Держбюджет воєнного часу: як уряд планує витратити 4,8 трлн грн у 2026 році

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
ВРУ підтримала у першому читанні проєкт Закону про Державний бюджет України на 2026 рік

Держбюджет воєнного часу: як уряд планує витратити 4,8 трлн грн у 2026 році

Документ визначає ключові напрями фінансування держави на наступний рік:

  • 2,8 трлн грн на сектор безпеки й оборони;
  • 467,1 млрд грн на соціальний захист;
  • 265,4 млрд грн на освіту;
  • 258 млрд грн на охорону здоров’я; та
  • 50,5 млрд грн на підтримку економіки та бізнесу.

«Державний бюджет-2026 залишається бюджетом воєнного часу. Фінансування Збройних Сил є абсолютним пріоритетом Уряду. Всі власні ресурси — податки, надходження від митниці та внутрішні запозичення спрямовуються на забезпечення потреб сектору безпеки й оборони. Водночас Уряд передбачив значний ресурс на підтримку соціальної та гуманітарної сфер, ветеранську політику, підтримку економіки», — зазначив Сергій Марченко.

Оскарження в публічних закупівлях: як діяти замовнику

Також 22.10.2025 Рада ухвалила висновки та пропозиції до проєкту Держбюджету-2026, що набули статусу Бюджетних висновків ВРУ і визначають напрями доопрацювання документа, зокрема:

  • розрахунку показників місцевих бюджетів з використанням даних Держстату щодо чисельності громадян;
  • опрацювання доручення про поетапне підвищення з 01.01.2026 оплати праці педагогічних та науково-педагогічних працівників;
  • перерозподілу деяких видатків.

КМУ опрацює бюджетні висновки в проєкті Державного бюджету на 2026 рік та подасть оновлений документ на розгляд Верховної Ради до другого читання.

Основні показники проєкту Держбюджету-2026 подані Урядом до I читання

Доходи державного бюджету (без урахування трансфертів) прогнозуються на рівні 2,8 трлн грн, з яких 2,6 трлн грн — кошти загального фонду. Порівняно із Держбюджетом-2025, доходи зростуть на понад 400 млрд грн, що є результатом поступового відновлення економічної активності.

2,8 трлн грн — на сектор безпеки і оборони (27,2% ВВП).

Із них:

  • 2,5 трлн грн — кошти загального фонду;
  • 280,4 млрд грн — спеціального фонду;
  • 30 млрд грн — державні гарантії.

Також 44,3 млрд грн передбачили на розвиток оборонно-промислового комплексу — виробництво боєприпасів, ракетного озброєння, систем ППО, авіаційної та бронетанкової техніки.

18,9 млрд на підтримку ветеранів з інтеграцією в суспільстві (+ 6,1 млрд грн), зокрема:

  • 5,7 млрд грн (+1,7 млрд грн) — компенсація на житло ветеранам з інвалідністю І та ІІ групи;
  • 8,2 млрд грн — заходи з підтримки ветеранів (психологічна допомога та професійна адаптація, розвиток спорту ветеранів, проекти підтримки, одноразова грошова допомога). Враховано також нові проекти з переобладнання авто під потреби ветеранів, лікування опіків та рубців, адаптація осіб, які втратили зір.

467,1 млрд грн — на соціальний захист (+45,3 млрд грн):

  • 251,3 млрд грн — трансферт ПФУ (з індексацією пенсій з 1 березня);
  • 133 млрд грн — соціальні виплати вразливим категоріям;
  • 24,5 млрд грн — програми підтримки сімей із дітьми (зокрема, нові програми):
  • підвищення одноразової виплати при народженні з 10 000 грн до 50 000 грн;
  • збільшення розміру допомоги для догляду за дитиною до однорічного віку з 860 грн до 7 000 грн;
  • запровадження нової щомісячної допомоги для догляду за дитиною від року до трирічного віку «єЯсла» при виході батьків на роботу — 7000 грн;
  • продовження надання одноразової грошової допомоги учням перших класів «Пакунок школяра» — 5000 грн.

265,4 млрд грн — на освіту (+66,5 млрд грн):

  • 183,9 млрд грн — заробітна плата вчителів (збільшення на 50% протягом року в два етапи: з 01.01.2026 — на 30% та з 01.09.2026 — на 20%);
  • 14,4 млрд грн — безкоштовне шкільне харчування (протягом року реформа охопить 4,4 млн учнів 1-11 класів);
  • 6,6 млрд грн — підвищення академічних стипендій (+1,2 млрд грн);
  • 15 млрд грн — інвестиційні проекти в освіті (облаштування укритів, шкільні автобуси, харчоблоки, підручники).

19,9 млрд грн — на науку (+5,4 млрд грн):

  • включає фінансування підтримки молодих вчених та найкращих наукових установ, створення центрів оборонних досліджень; а також
  • виконання розробок на замовлення бізнесу.

258 млрд грн — на охорону здоров’я (+38,2 млрд грн):

  • 191,6 млрд грн — програма медичних гарантій;
  • 41 млрд грн — підвищення зарплат лікарям до 35 тис. грн;
  • 10 млрд грн — скринінг здоров’я для людей віком від 40 років;
  • 18,6 млрд грн — інвестиції у медичну інфраструктуру (реабілітація, психіатрія, обладнання).

50,5 млрд грн — на підтримку економіки:

  • 18 млрд грн — Фонд розвитку підприємництва на програму «Доступні кредити 5-7-9 %»;
  • 15,8 млрд грн — програма «єОселя»;
  • 4,9 млрд грн — гранти для малого та середнього бізнесу, індустріальні парки, інвестняні.

13,1 млрд грн — на агропромисловий комплекс (+3,5 млрд грн):

  • 9,5 млрд грн — дотації сільгоспвиробникам;
  • 1 млрд грн — розмінування сільськогосподарських земель.

Основними джерелами доходів державного бюджету стануть:

  • частина прибутку Національного банку України;
  • гранти від міжнародних партнерів, зокрема, в межах програми Ukraine Facility; а також
  • поступове наближення акцизних ставок на тютюнові вироби та пальне до стандартів ЄС.

Додаткові надходження також забезпечить перевиконання плану митних платежів, яке спрямовуватиметься до спеціального фонду на потреби сектору безпеки і оборони. Окрім того, до держбюджету повернеться частина податку на доходи фізичних осіб, що раніше тимчасово зараховувалася до місцевих бюджетів.

Фінансування дефіциту держбюджету передбачене за рахунок державних запозичень у сумі 2,54 трлн грн, зокрема:

  • 419,6 млрд грн — внутрішні запозичення;
  • 2,12 трлн грн (46,5 млрд дол. США) — зовнішні.

Планується зменшення дефіциту державного бюджету до 18,4% ВВП (-7,4 відсоткових пункта до 2025 року, зі змінами).

З детальними показниками проекту бюджету-2026 можна ознайомитися за посиланням.

Джерело: офіційний сайт Мінфіну

додаток

Статті за темою

Усі статті за темою

Як запланувати та провести закупівлю ремонту доріг під час воєнного стану

Замовникам складно знайти інформацію про закупівлю поточного ремонту доріг. Тому ми зібрали ключові аспекти в одній статті. Що буде предметом закупівлі? Якими законодавчими актами керуватися, коли закуповуєте поточний ремонт доріг? На що звернути увагу, щоб не допустити помилки під час закупівлі ремонту доріг?
17874

Постачальник «останньої надії» 2026

Залишитись без постачання електроенергії або газу — неприпустимо для багатьох замовників. Електрика та газ необхідні не лише виробничим підприємствам, а й лікарням, закладам освіти та харчування тощо. Щоб не допустити газоенергетичного колапсу, законодавство передбачило закупівлі у постачальників «останньої надії» (ПОН). Хто в Україні є ПОН у 2025 році та які варіанти проведення закупівлі у постачальника останньої надії встановлює законодавство на наступний рік?
17837

Настанова з визначення вартості будівництва із змінами

Настанова з визначення вартості будівництва затверджена Наказом Мінінфраструктури 01 листопада 2021 № 281. З того часу Настанова зазнала 4-х змін. Скачайте актуальний текст цього нормативного документа разом із додатками
9085

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді