цифрові сервіси можуть розвивати культуру доброчесності», — зауважив Віктор Павлущик.

Повідомлення викривачів: хто і які порушення викриває

Голова НАЗК зазначив, що подальшими пріоритетами в розвитку інституту викривання є:

  • унормування процедури виплат винагород;
  • посилення захисту викривачів у секторі оборони;
  • розширення каналів для повідомлень, зокрема для військовослужбовців.

Стратегічні кроки на 2026 рік:

  • у НАЗК зазначають, що детальний план розвитку інституту викривання буде включений до Державної антикорупційної програми на 2026–2030 роки;
  • в агентстві акцентують на необхідності комплексних реформ:
  • отримання Україною статусу кандидата в ЄС зобов’язує адаптувати законодавство до Директиви ЄС 2019/1937;
  • також планується розширити визначення терміна «викривач» і посилити систему їхнього захисту.

Дорожня карта на 2026 рік фокусується на стратегічних результатах, які інтегрують найкращі практики Європейського Союзу та НАТО. Вона, зокрема, передбачає:

  • аналіз міжнародного законодавства за участі Європейської та Венеційської комісій;
  • розробку законопроєкту щодо розширення дефініції викривача й вдосконалення механізму винагороди;
  • модернізацію Порталу викривачів;
  • освітні програми та інформаційні кампанії.

Окремим напрямом стане реформа системи винагород. НАЗК вже підготувало відповідний законопроєкт та у 2026 році планує адаптувати міжнародні підходи для створення прозорої, пропорційної системи виплат. Ця робота включатиме рекомендації щодо органу або осіб, на яких буде покладатись обов’язок сплачувати винагороду викривачу.

У НАЗК зазначають, що розроблення комплексного законопроєкту, який би розширював визначення викривача не лише на повідомлення про корупцію, потребує концептуального підходу та широкого обговорення із залученням різних інституцій. Реалізація такого завдання можлива лише за координації з боку НАЗК, яке має необхідний досвід і напрацьовані механізми взаємодії з викривачами.

Учасники конференції також обговорили:

  • питання захисту викривачів-військовослужбовців та врегулювання особливостей повідомлень, що містять інформацію з обмеженим доступом;
  • ефективність інституцій у захисті викривачів. 

Актуальні виклики у сфері були проілюстровані реальними кейсами,  які представили самі викривачі, адвокати,  а також фахівці безоплатної правничої допомоги.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

додаток

Статті за темою

Усі статті за темою

Кримінальна відповідальність у сфері публічних закупівель

На жаль, адміністративна відповідальність — не єдина, яку можна понести в закупівлях. Існують норми, що призводять до кримінальної відповідальності, тому важливо знати, коли таке може настати. Розглядаємо найпоширеніші випадки кримінальної відповідальності у сфері публічних закупівель
30205

Що потрібно знати про оскарження спрощеної закупівлі

Оскарження потенційним постачальником рішень/дій замовника у спрощеній процедурі відрізняється від оскаржень в процедурах закупівель. Замовники не завжди враховують нюанси проведення таких закупівель, тому потенційні постачальники, що не стали переможцями (або з інших підстав) можуть оскаржити спрощену закупівлю, чим завдати значних витрат замовнику. Розглянемо процедуру оскарження у спрощених закупівлях, підкажемо, як її уникнути та зберегти гроші замовнику.
8862

Міжнародні спонсори війни

В Україні список міжнародних спонсорів війни, який вів НАЗК, передали до Державного реєстру санкцій РНБО. Тепер офіційні дані про компанії, що підтримують агресора, доступні в єдиній державній системі онлайн
320

Оскарження рішень АМКУ

Замовник має виконати рішення АМКУ не пізніше 30 днів з дня його прийняття. Або ж може оскаржити таке рішення до суду. Як оскаржити рішення Антимонопольного комітету, якщо ви з ним не згодні та які докази підготувати — роз’яснюємо у статті
19235

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді