Істотну частку закупівель замовників становлять закупівлі комунальних послуг. Під такими послугами розуміють задоволення потреби фізичної чи юридичної особи в забезпеченні:
- холодною та гарячою водою;
- водовідведенням;
- газопостачанням;
- опаленням;
- вивезення побутових відходів.
Господарські відносини, що виникають у сфері надання та споживання таких послуг, нині регулює Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 24.06.2004 № 1875-IV (далі — Закон № 1875). Але наступного року його має замінити новий закон.
Законодавчі перипетії
Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017 № 2189-VIII (далі — Закон № 2189) набрав чинності 10.12.2017. Зі сплином шести місяців від цієї дати він мав би запрацювати. Тобто в червні цього року. Та оскільки на його виконання відповідні державні органи не видали нормативно-правових актів, законотворці 07.06.2018 внесли
зміни до його прикінцевих положень. І строк введення в дію Закону № 2189 відтермінували — до 01.05.2019.
Із 10.06.2018 надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, управління будинком, спорудою або групою будинків, ремонту приміщень, будинків, споруд регулюють норми Закону № 2189.
Отже, коли йдеться про житлові послуги, керуються нормами Закону № 2189, а коли про комунальні — нормами Закону № 1875. І лише з 01.05.2019 під час закупівлі комунальних послуг замовники враховуватимуть норми Закону № 2189.
Із 01.05.2019 до комунальних послуг належатимуть послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами (п. 2 ч. 1 ст. 5 Закону № 2189).
Предмет закупівлі
Предмет закупівлі для комунальних послуг визначайте за національним державним класифікатором ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженим наказом Мінекономрозвитку від 23.12.2015 № 1749. Для зручності скористайтеся Таблицею 1, де зібрані всі цифрові коди для закупівлі комунальних послуг.
Таблиця 1
Предмети закупівлі для комунальних послуг
Комунальна послуга | Вид предмета закупівлі | CPV та назва |
Теплопостачання | товар | 09320000-8 Вода гаряча |
товар | 09320000-8 Пара | |
послуга | 09320000-8 Опалювання централізоване | |
послуга | 09320000-8 Опалювання центральне | |
Водопостачання | товар | 41110000-3 Питна вода |
послуга | 65110000-7 Розподіл води | |
Водовідведення | послуга | 90430000-0 Послуги з відведення стічних вод |
Природний газ | товар | 09120000-6 Газове паливо |
послуга | 65210000-8 Розподіл газу |
Очікувана вартість
Замовники визначають очікувану вартість з огляду на встановлені тарифи для комунальних послуг. А їх — окрім тарифів на постачання природного газу — встановлює НКРЕКП.
Тарифи на теплову енергію, яку реалізують суб’єкти господарювання, що посідають монопольне становище на ринку, є регульованими. Тобто для монополістів такі тарифи затверджує НКРЕКП. Проте є теплопостачальники, що не належать до монополістів в цій сфері і постачають теплову енергію з альтернативних джерел палива. Хто для них затверджує тарифи?
Тарифи затверджують органи місцевої влади (ст. 20 Закону України «Про теплопостачання» від 02.06.2005 № 2633-IV (далі — Закон № 2633), ст. 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР). Точніше, теплопостачальник розраховує тариф, а потім надає його з відповідною заявою до органу місцевого самоврядування для погодження.
Якщо орган місцевого самоврядування протягом 30 днів із дня отримання такої заяви такий тариф не погодив, вважається, що постачальник розрахував його за частиною 4 та/або 5 статті 20 Закону № 2633. А отже, може його вільно застосовувати.
Вимоги до учасників
Розставимо акценти у вимогах до учасників. На них, зокрема, слід зважати під час складання тендерної документації.
Менше документів
Максимально спростіть тендерну документацію. Не вимагайте великої кількості документів від учасників. Адже, скажімо, закупівля природного газу не настільки складна, як закупівля робіт. Навіть із погляду кваліфікації.
Зрозуміла кваліфікація
Не встановлюйте кваліфікаційних критеріїв і не визначайте переліку документів для підтвердження учасниками інформації, що вони відповідають таким критеріям, якщо закуповуєте:
- послуги із централізованого постачання теплової енергії;
- послуги із централізованого водопостачання та водовідведення.
Встановлюйте кваліфікаційні критерії лише для закупівлі природного газу. Але коли це робитимете, врахуйте практику органу оскарження та судову практику.
Наведемо два приклади.
Із практики оскарження Візьмемо для прикладу такий кваліфікаційний критерій, як наявність кваліфікованих працівників, які мають потрібні знання та досвід. Зазвичай замовники просять учасників надати трудові книжки працівників, аби ті підтвердили, що відповідають цьому критерію. Але ж це інформація, яка стосується персональних даних працівників учасника. І якщо працівники учасника відмовляються надавати такі персональні дані своєму керівнику, то він не зможе виконати вимогу тендерної документації. І найімовірніше, замовнику доведеться вносити зміни й вилучати цю вимогу з тендерної документації.
Ліцензування у сфері житлово-комунальних послуг Певні види господарської діяльності у сфері житлово-комунальних послуг підпадають під ліцензування за
законом (ч. 3 ст. 10 Закону № 1875). З-поміж них: діяльність на ринку природного газу — з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про ринок природного газу» від 09.04.2015 № 329-VIII; централізоване водопостачання та водовідведення, крім централізованого водопостачання та водовідведення за нерегульованим тарифом; виробництво теплової енергії, транспортування теплової енергії магістральними і місцевими (розподільчими) тепловими мережами та постачання теплової енергії, крім виробництва, транспортування та постачання теплової енергії за нерегульованим тарифом. Не забувайте, що ліцензується також діяльність у сфері електроенергетики — з урахуванням особливостей, визначених Законом України «Про ринок електричної енергії» від 13.04.2017 № 2019-VIII. Тож упередьте оскарження учасниками вимоги підтвердити відповідність цьому кваліфікаційному критерію. Вимагайте ліпше копії наказів про призначення, якщо хочете пересвідчитися, що ці працівники справді працюють в учасника.
Із судової практики Замовники в тендерній документації вимагають, аби переможець надав довідку від податкової в установлений строк. І дають для цього п’ять календарних днів із дня оприлюднення повідомлення про намір укласти договір. Але ж своїм нормативним актом ДФСники визначили, що довідка про відсутність заборгованості з податків, зборів та платежів надається в строк до п’яти робочих днів. А цей строк більший, ніж вимагають замовники. Цю вимогу судді взагалі вважають дискримінаційною. Вони переконують, що в такий спосіб замовник обмежує строк надання учасником довідки з податкової. Адже п’ять календарних днів, які передбачає стаття 17 Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922), стосуються надання учасником-переможцем інших документів за статтею 17, а не довідки з податкової. Тож не вимагайте таку довідку в строк 5 днів. Дайте учаснику-переможцю для надання такої інформації, скажімо, 10 днів. Ви ж усе одно не маєте права укладати договір про закупівлю раніше ніж через 10 календарних днів із дня оприлюднення повідомлення про намір. То чому б не надати переможцю таке право щодо цієї довідки?
Зміни — за порядком
Додайте до тендерної документації проект договору про закупівлю та порядок внесення змін до нього. А саме зміну ціни, адже протягом року ціна може змінитися.
Передбачайте порядок внесення змін, керуючись статтею 36 Закону № 922. Наприклад, пунктом 2 частини 4 — у разі коливання ціни на ринку в межах 10%. Як саме вноситимете зміни, обумовте у тендерній документації — там, де розділ з істотними умовами договору. А також у проекті договору. Бо якщо просто внести розділ про порядок внесення змін лише до тендерної документації, він там так і залишиться. І потім сторони договору ним не керуватимуться. Адже коли за результатами торгів укладений договір, сторони керуються саме умовами договору.
Які ще зміни в договорі можливі?
Зміни до договору: коли і які
Аби внести зміни до договору про закупівлю комунальних послуг, замовники мають право застосовувати пункт 7 частини 4 статті 36 Закону № 922— у разі зміни регульованих цін (тарифів) і нормативів.
А ось під час закупівлі природного газу, а так само й електроенергії як товару, посилатися на ці положення для зміни ціни не можна. Адже для цих предметів закупівлі діє вільний ринок. Тому якщо замовники закуповуватимуть саме ці предмети закупівлі, вони можуть застосовувати пункт 7 частини 4 статті 36 Закону № 922 тільки в тій частині, що не стосується регульованих цін і нормативів. Зокрема, у разі зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts.
✅ Для вас цілу добу будуть відкриті статті, відеороз'яснення, зразки документів
Держава регулює тарифи
на постачання комунальних послуг монополістами
І звичайно, замовники матимуть можливість внести зміни до договору про закупівлю, аби продовжити його дію на початку наступного року на строк, достатній для проведення процедури закупівлі. Ідеться про 20% суми, визначеної в договорі, укладеному в
попередньому році. Але знову ж — можливість вносити зміни за пунктом 8 частини 4 статті 36 Закону № 922 слід передбачити в проекті договору.
Випадки, коли замовники можуть передбачити зміну істотних умов договору про закупівлю, унаочнимо в Таблиці 2.
Таблиця 2
Коли можлива зміна істотних умов договору про закупівлю комунальних послуг
Підстава (ст. 36 Закону № 922) | Комунальна послуга | тепло- | водо- | водо- | постачання природного газу | розподіл природного газу |
Зміна ціни за одиницю товару не більше ніж на 10% у разі коливання ціни такого товару на ринку, якщо така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі | - | - | - | + | - | |
Зміна регульованих цін (тарифів) і нормативів, які застосовуються в договорі про закупівлю | + | + | + | - | + | |
Зміна курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts | - | - | - | + | - | |
Зміна умов у зв’язку із застосуванням положень частини — продовження дії договору в обсязі, що не перевищує 20% суми, визначеної в договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку (п. 8 ч. 4 та ч. 5) | + | + | + | + | + |
Переговорна процедура
Переговорну процедуру закупівлі замовники проводять як виняток, зокрема за відсутності конкуренції на відповідному ринку, внаслідок чого договір про закупівлю може бути укладено лише з одним постачальником, за відсутності при цьому альтернативи.
Якщо ж для закупівлі природного газу двічі не відбулися відкриті торги у зв’язку з відсутністю достатньої кількості учасників, проводьте переговорну процедуру закупівлі.
Пам’ятайте: ця процедура закупівлі не належить до скорочених. Тому за її результатами договір укладається не раніше ніж на 11 календарний день із дня оприлюднення повідомлення про намір. Як, до речі, й за переговорної процедури для інших предметів закупівлі.
Закупівлі комунальних послуг на 2019 рік для бюджетників
Замовники-бюджетники — особлива категорія замовників, адже мають враховувати вимоги не тільки Закону № 922, а й бюджетного законодавства. Тому вони не можуть брати бюджетних зобов’язань без затверджених асигнувань або з перевищенням бюджетних асигнувань.
Керуйтеся тимчасовим кошторисом, тимчасовим планом використання коштів. Адже до затвердження в установленому порядку кошторисів, планів асигнувань загального фонду бюджету, планів спеціального фонду вони є підставою для здійснення видатків із бюджету. Як, власне, і проекти цих документів (абз. 2 п. 44 Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою КМУ від 28.02.2002 № 228).
Не беріть бюджетних зобов’язань
без відповідних бюджетних призначень
Тому якщо до початку нового року депутати не ухвалять закон про держбюджет-2019, а потрібно буде проводити нові відкриті торги для закупівлі природного газу, як і електричної енергії, керуйтеся тими вартісними межами, що затверджені в проекті кошторису або в тимчасовому кошторисі. Проводьте закупівлю на потрібну частину від запланованої вартості, а потім, коли буде затверджений основний кошторис, оголошуйте ще одну закупівлю. Але за винятком тієї суми, на яку вже закупили потрібне за тимчасовим кошторисом.
Та пам’ятайте: бюджетні зобов’язання можна брати, коли є відповідне бюджетне призначення (ч. 1 ст. 23 Бюджетного кодексу України). Інакше договір, який укладете, вважатимуть недійсним. Адже бюджетне зобов’язання — це в тому числі й укладення договору за відповідними бюджетними асигнуваннями. А якщо таких асигнувань немає, то й договір не можна вважати бюджетним зобов’язанням.
Більше інформації про закупівлю комунальних послуг на 2019 рік тут: