Зміни до Особливостей від 07.09.2023 року
Якщо плануєте укладати прямий договір за пунктом 13 Особливостей або оголошувати відкриті торги, спочатку зверніть увагу на зміни в положеннях Особливостей. Адже КМУ вчергове оновлює Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені постановою від 12.10.2022 № 1178 (далі — Особливості).
7 вересня текст постанови КМУ «Про внесення змін до особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 01.09.2023 № 952 (далі — Постанова № 952) офіційно опублікований у виданні «Урядовий кур'єр» від 07.09.2023 № 180.
Розберемо всі зміни докладно.
Закупівлі — з дотриманням принципів закупівель
КМУ окремо закцентував увагу на принципах проведення публічних закупівель.
Так, замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
Тож не забувайте під час закупівель за Особливостями діяти за принципами:
- добросовісної конкуренції серед учасників;
- максимальної економії, ефективностї та пропорційності;
- відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель;
- недискримінації учасників та рівного ставлення до них;
- об’єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
- запобігання корупційним діям і зловживанням.
Більше про принципи публічних закупівель
Ковідні закупівлі
Згадку про ковідні закупівлі вилучили з переліку виняткових випадків, перелічених у пункті 3 Особливостей, коли замовники не застосовують положення Закону № 922 щодо ступеня локалізації виробництва.
Обґрунтування для закупівель за пунктом 9 Особливостей
Положення Особливостей доповнили вимогою готувати обґрунтування для закупівель, які замовники проводять за пунктом 9 Особливостей без застосування процедур закупівель/спрощених закупівель.
Тож під час закупівель, передбачених у пункті 9 Особливостей, без використання ЕСЗ замовники повинні:
- відповідно до Закону № 922 дотримуватися принципів здійснення публічних закупівель, зокрема максимальної економії, ефективності, запобігання корупційним діям і зловживанням;
- за результатами їх здійснення за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. грн, оприлюднювати в ЕСЗ звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 922, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту.
Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа:
- готує УО або інша службова, посадова особа замовника; та
- погоджує (затверджує) керівник замовника або інша особа, яку визначив керівник замовника.
Прямі договори за пунктом 13 Особливостей
У замовників поменшає випадків, у яких за пунктом 13 Особливостей можна було придбавати товари, роботи, послуги без застосування відкритих торгів/електронного каталогу. Окремі підстави для укладення договору про закупівлю з пункту 13 Особливостей вилучили.
Увага! Не можна буде укладати прямий договір у випадках, коли:
1) інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення відкритих торгів та/або в тендерній документації, належить до інформації з обмеженим доступом або коли її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та/або громадській безпеці і порядку, та/або безпеці об’єктів енергетичної чи газової інфраструктури, та/або об’єктів електроенергетики, та/або об’єктів розробки чи видобування вуглеводнів, за наявності відповідного обґрунтування;
3) замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, що повинно бути документально підтверджено замовником, якщо публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:
- проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;
- будівництва, облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;
- будівництва, поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, в тому числі споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів;
- підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв);
12) здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг, необхідних для забезпечення функціонування об’єктів критичної інфраструктури, що віднесені до I або II категорії критичності відповідно до Порядку віднесення об’єктів до критичної інфраструктури, затвердженого постановою КМУ від 09.10.2020 № 1109, у разі неможливості дотримання замовником строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, яка повинна бути документально підтверджена замовником;
14) здійснюється закупівля природного газу суб’єктом господарювання, визначеним для придбання природного газу за рахунок видатків, передбачених за бюджетною програмою «Придбання природного газу для проходження опалювального сезону 2022—2023 років» (КПКВК 2401200) відповідно до частини 1 статті 41 Закону України «Про Державний бюджет України на 2022 рік»;
Зверніть увагу також на відкориговане положення пункту 13 Особливостей, що дозволяє укладати прямий договір у разі закупівлі послуг, необхідних для проведення спортивних заходів, спортивних змагань, заходів з фізичної культури і спорту, фізкультурно-спортивної реабілітації, що включені до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів та спортивних змагань України на відповідний рік.
Обґрунтовуємо закупівлі за пунктом 13 Особливостей
Затвердження обґрунтування для закупівлі за пунктом 13 Особливостей
Оновлені положення Особливостей у разі закупівлі за пунктом 13 зобов’язують:
- замовників — зазначати обґрунтування підстави для закупівлі відповідно до цього пункту;
- керівників або визначених ними осіб затверджувати обґрунтування, яке УО готує у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа.
Увага! Обґрунтування підстави потрібно готувати, якщо укладаєте договір про закупівлю за будь-якою підставою пункту 13 Особливостей, а не лише у випадках закупівлі відповідно до підпунктів 5—11, 14 пункту 13.
Адже тепер положення абзацу 29 пункту 13 Особливостей, що встановлює таку вимогу, звучить так:
«У разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 5—11, 14 цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також зазначає підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у вигляді розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника».
Моніторинг закупівель
КМУ розширює перелік закупівель, щодо яких аудитори здійснюють моніторинг.
Відтак Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи проводитимуть моніторинг:
- процедур закупівель;
- спрощених закупівель;
- закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель.
Зміни у вимогах до моніторингу закупівель
Підстава для відхилення за пунктом 47 Особливостей
Оновлення торкнулися підстави пункту 47 Особливостей, коли замовник зобов’язаний відхилити тендерну пропозицію учасника.
Йдеться про підпункт 11 пункту 47 Особливостей, положення якого з огляду на зміни матиме такий вигляд:
«11) учасник процедури закупівлі або кінцевий бенефіціарний власник, член або учасник (акціонер) юридичної особи — учасника процедури закупівлі є особою, до якої застосовано санкцію у вигляді заборони на здійснення нею у неї публічних закупівель товарів, робіт і послуг згідно із Законом України «Про санкції», крім випадку, коли активи такої особи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА».
Це коригування, швидше, приводить положення підпункт 11 пункту 47 Особливостей у відповідність чинним нормам. Попри це, воно варте особливої уваги закупівельників — адже з огляду на нове формулювання доведеться актуалізувати тендерну документацію для відкритих торгів, які оголошуватимете після набрання чинності Постановою № 952.