Додаткова закупівля газу: як бути замовнику в умовах надзвичайної ситуації
Газ — це товар, і донедавна він був конкурентним. Основна процедура закупівлі в Законі України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) — це відкриті торги. Тому, якщо для закупівлі газу замовник оголосив відкриті торги, то зробив правильно.
Інше питання, чи ці відкриті торги відбудуться за умов, що на сьогодні склалися на ринку газу. А навіть, якщо вони відбудуться, то чи буде запропонована учасниками ціна газу в межах, що в надзвичайній ситуації пропонує ТОВ «Газопостачальна компанія «Нафтогаз Трейдинг».
Як сьогодні закупити природний газ➤ Експертні відповіді на запитання
Він забезпечує реалізацію Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері постачання теплової енергії та постачання гарячої води в опалювальному періоді 2021/2022 р.р. (далі – Меморандум) в частині реалізації пропозиції для установ та організацій, що фінансуються з державного або місцевих бюджетів, та використовують природний газ для забезпечення всіх своїх потреб, укладати договори постачання природного газу із строком поставки до 31 грудня 2021 року та, окремо, на весь 2022 рік за ціною 13659,63 гривень за 1000 куб. м (без ПДВ та без урахування тарифу на послуги з транспортуванню природного газу).
Враховуючи зазначене, замовник може продовжити відкриті торги і укласти договір з їх переможцем, якщо цей договір відповідатиме ринковій дійсності.
В іншому випадку замовнику доречніше відмінити таку закупівлю на підставі того, що розрахована очікувана вартість закупівлі не відповідає ринковій дійсності, оскільки методика розрахунку не включала надзвичайну ситуацію та ціну газу за Меморандумом.
Таке порушення може бути підставою для відміни торгів через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, адже порушено принцип економії.
Після цього замовник зможе скористатися умовами для закупівлі газу, передбаченими Меморандумом відповідно до порядку, оприлюдненого Нафтогаз Трейдинг.
Якщо замовником було двічі оголошено відкриті торги, і вони не відбулися через відсутність достатньої кількості учасників, то замовник може провести переговорну процедуру.
Відповідно до інформаційного листа Мінекономіки від 03.10.2020 № 3304-04/60124-06 під час проведення переговорної процедури закупівлі з підстави двох відмін відкритих торгів можуть змінюватись очікувана вартість та кількісні характеристики предмета закупівлі, строки поставки, виконання робіт, надання послуг.
Таким чином, якщо додаткові кошти на закупівлю газу було виділено ще до оприлюднення повідомлення про намір укласти договір, замовник може їх передбачити у закупівлі за переговорною процедурою і збільшити об’єм та очікувану вартість.
✍ Додаткова закупівля: три задачі для закупівельника
Водночас слід ураховувати, що якщо такі дії замовника порушать право учасників пропонувати постачання газу на конкурентній основі, і вони оскаржать умови переговорної закупівлі в частині зміни кількісних характеристик до органу оскарження, замовник, скоріш за все, при розгляді скарги програє і вимоги учасника будуть задоволені. Це відбудеться тому що скарга сама по собі є підтвердженням наявності конкуренції і будь-які зміни умов відкритих торгів у переговорній процедурі можуть свідчити про обмеження конкуренції з боку замовника.
Якщо ж замовник оприлюднив повідомлення про намір укласти договір за результатами переговорної процедури закупівлі і в цей час йому виділять додаткові кошти, то він не має підстав відмінити зазначену процедуру.
В цьому випадку, замовник на суму додатково виділених коштів повинен планувати нову закупівлю.
Відповідно до інформаційного листа Мінекономіки від 03.09.2021 № 3304-04/54160-06 ураховуючи, що Законом встановлено, що закупівля здійснюється відповідно до річного плану, у разі, зокрема виникнення нової чи додаткової потреби у товарах, роботах чи послугах, яку замовник не міг передбачити; виділення додаткових коштів; перерозподілу коштів, зекономлених внаслідок проведення процедур закупівель; перерозподілу коштів, які було заплановано на закупівлю іншого(их) предмету(ів) закупівлі або фінансування інших видатків; інших подібних випадках, замовник може вносити відповідні зміни до річного плану закупівель, шляхом створення нових та/або редагування/видалення існуючих рядків річного плану з інформацією про закупівлі.
Водночас, ураховуючи поняття «предмет закупівлі», такий предмет закупівлі (у новоствореному чи відредагованому рядку річного плану) у вищевказаних випадках вважатиметься новим предметом договору і новим предметом закупівель.
Тому вид закупівлі для такого предмету закупівлі повинен визначатись замовником з урахуванням вартісних меж визначених Законом та з урахуванням категорії замовника.
Поділ предмета закупівлі на частини: алгоритм з засторогами
При цьому зважаючи на те, що планування здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі, очікувана вартість такого предмету закупівлі зазначається замовником саме на момент внесення змін до річного плану, без урахування обсягів закупівель за аналогічним предметом закупівлі, які вже були здійснені у поточному році чи проводяться під час внесення змін в річний план.
Тож, в залежності від суми додаткових коштів замовник може укласти прямий договір до 50 тис грн, провести спрощену закупівлю, якщо очікувана вартість від 50 тис грн до 200 тис грн, або провести процедуру закупівлі від 200 тис грн. Він може скористатися умовами Меморандуму та наявністю надзвичайної ситуації і не застосовувати спрощену закупівлю на підставах ч. 7 ст. 3 Закону або ж обрати неконкурентну процедуру закупівлі — переговорну.
В будь-якому випадку, замовник має обґрунтувати наявність додатково виділених коштів. Підтвердженням є фінансовий документ, що засвідчить, що отримання цих коштів не планувалося на момент проведення попередньої закупівлі.
Незалежно від обставин та виду закупівлі, що обере замовник, додатково виділені кошти є підставою для визначення нового предмета закупівлі.