Звернення учасника у спрощеній закупівлі: що врахувати

Закон № 922 дозволяє звернення учасника у спрощеній закупівлі або подання вимоги до замовника, у тому числі й у спрощеній закупівлі.

Спрощена закупівля має простіший алгоритм дій для учасників, аніж тендер. Проте й це не заважає замовникам прописати в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогах до предмета закупівлі дискримінаційні вимоги та недолугі умови. Буває, замовники роблять це спеціально, а буває — через незнання особливостей предмета закупівлі чи нормативної бази, що його регулює.

Пояснимо, як учаснику звернутися до замовника через електронну систему закупівель, аби виправити недоречності у вимогах чи порушення, які він допустив.

Також читайте статтю "Як надавати роз'яснення на звернення учасників"

 

Час для звернення учасника

Щоб учасники могли звернутися до замовника, у спрощеній закупівлі є спеціальний етап — період уточнення інформації про закупівлю. Він має становити не менше трьох робочих днів з дня, коли замовник оприлюднив оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель.

Тобто три робочих дні — це мінімальний строк, на практиці замовники можуть встановити період уточнення довшим.

Відмінності у зверненнях учасників

У період уточнення інформації про закупівлю учасники спрощеної закупівлі мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель:

  • за роз’ясненням щодо інформації, яку містить оголошення про проведення спрощеної закупівлі, а також щодо вимог до предмета закупівлі;
  • з вимогою усунути порушення під час проведення спрощеної закупівлі.

Як бачите, законодавець поділив звернення учасників на два види. Тож маєте розуміти, у чому відмінність звернення у формі роз’яснення та у формі вимоги.

Звернення у формі роз’яснення доречне, коли учасник не розуміє, які дії має вчиняти чи які документи має надавати.

Звернення у формі вимоги учасник використовує тоді, коли розуміє, що вимоги замовника порушують його права чи законодавство.

Звернення учасника у спрощеній закупівлі: що врахувати

ХОЧУ VIP-доступ! ❤️

Місце для звернення учасника спрощеної закупівлі

В електронному кабінеті учасника обидві вимоги розділені. Тому передусім ви повинні обрати, що саме описуватиме у своєму зверненні. А коли визначилися з формою звернення, маєте правильно відобразити його суть в системі (рис. 1).

Звернення учасника у спрощеній закупівлі: що врахувати

Рис. 1

 

 

 

Анонімність звернення учасника закупівлі

Усі звернення — і за роз’ясненнями, і з вимогою усунути порушення — в електронній системі закупівель оприлюднюються автоматично без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.

Лише коли спрощена закупівля завершується, система відкриває інформацію про учасників, які зверталися.

Строк на відповідь учаснику закупівлі

Відповісти на ваше звернення замовник має протягом одного робочого дня з дня, коли воно оприлюднене в електронній системі закупівель.

Законодавець зобов’язав замовника впродовж цього дня:

  • надати роз’яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі, які оприлюднюються в електронній системі закупівель; та/або
  • внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі.

Зважайте також на те, що коли замовник вносить зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, він зобовязаний продовжити строк для подання пропозицій в електронній системі закупівель не менше ніж на два робочих дні.

Звернення учасника у спрощеній закупівлі: що врахувати

ХОЧУ ЕКСПЕРТНУ ПІДПИСКУ ►►► Тел.: 0 800 21 12 20✔️

Технічні особливості ЕСЗ

Коли у спрощеній закупівлі завершується період уточнення, замовник не зможе ані надати відповідь учаснику на звернення за роз’ясненнями, ані внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі. Технічно електронна система закупівель таку можливість закриває. Тож маєте врахувати цю особливість.

Не варто надсилати замовнику запит чи вимогу в останні хвилини до закінчення періоду уточнення, адже він не зможе вам надати відповідь. Проте й у цій ситуації можливі винятки.

Іноді замовники залишають проміжок часу між періодом уточнення та початком відліку строку для подання пропозицій. Тож перш ніж звернутися до замовника, проаналізуйте строки у своїй спрощеній закупівлі. Якщо ваш замовник залишив час між періодом уточнення та початком строку для подання пропозицій, він зможе надати вам відповідь у цьому проміжку часу. Тож у цьому випадку спільними зусиллями ви матимете можливість відкоригувати вимоги в оголошенні.

Проте може статися так, що замовник надасть не належну відповідь на ваше звернення. У такому разі надалі звернутися нікуди. Хіба що до того ж замовника через електронну систему закупівель, якщо ще не завершився період уточнень. Інші способи можливі, однак Закон № 922 їх не регулює. 

Звернення учасника через відхилення своєї пропозиції

Як після звернення в період уточнення, так і тоді, коли учасник на цьому етапі не звернувся до замовника, він може брати участь у спрощеній закупівлі і подати свою пропозицію. До того ж у цьому випадку є можливість звернутися до замовника у період після розгляду пропозицій учасників.

Якщо замовник відхиляє пропозицію учасника, останній дізнається про це з повідомлення в електронній системі закупівель.

Так, інформацію про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня, коли замовник ухвалив рішення, електронна система закупівель:

  • автоматично оприлюднює;
  • надсилає учаснику, пропозиція якого відхилена.

Учасник, пропозицію якого замовник відхилив, може звернутися до останнього з вимогою додатково аргументувати причини невідповідності його пропозиції умовам, які визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

І цілком логічними у цій ситуації будуть запитання.

Чи не залишиться таке звернення без відповіді? Ні, замовник мусить відповісти на ваше звернення. Такий його обов’язок встановлює Закон № 922.

Скільки часу чекати на відповідь замовника? Замовник має надати відповідь не пізніше ніж через три робочих дні з дня, коли надійшло таке звернення через електронну систему закупівель.

ВЕБІНАР "Спрощена закупівля в умовах нових змін до Постанови 169"

Звернення учасника у спрощеній закупівлі: що врахувати

ВЗЯТИ УЧАСТЬ БЕЗПЛАТНО ✔️

Звернення учасника закупівлі через недоліки в пропозиції конкурента

Деякі учасники користуються технічною можливістю електронної системи закупівель звернутися до замовника після розгляду пропозицій, аби не тільки уточнити інформацію про своє відхилення, а й поскаржитися на недоліки пропозицій конкурентів.

Зважте на недоліки цієї функції звернення.

Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, якого визнав переможцем спрощеної закупівлі, у встановлений законодавцем строк. А саме:

  • на наступний день після того, як оприлюднив повідомлення про намір укласти договір про закупівлю;
  • не пізніше ніж через 20 днів.

Тож, якщо замовник в один день оприлюднить інформацію про відхилення пропозиції учасника та визначення переможця закупівлі, учасник може й не встигнути скористатися своїм правом звернутися до замовника. Проілюструємо таку ситуацію на рисунку 2.

Звернення учасника у спрощеній закупівлі: що врахувати

Рис. 2

Після того, як замовник підпише з переможцем спрощеної закупівлі договір про закупівлю, електронна система закупівель технічно не надає можливості учаснику звернутися.

Тож на цьому етапі, щоб захистити свої права та охоронювані законом інтереси, ви можете звернутися:

  • до органу, що контролює замовника;
  • до суду.

Практика доводить, що останній спосіб найбільш дієвий.

2 важливих висновки

  1. Учасника, який звернувся до замовника, система ідентифікує тільки тоді, коли завершилася закупівля.
  2. У період уточнення учасник для звернення до замовника має ураховувати час на відповідь замовника. Адже замовник відповідь надати не зможе, коли завершиться цей період.

 

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді