Як закупити товар у постачальника на неконкурентному ринку
Окремі замовники вважають, що провести процедуру закупівлі на неконкурентному ринку неважко. Адже алгоритм дій за такої процедури набагато простіший від алгоритму, за яким проводять відкриті торги. Не потрібно довго та прискіпливо готувати тендерну документацію. А отже, і надавати роз’яснення учасникам на їх звернення і вносити до неї зміни. Чи, приміром, відбиватися від їхніх скарг.
Однак це не означає, що під час такої закупівлі замовник не зможе припуститися помилки, а подекуди й доволі серйозної. Щоб цього не сталося, проаналізуймо всі етапи та закцентуймо увагу на найважливішому.
Немає конкуренції на ринку — є право на виняток
У виняткових випадках Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922) дозволяє замовнику застосувати переговорну процедуру закупівлі.
Одним із таких випадків і є відсутність конкуренції (у тому числі з технічних причин) на відповідному ринку, коли договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи (п. 2 ч. 2 ст. 35 Закону № 922).
Тож майже кожен замовник незалежно від обсягу річних закупівель стикається з потребою провести переговорну процедуру на підставі пункту 2 частини 2 статті 35 Закону № 922 — через відсутність конкуренції на ринку. Скажімо, коли потрібно закупити природний газ. І найбільше таких процедур припадає на початок року.
Спочатку дещо з правового базису.
Переговорна процедура закупівлі — це процедура, що її використовує замовник як виняток і відповідно до якої замовник укладає договір про закупівлю з учасником після проведення переговорів з одним або кількома учасниками.
(ст. 35 Закону № 922)
Як ми пам’ятаємо, кваліфікаційні критерії замовник зазначає в тендерній документації. Як і перелік документів, що підтверджують інформацію учасників про відповідність їх таким критеріям. Однак тендерної документації на проведення переговорної процедури не створюють.
Тож перш ніж розпочати переговорну процедуру закупівлі, замовник має до неї істотно підготуватися.
Дії поза електронною системою
До обов’язків ТК/УО належать, зокрема, вибір процедури закупівлі і власне її проведення. Своє рішення ТК/УО оформлює протоколом.
Протокол засідання
Протокол засідання ТК/УО про застосування переговорної процедури закупівлі повинен містити всю інформацію про закупівлю. Означимо головні його пункти.
1. Підстава для застосування переговорної процедури (у нашому випадку — п. 2 ч. 2 ст. 35 Закону № 922).
2. Обгрунтування такої підстави. Важливо підтвердити її наявність. Для цього доцільно посилатися на статтю 5 Закону України «Про природні монополії» від 20.04.2000 № 1682-III, а відповідно, і розпорядження АМКУ «Про затвердження положення про складання та ведення переліку суб’єктів природних монополій» від 28.11.2012 № 874-р. Потрібно зазначити, що постачальник включений до Зведеного переліку об’єктів природніх монополій.
Якщо закупівля товару відбувається не у природного монополіста, а через відсутність альтернативи на ринку, обгрунтування повинно містити експертні, нормативні, технічні та/або будь-які інші документи, які на думку ТК/УО, будуть достатнім підтвердженням застосування переговорної процедури.
3. Кваліфікаційні критерії, які відповідно до статті 16 Закону № 922 встановлює замовник. А також — документи, що їх має надати учасник, аби підтвердити відповідність цим критеріям.
Стаття 16 Закону № 922 визначає три кваліфікаційних критерії. Це наявність:
- обладнання та матеріально-технічної бази;
- працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
- документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного договору.
Однак у разі закупівлі електричної енергії, послуг з її передачі та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, послуг з централізованого опалення, послуг поштового зв’язку, поштових марок і маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення, послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування замовнику не потрібно встановлювати кваліфікаційних критеріїв. Як і визначати перелік документів, що підтверджують подану учасниками інформацію про їх відповідність таким критеріям (ч. 3 ст. 16 Закону № 922).
4. Найменування учасника/учасників, з яким буде розпочатий переговорний процес.
5. Дата початку переговорів з учасником/учасниками.
6. Вимоги до документів представника учасника, що підтверджуватимуть його повноваження підписувати протокол, складений за результатами переговорів, статутні документи учасника тощо.
7. Інформація про предмет закупівлі, його вартість, строки поставки. А також — підтвердження від учасника, що він погоджується з вимогами замовника, та цінова пропозиція.
Попередні переговори
Як бачимо, протокол засідання ТК/УО має містити найменування учасника та його цінову пропозицію. А щоб це дізнатися, потрібно провести попередні переговори з учасником/учасниками перед тим, як оприлюднювати в електронній системі закупівель (ЕСЗ) інформацію про застосування переговорної процедури.
Такі переговори мають характер попередніх, інформаційних.
Далі на основі затвердженого протоколу ТК/УО формує офіційний лист до учасника. У листі ТК/УО повідомляє про початок переговорної процедури, просить надати кваліфікаційні та інші документи, визначені обов’язковими для цієї процедури.
Від переговорів до рішення
Другі переговори де-факто мають на меті отримати документальне підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, якщо їх сформував замовник, а також погодити обсяг закупівлі та її очікувану вартість.
Коли замовник отримає від учасника підтвердження його відповідності кваліфікаційним критеріям, узгодить обсяг закупівлі та її вартість, він зазначає про це в другому протоколі. На практиці результат других переговорів оформляють або окремим протоколом засідання тендерного комітету, або ж протоколом переговорів, який сторони складають у довільній формі.
За результатом проведених переговорів замовник ухвалює рішення про намір укласти договір. Саме це рішення й завершає усі етапи переговорної процедури, що проходять поза межами ЕСЗ.
Унаочнимо цей процес на Схемі.
В електронній системі — діймо за строками
Публікація в ЕСЗ рішення про намір укласти договір офіційно дає старт перебігу законодавчо встановленим строкам.
Укладати договір з учасником на підставі пункту 2 частини 2 статті 35 Закону № 922 можна не раніше ніж через 10 днів з дня оприлюднення в ЕСЗ повідомлення (абз. 8 ч. 3 ст. 35 Закону № 922).
А ось у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг з її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії і гарячої води, послуг з централізованого опалення, послуг поштового зв’язку, поштових марок та маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, у тому числі з трансляції радіо- та телесигналів, послуг з централізованого водопостачання та/або водовідведення та послуг з перевезення залізничним транспортом загального користування замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі у строк не раніше ніж через 5 днів.
Крім того, як і для будь-якої іншої процедури закупівлі, потрібно дотримати вимог статті 10 Закону № 922 про оприлюднення інформації про закупівлю. За переговорної процедури закупівлі замовник оприлюднює інформацію в такі терміни:
- повідомлення — протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі;
- договір про закупівлю — протягом двох днів з дня його укладення;
- повідомлення про внесення змін до договору — протягом трьох днів з дня внесення змін;
- звіт про виконання договору — протягом трьох днів з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання;
- звіт про укладені договори — протягом одного дня з дня укладення договору.
Резюме
Отже, для переговорної процедури, яку замовник застосовує для закупівлі товарів на неконкурентному ринку, властиві значний обсяг підготовчої роботи та добре налагоджені комунікації з майбутнім постачальником. Варті уваги також протокол про застосування переговорної процедури та правильна хронологія дій тендерного комітету.