Увага! Важливі зміни щодо закупівель в умовах воєнного стану

Стаття-подарунок від журналу «Держзакупівлі»
журналу «Держзакупівлі»
Автор
шеф-редактор Експертус Держзакупівлі Цифрового видавництва Експертус, Київ
Пояснюємо, як за новим порядком в умовах воєнного стану проводити закупівлі на суму до 50 тисяч та коли можна застосувати в укладеному договорі частину 3 статті 631 ЦК

 

В умовах воєнного стану замовники та державні замовники у сфері оборони проводять публічні й оборонні закупівлі товарів, робіт, послуг без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель. Керуватися за таких закупівель слід постановою КМУ «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» від 28.02.2022 № 169 (далі — Постанова № 169).

До Постанови № 169 КМУ неодноразово вносив зміни. Останні важливі зміни КМУ вніс постановою «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169» від 12.04.2022 № 437, яку оприлюднив на своєму офіційному сайті 14 квітня.

Проаналізуймо, що передбачають нові положення.

 

Закупівлі до 50 тисяч

Закупівлі до 50 тисяч в умовах воєнного стану викликали чимало дискусій у спільноті закупівельників. Тож КМУ дослухався до пропозицій експертів в закупівельній сфері і врегулював порядок проведення таких закупівель.

Підпункт 1 пункту 1 Постанови № 169 тепер містить новий абзац, а саме:

«Замовник може здійснювати публічні закупівлі, вартість яких не перевищує 50 тис. гривень, з використанням електронної системи закупівель, у тому числі з використанням електронних каталогів. У разі здійснення закупівель, вартість яких не перевищує 50 тис. гривень, без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, не вносить інформацію про такі закупівлі до річного плану та не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель».

Тож маємо насамперед враховувати, що для публічних закупівель товарів, робіт, послуг, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, в умовах воєнного стану не потрібно:

  • вносити інформацію до річного плану;
  • оприлюднювати в ЕСЗ звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.

Інше нове положення нагадує про право замовників проводити публічні закупівлі на суму до 50 тис. грн, з використанням ЕСЗ, у тому числі електронних каталогів.

До відома!

Не забувайте під час закупівель на суму ло 50 тисяч дотримуватися принципів публічних закупівель.

 

Оприлюднення звіту і договору — лише для закупівель на суму понад 50 тис.

Змінами КМУ відкоригував абзац 1 підпункту 3 Постанови № 169. Тепер він має таке формулювання «під час здійснення закупівель, передбачених абзацом першим підпункту 1 цього пункту».

Це формулювання уточнює, що вимоги підпункту 3 поширюються саме на оборонні та публічні закупівлі товарів, робіт і послуг, які замовники проводять без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законом № 169 та Законом України «Про оборонні закупівлі» від 17.07.2020 № 808-IX. Отже, саме під час таких закупівель:

  • замовники повинні дотримувати принципів проведення публічних закупівель;
  • державні замовники у сфері оборони повинні дотримувати таких принципів проведення оборонних закупівель:
    • своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони;
    • ефективність використання коштів, результативність.

А за результатами таких закупівель слід оприлюднити в ЕСЗ:

Строк для такої публікації не змінився — не пізніше ніж через 20 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях.;

Важливо!

Такі закупівлі не потрібно включати до річного плану закупівель. Тобто вимога не вносити закупівлі до річного плану наразі поширюється ані на закупівлі на суму до 50 тисяч, ані на закупівлі, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн.

Увага! Важливі зміни щодо закупівель в умовах воєнного стану

Бронюйте участь за телефоном ⭐️ 0 800 21 12 20 ⭐️ Акційні місця закінчуються!

Поширення на договори дії частини 3 статті 631 ЦК

Ще одне важливе нововведення стосується оборонних та публічних закупівель товарів, робіт, послуг, які замовники проводять без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель за Постановою № 169.

Зміни доповнюють пункт 3 абзацом такого змісту: «Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України. Сторони договору про закупівлю, що укладається відповідно до абзацу першого підпункту 1 пункту 1 цієї постанови, можуть встановити, що умови такого договору застосовуються до відносин, що виникли між сторонами до набрання чинності цією постановою виключно у разі, якщо на момент набрання чинності цією постановою у замовника за закупівлею предмета закупівлі, передбаченого договором про закупівлю, були наявні умови для застосування переговорної процедури закупівлі, визначені пунктами 2, 4, 5 частини 2 статті 40 Закону № 922, або наявні умови для не застосування порядку проведення спрощених закупівель, визначені пунктами 2, 4, 5 частини 7 статті 3 Закону № 922».

Отже, ті замовники, у яких на 28.02.2022 за закупівлею предмета закупівлі, передбаченого договором про закупівлю, були наявні умови, щоб застосувати переговорну процедуру закупівлі або не застосувати спрощену закупівлю, можуть відповідно до частини 3 статті 631 ЦК поширити дію договору на відносини, що виникли до його укладення до застосувати. А саме, встановити, що умови такого договору застосовуються до відносин, що виникли між сторонами до набрання чинності Постановою № 169.

Утім зважайте, що таке право надане лише у випадках, коли замовники мали б проводити переговорну процедуру або не застосовувати спрощеної закупівлі на підставі пунктів 2, 4, 5 частини 2 статті 40 та пунктів 2, 4, 5 частини 7 статті 3 Закону № 922 відповідно. Тобто у випадках, коли:

  • роботи, товари чи послуги може виконати, поставити чи надати лише певний суб’єкт господарювання, зокрема, коли відсутня конкуренція з технічних причин, існує необхідність захисту прав інтелектуальної власності або замовник укладає договір з ПОН на постачання електроенергії або природного газу;
  • після укладення договору про закупівлю виникла потреба закупити додатковий обсяг товару, додаткові аналогічні роботи чи послуги у того самого учасника.

 

новини публічні закупівлі

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді