Прозоро майданчики: як обрати для публічної закупівлі
Майданчики для закупівель
До складу електронної системи закупівель входить вебпортал Уповноваженого органу з питань закупівель та авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами.
Отже, е-майданчик є частиною ЕСЗ. Виходячи з визначення, наданого в п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону про публічні закупівлі (далі – Закон № 922), е-майданчик – це інформаційно-телекомунікаційна система, авторизована Уповноваженим органом з питань закупівель.
За допомогою такого онлайн-сервісу, як е-майданчик, будь-який замовник та учасник може:
- реєструватися;
- розміщувати, отримувати, передавати інформацію та документи під час закупівель;
- користуватися сервісами з автоматичним обміном інформацією.
Е-майданчик, так само як і ЕСЗ загалом, має комплексну систему захисту інформації з підтвердженою відповідністю згідно із Законом України «Про захист інформації в інформаційно-телекомунікаційних системах».
Лист про підтвердження технічного збою в ЕСЗ
А що таке авторизація е-майданчика?
Це його підключення до вебпорталу Уповноваженого органу. Таке підключення здійснюється за рішенням Уповноваженого органу (тобто Мінекономіки) на підставі рішення комісії.
Авторизація електронного майданчика здійснюється за одним або кількома рівнями акредитації залежно від користувачів, яким надаються послуги, відповідно до порядку здійснення закупівлі.
Авторизація е-майданчиків та прийняття рішення про їх відключення від ЕСЗ входять до основних функцій Уповноваженого органу.
Процедуру проведення авторизації е-майданчиків, умови підключення та відключення їх від ЕСЗ, вимоги до е-майданчиків та відповідальність операторів авторизованих е-майданчиків визначено в Порядку, затвердженому постановою КМУ від 24.02.2016 № 166 (далі – Порядок № 166).
Прозоро майданчики: в чому різниця
Замовники мають право працювати з будь-яким авторизованим майданчиком. Інформацію про акредитацію можна перевірити на сайті ProZorro.
На сьогодні, свої послуги пропонують 12 електронних майданчиків. Із їх переліком можна ознайомитися за посиланням
Уповноважена особа може обрати електронний майданчик з огляду на необхідні їй додаткові інструменти, що кожен майданчик розробляє та забезпечує для привернення користувачів.Усі майданчики працюють за єдиною процедурою та відображають однакову за змістом інформацію . Проте кожен з них має власний інтерфейс, установлює свої фільтри для пошуку, пропонує свої додаткові послуги для користувачів, має свій рівень акредитації.
Тож замовник може зареєструватися на декількох майданчиках, щоб вибрати більш зручний для себе інтерфейс та оцінити якість служби підтримки.
На сьогодні усі майданчики підключені до електронного каталога.
Однак незалежно від того, який майданчик обрав замовник, після оголошення процедури закупівлі інформація потрапляє до ЦБД і поширюється на всі майданчики.
А учасники можуть торгуватися в онлайн-режимі з будь-якого електронного майданчика, адже модуль аукціону також є єдиним.
У 2023 році були внесені зміни до Порядку № 166, якими передбачено, що підключення електронного майданчика як авторизованого до електронної системи закупівель здійснюється адміністратором після виконання вимог, визначених в документації на комплексну систему захисту інформації електронної системи закупівель, за умови створення на такому електронному майданчику комплексної системи захисту інформації з підтвердженою відповідністю..
Тому, на сьогодні всі майданчики, що підключені до ЦБД мають відповідний захист.
Як бути, якщо замовник працює на е-майданчику, якому загрожує відключення від ЕСЗ
Після переведення майданчика у статус «Відключений» замовник має вибір:
- або завершити розпочаті на ньому закупівлі, але в такому разі інструмент для створення нових оголошень буде недоступним;
- або перенести розпочаті закупівлі з одного майданчика на інший. ЕСЗ дозволяє таке перенесення, але для цього потрібно отримати у свого майданчика ключ переходу.
Прозоро майданчики: правила роботи
Е-майданчики мають забезпечити доступ до всіх сервісів у робочий час.
Згідно з п. 2 Порядку № 166 робочим часом визначено інтервал часу з 08:00 до 18:00 год з понеділка до п’ятниці (крім вихідних та святкових днів). Проведення технічно-профілактичних робіт на е-майданчиках можливе лише в неробочий час.
ЕСЗ працює цілодобово і без вихідних, за винятком перерв на планові профілактичні роботи і позапланових технічних перерв. Адміністратор ДП «Прозорро», який проводить такі роботи, надсилає повідомлення про час і строки таких робіт операторам е-майданчиків, які, у свою чергу, розміщують таку інформацію на своїх майданчиках.
Закон № 922 гарантує безоплатний та вільний доступ до інформації в ЕСЗ. А оператори е-майданчиків мають забезпечувати цю гарантію, зокрема, надаючи рівний доступ:
- замовникам — до організації закупівель;
- учасникам торгів — до участі в закупівлях.
Оператор е-майданчика сплачує штраф згідно з пп. 2 п. 22 Порядку № 166 у разі:
- порушення доступності даних, що полягає у непередачі на Прозорро або неприйманні з Прозорро документів (їх оновлення) або окремих файлів більш як п’ять годин робочого часу сумарно протягом календарного року;
- технічного збою більш як сім годин робочого часу сумарно протягом календарного року;
- невиконання умов договору між оператором авторизованого електронного майданчика та адміністратором (п’ять і більше разів протягом календарного року);
- розкриття конфіденційної інформації, до якого належать дії особи, спрямовані на передачу інформації (відомостей) третій особі без отримання попередньої згоди щодо вчинення таких дій у особи, яка є власником такої конфіденційної інформації.
Крім того, електронний майданчик може бути відключений від електронної системи закупівель у випадках, що перелічені у п. 51 Порядку № 166, у тому числі у разі виникнення інцидентів, пов’язаних з інформаційною безпекою.
За зміст інформації, яка оприлюднюється в ЕСЗ, відповідає користувач. Проте е-майданчику надано право контролювати таку інформацію та повідомляти користувача, виявивши дані неналежного змісту. Про це він повідомляє також комісію з розгляду питань діяльності ЕСЗ (яка утворюється Уповноваженим органом).
Якщо розміщена інформація має шкідливий та образливий характер або не стосується закупівлі, за рішенням зазначеної комісії Мінекономрозвитку надає оператору е-майданчика дозвіл зняти її з оприлюднення.