АМКУ надав рекомендації місцевим радам щодо допуску на ринок ритуальних послуг

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

Автор
редактор стрічки новин порталу «Держзакупівлі»
АМКУ наголошує, що дії місцевих рад не повинні шкодити конкуренції на ринку ритуальних послуг. Передусім це стосується створення ритуальних служб і взаємодії з іншими надавачами послуг

АМКУ надав рекомендації місцевим радам щодо допуску на ринок ритуальних послуг

Перевірка та моніторинг закупівель

АМКУ на засіданні 21.08.2025 прийняв рекомендаційні роз’яснення, що органи місцевого самоврядування (ОМС) з метою дотримання законодавства про захист економічної конкуренції мають:

  • забезпечити доступ інших суб’єктів господарювання до надання ритуальних послуг у вигляді створення ритуальних служб — спеціалізованих комунальних підприємств (у містах і селищах); та
  • не вчиняти діянь, які можуть призводити до негативних наслідків для конкуренції (п. 13 ч. 3 ст. 7 Закону України «Про Антимонопольний комітет України» від 26.11.1993 № 3659-XII, ч. 6 ст. 4 Закону України «Про захист економічної конкуренції» від 11.01.2001 № 2210-III).

Приводом для надання таких роз’яснень стало виявлення органами АМКУ непоодиноких фактів нестворення, зокрема в селищах і містах, ритуальних служб (зокрема, за умови фактичної наявності комунального підприємства у відповідній громаді), які є єдиним законодавчо визначеним способом доступу на ринок інших суб’єктів господарювання.

Так, інші суб’єкти господарювання можуть надавати ритуальні послуги Необхідного мінімального переліку окремих видів ритуальних послуг лише після їх допуску на ринок ритуальними службами (у селищах і містах) шляхом укладення відповідного договору (ст. 12 Закону України «Про поховання та похоронну справу» від 10.07.2003 № 1102-IV).

До таких послуг належать:

  • оформлення договору-замовлення на організацію та проведення поховання;
  • оформлення свідоцтва про поховання;
  • копання могили тощо; та
  • інші соціально значущі послуги.

Така позиція безпосередньо підтверджена Міністерством розвитку громад та територій України, яке є уповноваженим органом влади у сфері поховання. Мінрозвитку повідомило, що створення ритуальних служб у селищах і містах є обов’язком ОМС та надання суб’єктами господарювання ритуальних послуг у селищах і містах без укладення договору саме з ритуальною службою суперечить законодавству.

АМКУ наголошує, нестворення ОМС в селищах і містах ритуальних служб може негативно впливати на конкуренцію, оскільки інші суб’єкти господарювання, які бажають увійти на ринок, не можуть зробити це законним шляхом. Окрім того, така бездіяльність ОМС може негативно впливати й на інтереси споживачів, які будуть позбавлені можливості обирати надавачів якісних ритуальних послуг.

Невдовзі АМКУ опублікує повний текст рекомендаційних роз’яснень з наведенням обґрунтування конкретних ризиків негативного впливу для конкуренції та безпосередньо надішле їх ОМС з метою дотримання законодавства про захист економічної конкуренції.

Джерело: офіційний сайт АМКУ

додаток

Статті за темою

Усі статті за темою

Притягнення до адмінвідповідальності: строки давності та найкоротший термін

КпАП встановлює чіткі строки, протягом яких уповноважена особа може бути притягнута до відповідальності. Зорієнтуємо, в який найкоротший строк можуть притягнути до адмінвідповідальності та як розраховувати строки
10297

Індикатори ризиків публічних закупівель 2025

У вересні 2024 року Мінфін оновив методику визначення та перелік індикаторів ризиків. Пояснимо, що собою являють індикатори ризику, як вони впливають на закупівлі та що потрібно враховувати замовникам у 2025 році
8702

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2025 році, які строки проведення моніторингу закупівлі, особливості під час воєнного стану — у консультації
9291

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
54046

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді