Мультилотова закупівля: що варто знати закупівельнику

UA RU
Автор
експерт, адвокат Адвокатської фірми «Єфімов та партнери»
Виникла необхідність провести мультилотову закупівлю? Тоді дізнайтеся, що це за «звір» такий та як до нього підступитися. Про особливості мультилотової закупівлі, визначення її предмета, роз'яснює експерт на прикладах.

 

 


За Законом України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) предметом закупівлі є товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Що таке мультилотова закупівля

Предмет закупівлі може мати частини (лоти), тобто частини товарів, робіт чи послуг, на які в межах єдиної процедури закупівлі/спрощеної закупівлі учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.

Тобто мультилотова закупівля — це і є закупівля за кількома лотами. Щоправда, це більш «народна» назва. Така закупівля має свої особливості оформлення, починаючи від річного плану і завершуючи звітуванням про виконання договору про закупівлю. Недотримання таких особливостей може стати підставою як для відміни закупівлі взагалі, так і для оскарження вже укладеного договору.

 

Наприклад, Північно-західний апеляційний господарський суд у справі № 924/857/19 погодився з недійсністю Договору паливно-мастильних матеріалів, зокрема у зв’язку з тим, що під час процедури закупівлі та у самому договорі був не визначений предмет закупівлі відповідно до «Єдиного закупівельного словника».

Якщо не бажаєте таких наслідків для себе, дізнайтеся нюанси мультилотової закупівлі.

Визначення предмета в мультилотовій закупівлі

Публічні закупівлі в Україні здійснюються відповідно до річного плану, який повинен містити назву предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником  (ДК 021:2015) та назв відповідних класифікаторів предмета закупівлі. Якщо ж планується мультилотова закупівля, то такий код та класифікатори повинні зазначатися стосовно кожного лота (ст. 4 Закону).

Вже на цьому етапі важливо не допускати порушень, аби вони не відтворились і на наступних.

Згідно зі ст. 13 Закону, закупівлі можуть здійснюватися шляхом застосування однієї з таких конкурентних процедур:

  • відкриті торги;
  • торги з обмеженою участю;
  • конкурентний діалог.

Крім того, винятком є переговорна процедура закупівлі.

Всі згадані вище процедури можуть мати мультилотовий предмет закупівлі. Крім того, це дозволено і за спрощеною процедурою. Тому замовник може обирати необхідну для нього процедуру, дотримуючись при цьому інших вимог законодавства.

 

Неправильне ж визначення предмета закупівлі не раз ставало підставою для висновків Держаудитслужби, які потім замовники закупівлі оскаржували до суду. І тут ось що важливо.

Як вірно визначати предмет закупівлі вказано у Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженому Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15.04 2020 р. № 708 (далі — Порядок).

Предмет закупівлі визначається із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі — Єдиний закупівельний словник).

Предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону, де наводяться визначення «послуг» та «товарів» та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника, крім деяких видів будівельних робіт (зокрема, ремонт автомобільних доріг загального користування).

А ось окремі частини предмета закупівлі (лоти) можуть визначатись за показниками четвертої-восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконанням робіт або наданням послуг.

По-іншому визначається й предмет закупівлі послуг з оцінки майна під час приватизації, закупівлі протезних виробів, послуг з професійної підготовки або перепідготовки, підвищення кваліфікації для безробітних громадян тощо. Детальніше про це — у розділі 2 Порядку.

Наприклад, під час здійснення закупівлі лікарських засобів предмет закупівлі визначається за показником третьої цифри. Замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за міжнародною непатентованою назвою лікарського засобу, формою випуску, дозуванням, обсягом та/або місцем поставки лікарських засобів.

Нагадаємо, що відповідно до Єдиного закупівельного словника код складається з 8 цифр, що згруповані таким чином:

перші дві цифри визначають розділ (XX000000-Y);

перші три цифри визначають групу (XXX00000-Y);

перші чотири цифри визначають клас (XXXX0000-Y);

перші п’ять цифр визначають категорію (XXXXX000-Y).

Останні три цифри коду дають більший ступінь деталізації в межах кожної категорії.

Дев’ята цифра — контрольна.

⚡️ Додаткові закупівлі: як не порушити законодавчої заборони ділити предмет

Приклад мультилотової закупівлі

Уявімо, що замовнику необхідно закупити деяке офісне приладдя. Тоді основний предмет закупівлі буде — «Офісне устаткування та приладдя різне» (код за ДК 021:2015 - 30190000-7). Потім необхідно розділити його на лоти:

  • лот 1 – «Чорнильні картриджі» (код за ДК 021:2015 - 30192113-6),
  • лот 2 – «Маркери» (код за ДК 021:2015 - 30192125-3).

Тобто для лотів врахували показники восьмої цифри.

А ось якщо замовник визначить основний предмет закупівлі — «Офісне приладдя» (код за ДК 021:2015 - 30192000-1), тобто за показником п’ятої цифри, то цілком ймовірно отримає від органу Держаудитслужби висновок про результати моніторингу закупівлі, в якому буде вказано порушення, яке доведеться або виконувати, або оскаржувати до суду протягом 10 робочих днів з моменту його оприлюднення.

Належним визначенням предмета мультилотової закупівлі все не завершується.

Якщо мова йде про закупівлю з використанням електронної системи, то замовнику необхідно оприлюднити звіт протягом одного дня після оприлюднення ним договору про закупівлю в електронній системі закупівель або відміни тендеру/спрощеної закупівлі, або визнання тендеру таким, що не відбувся. Саме цей звіт і міститиме інформацію стосовно кожного лота про кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг відповідно до укладеного договору про закупівлю, у тому числі відповідні коди за Єдиним закупівельним словником, як того вимагає ст. 19 Закону.

Ну і, звичайно, про підсумки — звіт про виконання договору про закупівлю. Замовник його оприлюднює протягом 20 робочих днів з дня закінчення строку дії договору про закупівлю або його виконання сторонами, або його розірвання. І у ньому має зазначатись назва предмета закупівлі по кожному лоту.

Важливо! Слідкуйте, щоб зазначені відомості були однаковими, починаючи від річного плану і завершуючи звітом.

Отже, мультилотова закупівля — це зручна можливість для замовника із мінімальною кількістю необхідних дій закупити різні товари/роботи/послуги. Аби така можливість не перетворилось на додатковий тягар, уважно підходьте до оформлення документів на різних етапах процедур закупівель. Та, навіть, якщо незначна помилка призвела до спору, не поспішайте робити наступний крок, бо ж і обставини бувають різні та й негативні наслідки не завжди від цього настають. Головне правильно навести відповідні аргументи.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді