НАЗК готове до виконання умов МВФ щодо відновлення та спрощення декларування

НАЗК повністю підтримує зобов’язання, закладені в Меморандумі з МВФ та повністю готове до поновлення декларування і перевірок.
Вебінар від журналу Держзакупівлі

Запис вебінару про закупівлю ліків в е-каталозі

У Меморандумі з МВФ, оприлюдненому 31 березня, який визначає умови для отримання Україною найбільшого кредиту, який Фонд коли-небудь видавав країні, що перебуває у стані високоінтенсивної війни ($15,6 млрд), Україна взяла на себе зобов’язання виконати низку вимог, серед яких – відновлення обов’язкового декларування статків чиновників. Йдеться як про відновлення обов’язкового декларування, зупиненого на початку повномасштабного вторгнення росії, так і про відновлення функції НАЗК з перевірки декларацій. Згідно з документом, відповідний закон має бути прийнято до кінця липня 2023 року.

Передбачається, що відновлення обов’язку електронного декларування під час воєнного стану торкнеться державних службовців, які не мобілізовані і не беруть безпосередньої участі у бойових діях. Меморандум містить зобов’язання забезпечити до кінця жовтня автоматизацію внесення в декларації інформації з інших державних реєстрів та баз даних для прозорого і спрощеного декларування  у період дії воєнного стану.

Також зазначається, що згодом будуть проведені консультації із зацікавленими сторонами, щоб вивчити можливість оприлюднення під час воєнного стану узагальнених відомостей про майно та зобов’язання посадових осіб, які обіймають посади підвищеної та особливо високої відповідальності згідно із Законом «Про запобігання корупції». Це потрібно для досягнення балансу між потребою в прозорості та захистом особистої безпеки. НАБУ та САП буде надано повний, прямий та конфіденційний доступ до поданих декларацій, що сприятиме розслідуванню корупції, хабарництва та незаконного збагачення. Після скасування воєнного стану декларування буде повністю відновлене, в тому числі поновлена вимога до розкриття інформації всіма державними службовцями, а також перевірки активів на основі оцінки ризиків згідно вказаних в декларації даних та публічний доступ до всіх декларацій.

«Національне агентство з питань запобігання корупції давно наполягає на відновленні декларування і перевірок, вважаючи, водночас, що до кінця воєнного стану чутлива інформація з реєстру декларацій все ще має бути закрита для загального доступу. Законопроєкт № 8071 щодо відновлення обов’язкового декларування майже 8 місяців очікує на розгляд у Верховній Раді, проте народні депутати досі не поспішали його ухвалювати. У цьому законопроєкті враховано особливості умов воєнного часу, і жодної небезпеки для декларантів немає. Зараз декларування добровільне, і понад 350 тис. публічних службовців за власним вибором вже подали декларації за 2021 рік. Відновлення обов’язку декларування критично необхідне, адже значна частина декларантів все ж таки ще не подали декларації навіть за 2021 рік, не кажучи про 2022-й. Існують ризики приховування статків під час воєнного стану, в тому числі привласнення коштів, спрямованих на відбудову чи гуманітарну допомогу, а також спливу термінів притягнення до відповідальності за недостовірне декларування за 2021 рік», – зазначив заступник Голови НАЗК Андрій Вишневський.

За його словами, слід звернути увагу на три важливих моменти:

  • по-перше, у звіті МВФ йдеться про зменшення корупційних ризиків, тобто, насамперед, про запобігання корупції, а не лише про притягнення корупціонерів до відповідальності;
  • по-друге, про необхідність ефективного запобігання корупції вже зараз, під час воєнного стану, а не після його завершення чи відміни;
  • по-третє, наголошується, що довіра донорів до майбутнього відновлення залежить від рівня незалежності та результативності антикорупційних інституцій. А це значить, що без ефективного запобігання корупції доступ України до ресурсів, необхідних для відновлення, може бути ускладнений.

І хоч загальна динаміка добровільного декларування покращується, топ посадовці та народні депутати не поспішають цього робити.

Тож НАЗК повністю підтримує зобов’язання, закладені в Меморандумі з МВФ та зі свого боку повністю готове до поновлення декларування і перевірок.

Щодо спрощення декларування та використання пов’язаних баз даних та реєстрів для подачі декларації, це вже робиться. Ще в кінці грудня декларанти отримали можливість дізнатися майже все необхідне про свої активи: НАЗК оновило функцію «Дані для декларації» та додало інформацію про доходи. Нещодавно в «Даних для декларації» додалися відомості, які автоматично завантажуються з Державного суднового реєстру України та Суднової книги України — стосовно водних засобів, а з Державного реєстру цивільних повітряних суден України — стосовно повітряних засобів. Місяць тому  додалася інформація про корпоративні права, бенефіціарство, пенсію та соцвиплати. Також декларанти отримали роз’яснення від НАЗК, як декларувати місце проживання під час війни.

Джерело: офіційний сайт НАЗК

 

 

 

 

 

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
15874

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44239

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7758

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5738

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді