Закупівлі за пунктом 13 Особливостей: дорожня карта + оприлюднення підстав

UA RU
Автор
консультант з публічних закупівель, Полтава
Тримайте дорожню карту та поради, щоб провести закупівлі за пунктом 13 Особливостей. Врахуєте оновлений порядок оприлюднення інформації, зможете обґрунтувати закупівлю та зареєструвати зобов’язання в Казначействі

Законодавство у сфері публічних закупівель останнім часом доволі мінливе. До Особливостей, які КМУ затвердив восени 2022 року, внесли вже 13 змін. З-поміж останніх з них – зміни до порядку проведення закупівель за винятками, наведеними у пункті 13 Особливостей.

Так, у травні 2023 року пункт 13 Особливостей змінювали двічі:

Для того щоб допомогти уповноваженим особам проводити закупівлі за пунктом 13 Особливостей, розставимо акценти на організації закупівлі, оприлюдненні інформації та реєстрації бюджетних зобов’язань в органах Казначейства. Та спочатку розберемо, на що варто звернути увагу у чинній редакції пункту 13 Особливостей.

Нові положення підпункту 3 пункту 13 Особливостей

Підпункт 3 пункту 13 Особливостей має такий зміст:

«замовник не може дотриматися строків для проведення закупівлі із застосуванням відкритих торгів та/або електронного каталогу, що повинно бути документально підтверджено замовником, якщо публічні закупівлі товарів, робіт і послуг здійснюються для:

проведення заходів із мобілізації та цивільного захисту;

будівництва, облаштування місць проживання внутрішньо переміщених та евакуйованих осіб;

будівництва, поточного ремонту, облаштування захисних споруд цивільного захисту, в тому числі споруд подвійного призначення, найпростіших укриттів;

підготовки до проведення опалювального сезону (крім закупівлі енергоносіїв)»

Тобто тепер у переліку винятків немає реконструкції, капітального ремонту місць проживання внутрішньо переміщених, евакуйованих осіб чи захисних споруд цивільного захисту. До того ж тепер чітко визначено, що підставою для закупівель відповідно до підпункту 3 пункту 13 Особливостей має бути неможливість дотримати строків для проведення відкритих торгів і наявність документального підтвердження цих обставин у замовника.

Отримайте безплатний доступ на цілу добу

Оновлений порядок оприлюднення інформації

Зважайте на оновлений порядок оприлюднення інформації про закупівлю за підпунктами 5–11, 14 пункту 13 Особливостей. Положення, що його встановлює, тепер звучить так:

«У разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 5–11, 14 цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також зазначає підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту»

Тобто тепер, коли замовник оприлюднює звіт про договір, укладений без використання ЕСЗ, у разі закупівлі за підпунктами 5–11, 14 пункту 13 Особливостей, має зазначати підстави, а не оприлюднювати обґрунтування, як це вимагалося раніше.

Законодавство не визначає, як саме замовник має зазначати підстави. До того ж у цьому році не на всіх електронних майданчиках є функціональна можливість оприлюднювати примітки до звіту про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ.

Тож замовник може оприлюднити зазначені підстави лише у розділі «Документація до закупівлі». Зразок підстав для закупівлі за пунктом 13 Особливостей – у додатку 2 до протоколу УО.

Закупівлі за пунктом 13 Особливостей: дорожня карта + оприлюднення підстав Скачати зразок протоколу

Порядок закупівлі за пунктом 13 Особливостей

Дорожню карту проведення закупівель за пунктом 13 Особливостей проілюструємо в Таблиці.

Етап закупівлі

Дії на цьому етапі

Прийняття рішення про проведення закупівлі та її планування

1. Складіть протокол щодо підстав для проведення закупівлі відповідно до пункту 13 Особливостей, в якому затвердьте зміни до річного плану.

2. Оприлюдніть зміни до річного плану.

У примітках вкажіть, наприклад:

«Закупівля здійснюється відповідно до пп. __ (обраний підпункт) п. 13 Особливостей, затверджених постановою КМУ від 12.10.2022 № 1178»

Проведення закупівлі (укладення договору)

1. Підготуйте проєкт договору з порядком внесення змін до договору з урахуванням вимог пункту 19 Особливостей.

2. Якщо проводите закупівлю за підпунктом 6 пункту 13 Особливостей, забезпечте виконання контрагентом всіх вимог, які встановлювали до предмета закупівлі та до учасників у відкритих торгах, що були відмінені через неподання жодної тендерної пропозиції. Зважте, що:

укладений договір не може відрізнятися від проєкту договору про закупівлю, який оприлюднювали у відмінених відкритих торгах;

сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, яку зазначили в оголошенні про проведення відкритих торгів;

обсяг (кількість) предмета закупівлі не можна змінювати.

3. Якщо оприлюднення в ЕСЗ інформації про місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження (для юрособи)/місце проживання (для фізособи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або місце постачання товарів, виконання робіт чи надання послуг несе загрозу безпеці замовника та/або постачальника, можете зазначати таку інформацію в договорі про закупівлю, який укладаєте за пунктом 13 Особливостей та оприлюднюєте в ЕСЗ, як:

 назву населеного пункту місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження (для юрособи)/місце проживання (для фізособи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або

назву населеного пункту, в який доставляють товар (в якому виконують роботи чи надають послуги)

Оприлюднення інформації

1. Оприлюднюйте для договорів, укладених за підпунктами 1–4, 12, 13, 15, 16 пункту 13 Особливостей, лише звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, – не пізніше ніж через 10 р. дн. з дня укладення договору.

2. Оприлюднюйте для договорів, укладених за підпунктами 5–11, 14 пункту 13 Особливостей, звіт про договір про закупівлю, укладений без використання ЕСЗ, власне договір та додатки до нього (у форматі PDF) та підстави для здійснення закупівлі за пунктом 13 Особливостей, – не пізніше ніж через 10 р. дн. з дня укладення такого договору

Внесення змін до договору

1. Не змінюйте істотні умови договору про закупівлю, укладеного за пунктом 13 (крім підпункту 13 пункту 13) Особливостей, після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, окрім випадків, визначених у пункті 19 Особливостей.

2. Якщо внесли зміни до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених пунктом 19 Особливостей, обов’язково оприлюдніть повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю (далі – повідомлення) та зміни до договору (додаткова угода) у форматі PDF – протягом 3 р. дн.

Інформацію у повідомлені зазначайте відповідно до пункту 20 Особливостей.

3. Якщо оприлюднення в ЕСЗ інформації про місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження (для юрособи)/місце проживання (для фізособи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг), та/або місце постачання товарів, виконання робіт чи надання послуг несе загрозу безпеці замовника та/або постачальника, таку інформацію в повідомленні можете зазначати як:

назву населеного пункту місцезнаходження замовника та/або місцезнаходження (для юридичної особи)/місце проживання (для фізособи) постачальника (виконавця робіт, надавача послуг);

назву населеного пункту, в який доставляють товар (в якому виконують роботи чи надають послуги).

4. Якщо внесли зміни до не істотних умов договору, не оприлюднюйте ані зміни, ані повідомлення в ЕСЗ

Звітування про виконання договору

Звіт про виконання договору про закупівлю, що укладений відповідно до пункту 13 Особливостей, не оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель. Таке положення містить останній абзац пункту 13 Особливостей в чинній редакції

Реєстрація зобов’язань в органах Казначейства

Реєстрацію бюджетних зобов’язань в органах Казначейства регулює Порядок № 309.

Коли реєструєте зобов’язання за договорами про закупівлю, укладеними за результатами проведення відкритих торгів, в Реєстрі бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів (далі – реєстр) у графі «Дані бюджетного зобов’язання: інформація про закупівлі» проставляйте унікальний ідентифікатор закупівлі.

Натомість під час реєстрації зобов’язань за договорами, укладеними за пунктом 13 Особливостей, у графі «Дані бюджетного зобов’язання: інформація про закупівлі» реєстру проставляйте ознаку «00».

В останній графі реєстру «Примітка» зазначайте, на підставі якого підпункту пункту 13 Особливостей провели закупівлю. Наприклад, пропишіть: «пп. 6 п. 13 Пост. № 1178».

Зважте, що під час реєстрації зобов’язань за договорами, укладеними без використання ЕСЗ, які не є договорами про закупівлю в розумінні Закону, казначеї не повинні:

  • переглядати документи, які замовник розмістив в ЕСЗ;
  •  перевіряти наявність таких документів.

Однак, для того щоб спростити процедуру реєстрації зобов’язань, в пакеті документів, який направляєте до органу Казначейства для реєстрації, варто надати:

  • копію підстав для закупівлі за пунктом 13 Особливостей, затверджених уповноваженою особою замовника в протоколі як окремий додаток; або
  • копію протоколу в цілому.

Не забувайте про нове положення у пункті 2.2 Порядку № 309. А саме:

«За умови взяття бюджетного зобов’язання, за яким здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг з урахуванням особливостей, визначених законодавством, без застосування процедур закупівель / спрощених закупівель / електронних каталогів для закупівлі товарів розпорядник бюджетних коштів подає до органу Казначейства Реєстр відповідно до абзацу першого цього пункту протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов’язання або протягом 7 робочих днів з дати взяття на облік органом Казначейства кошторису (плану використання бюджетних коштів)»

З огляду на нього бюджетні зобов’язання за прямими договорами, укладеними за пунктом 13 Особливостей замовники реєструють:

  • за наявності кошторису – протягом 7 р. дн. з моменту підписання договору;
  • за відсутності кошторису – протягом 7 р. дн. з дня внесення змін до кошторису (плану використання коштів).

Важливо. Перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язаний його початок (ст. 253 ЦК).

Моніторинг закупівель поза ЕСЗ

Із 19.05.2023 року пункт 23 Особливостей передбачає:

«Держаудитслужба та її міжрегіональні територіальні органи здійснюють моніторинг процедур закупівель, а також закупівель, за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель, у порядку, встановленому статтею 8 Закону України «Про публічні закупівлі»

Зміни у вимогах до моніторингу закупівель Отже, коли приймаєте рішення про проведення закупівлі без використання ЕСЗ за пунктом 13 Особливостей, дотримуйтеся всіх вимог законодавства та зважайте на ймовірність початку моніторингу проведеної закупівлі після оприлюднення інформації в ЕСЗ.

Моніторинг аудитори здійснюють протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії (абз. 2 ч. 1 ст. 8 Закону № 922).

 

«У разі укладення договору про закупівлю відповідно до підпунктів 5–11, 14 цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також зазначає підстави для здійснення закупівлі відповідно до цього пункту»

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді