Перевірка інформації у відкритих реєстрах: коротко про головне

Автор
експерт, засновник «Агентства «Консалт», тренер-практик з питань державних закупівель
Відкриті єдині державні реєстри було запроваджено 30 вересня 2015 року. Саме тоді набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України у сфері державних закупівель щодо приведення їх у відповідність із міжнародними стандартами та вжиття заходів з подолання корупції». Про те, які нині діють відкриті реєстри та як перевірити в них відомості про учасників, розповість експерт

Одним із ключових завдань реформи системи закупівель є спрощення участі бізнесу у публічних закупівлях. І першим кроком на цьому шляху стали зміни до Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VII (далі — Закон про закупівлі), за які Парламент проголосував 15 вересня 2015 року.

Передумови для перевірки інформації

Статтю 17 Закону про закупівлі доповнили таким абзацом: «Замовник не вимагає від учасника документи та інформацію, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктами 1 і 6 частини 1 цієї статті, а також інформацію, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним».

Аналогічна вимога до замовників передбачена нині й у Законі України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII.

Зауважимо: Законом про закупівлі передбачено, що уповноважений орган щороку до 20 січня та додатково в разі потреби оприлюднює інформацію про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним, на веб-порталі Уповноваженого органу.

Зазначимо, що 18 січня 2016 року така інформація вже була розміщена на веб-порталі Уповноваженого органу.

Отже, всі передумови для перевірки відомостей про учасника процедури закупівлі вже створені, й замовник має виконувати цю вимогу Закону про закупівлі.

До речі, Мінекономрозвитку у своєму листі «Щодо інформації про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним» від 15.01.2016 № 3302-06/906-06 надає замовникам торгів докладне та грунтовне роз’яснення щодо відкритих реєстрів.

Яку ж інформацію, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, перевіряють? Відповідь на це запитання міститься в Законі про закупівлі.

Замовник приймає рішення про відмову учаснику, учаснику попередньої кваліфікації в участі у процедурі закупівлі, попередній кваліфікації учасників та зобов’язаний відхилити пропозицію конкурсних торгів (кваліфікаційну, цінову пропозицію) учасника (учасника попередньої кваліфікації) у разі, якщо:
<...>
11) відомості про юридичну особу, яка є учасником або учасником попередньої кваліфікації, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, або зазначена юридична особа не має антикорупційної програми чи уповноваженого з антикорупційної програми юридичної особи у випадку, коли вони є обов’язковими відповідно до закону;
2) службову (посадову) особу учасника або учасника попередньої кваліфікації, яку уповноважено учасником або учасником попередньої кваліфікації представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, фізичну особу, яка є учасником або учасником попередньої кваліфікації, було притягнуто згідно із законом до відповідальності за вчинення у сфері державних закупівель корупційного правопорушення;
<...>
7) учасник або учасник попередньої кваліфікації визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та відносно нього відкрита ліквідаційна процедура;
8) у Єдиному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців відсутня інформація, передбачена частиною 2 статті 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців», про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи — резидента України, яка є учасником (учасником попередньої кваліфікації).
<...>
(ч. 1 ст. 17 Закону про закупівлі)</...></...></...>

Поради замовнику щодо перевірки відомостей

Аби перевірити інформацію, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, замовнику потрібно знати ключові моменти:

1) перевірка відомостей у відкритих єдиних державних реєстрах стосується всіх учасників процедури закупівлі, а не лише переможця торгів;

2) документальним фактом перевірки інформації може бути роздруківка із реєстрів, копіювання екрана комп’ютера із фіксацією дати, інші способи підтвердження, які дадуть змогу замовнику довести відповідну перевірку.

Отож на сьогодні замовник перевіряє відомості про:

  • юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
  • службову (посадову) особу учасника, фізичну особу, яка є учасником процедури закупівлі, що внесені до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
  • визнання учасника банкрутом чи відкриття щодо нього ліквідаційної процедури;
  • кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи — резидента України, яка є учасником процедури закупівлі.

Проаналізуємо детальніше кожен вид відомостей, що перевіряє замовник.

Про юридичну особу

Слід зазначити, що згідно з частиною 1 статті 59 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 № 1700-VII Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, формує та веде Національне агентство з питань запобігання корупції, зокрема щодо внесення відомостей про юридичних осіб, до яких застосовано заходи кримінально-правового характеру у зв’язку з вчиненням корупційного правопорушення.

Станом на момент публікації цей реєстр не працює, а тому відомості за пунктом 11 статті 17 Закону про закупівлі поки що не перевіряють.

Про службову (посадову) особу учасника, фізичну особу, яка є учасником

Замовники мають можливість перевірити відомості за пунктом 2 статті 17 Закону про закупівлі на сайті corrupt.informjust.ua, який оновлює і постійною поповнює Міністерство юстиції України.

Наголосимо, що оприлюдненню на офіційному сайті Мін’юсту підлягають відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, щодо яких судами прийняті відповідні рішення, що набрали законної сили, а також відомості про накладення дисциплінарних стягнень за корупційне правопорушення починаючи з 1 січня 2014 року.

Однак у замовників під час користування цим реєстром немає технічної можливості зробити витяг чи просто роздруківку, яка підтвердить факт перевірки. Тут доречно буде нагадати, що документальним фактом перевірки інформації може бути не лише роздруківка із реєстрів, а й копіювання екрана комп’ютера із фіксацією дати, інші способи підтвердження.

Щодо визнання учасника банкрутом

Зазначимо, що на офіційному сайті Мін’юсту працює кабінет електронних сервісів kap.minjust.gov.ua, на якому в онлайн-режимі можна отримати відомості про суб’єктів підприємницької діяльності, щодо яких триває або завершена процедура банкрутства, із Єдиного державного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство.

Цей сервіс дає змогу зробити паперову роздруківку.

Про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юридичної особи

На інтернет-ресурсі Мін’юсту usr.minjust.gov.ua замовники мають можливість перевірити відомості про кінцевого бенефіціарного власника (контролера).

Пошук можна здійснювати за кодом ЄДРПОУ учасника або за його найменуванням.

Насамкінець варто згадати, що одним із етапів реформи публічних закупівель є інтеграція відкритих державних реєстрів на сайті публічних закупівель prozorro.gov.ua. Це дасть можливість замовнику на одному ресурсі перевірити інформацію про учасника у відкритих єдиних державних реєстрах.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді