❗️ Лист Мінекономіки щодо закупівель з інструментом Ukraine Facility
Весняний інтенсив для закупівельників
Із 20.06.2024 набрала чинності Рамкова угода між Україною та Європейським Союзом щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування ЄС для України згідно з інструментом Ukraine Facility (далі — Рамкова угода).
Мінекономіки надало роз’яснення щодо необхідності застосування під час закупівель вимог цієї Рамкової Угоди
Мінекономіки нагадало повноваження органів під час застосування інструменту Ukraine Facility. Наведемо їх у таблиці:
Мінекономіки | Національний координатор, який діє як єдиний контактний пункт між державними органами та Європейською Комісією для забезпечення загального процесу координації дій з надання допомоги згідно з інструментом Ukraine Facility (в рамках Компонентів I, II та III) і забезпечення захисту фінансових інтересів Європейського Союзу. |
Мінфін | незалежний орган аудиту, який повинен забезпечувати разом з ДАСУ виконання Плану України відповідно до Компонента I. |
ДАСУ | орган, що проводить державний фінансовий контроль за видатками, передбаченими у межах виконання Плану, зокрема під час здійснення публічних закупівель, виплати компенсацій та кредитів. |
Мінекономіки інформує, що закупівлі в рамках виконання заходів Плану України згідно з інструментом Ukraine Facility, проводять відповідно до:
- Закону України «Про публічні закупівлі»;
- Особливостей, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178;
- з урахуванням статей 5, 7, 17 Рамкової угоди.
При цьому вимоги Рамкової угоди поширюються на закупівлі, які здійснюються за видатками, що спрямовуються на виконання програм та заходів, передбачених Планом України.

☑️отримуйте сповіщення на смартфон про найважливіші новини ☑️спілкуйтеся з колегами☑️будьте в курсі подій
Мінекономіки також надало роз’яснення щодо правил прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання
Під час публічних закупівель у рамках виконання заходів Плану України замовники мають дотримати правил щодо прийнятності осіб, суб’єктів і матеріалів для постачання. Так, участь у таких публічних закупівлях можуть взяти особи, що фактично зареєстровані в прийнятних країнах, якими є:
- держави-члени Європейського Союзу;
- Україна;
- країни-партнери з регіону Західні Балкани, Грузія та Молдова;
- Договірні сторони Угоди про Європейський економічний простір;
- країни, які надають Україні рівень підтримки, порівняний з рівнем, що надається Союзом, з урахуванням розміру їхньої економіки і для яких Комісією встановлений взаємний доступ до зовнішньої допомоги в Україні.
Перелік прийнятних країн розміщено за посиланням.
Отже, під час закупівель не мають бути допущені учасники, які фактично зареєстровані в неприйнятних країнах, а також не мають здійснюватися поставки і матеріали, походженням з неприйнятних країн. Виняток! Випадки, коли застосування правил прийнятності зробить реалізацію проєкту неможливою або надмірно складною (нагальної необхідності, недоступності послуг на ринках відповідних країн або територій, інших належним чином обґрунтованих випадках).
Мінекономіки наголошує, що замовник самостійно та на підставі наявного переліку прийнятних країн визначає:
- прийнятність учасника закупівлі, походження матеріалів, що пропонуються до постачання;
- наявність підстав не застосовувати вимоги щодо прийнятності.
Мінекономіки також надало рекомендації щодо складення тендерної документації
Замовник складає тендерну документацію відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням Особливостей та Рамкової угоди.
Згідно з статтею 22 Закону у тендерній документації зазначаються такі відомості, як, зокрема, інструкція з підготовки тендерних пропозицій.
Водночас замовник у тендерній документації установлює спосіб підтвердження відповідності учасників вимогам згідно із законодавством.
При цьому тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Отже, замовник самостійно у тендерній документації встановлює вимоги, які передбачені законодавством, у тому числі за потреби вимоги, передбачені статтями 5, 7, 17 Рамкової угоди.
Мінекономіки нагадує про обмеженння з фінансування осіб, які перебувають в санкційних списках ЄС
Україна невідкладно повідомляє Європейську Комісію, якщо згідно з оцінкою України, будь-який із (прямих або непрямих) реципієнтів фінансування ЄС є або став особою, що підпадає під дію обмежувальних заходів. Обмежувальні заходи ЄС встановлено статтею 3 Рамкової угоди.
Отже, замовники під час проведення таких закупівель мають враховувати вимоги Рамкової угоди в частині, що стосується відстежування збігів із даними в санкційному списку ЄС, до укладення договору про закупівлю або здійснення згідно з ним платежів.
Мінекономіки надало рекомендації щодо зберігання документів
Згідно з статтею 17 Рамкової угоди протягом п’яти років із дати завершення заходу Україна повинна зберігати:
- всі документи, які стосуються процедур закупівель і присудження грантів, договорів;
- порядки денні;
- відповідну кореспонденцію;
- відповідні документи стосовно виплат і повернень коштів.
Строк, зазначений у пункті 1 цієї Статті, переривається у разі судових процесів, включаючи розслідування OLAF або EPPO та аудити ECA, або за належним чином обґрунтованим запитом Комісії.
Мінекономіки також дало роз’яснення щодо простежуваності інформації
Під час виконання Плану на етапі формування річного плану закупівель та внесення змін до нього відповідальні органи передбачають деталізацію інформації за позицією «джерело фінансування закупівлі» (у разі, коли в позиції «джерело фінансування закупівлі» зазначено державний або місцевий бюджет, зазначають код бюджету та код програмної класифікації видатків та кредитування).
Раніше ми писали про новий довідник кодів КПКВ, який з'явився у Prozorro >>>