У Раді зареєстровано новий законопроєкт для боротьби з корупцією

Законопроєкт № 11443 спрямований на підвищення відповідальності юридичних осіб за корупційні правопорушення

У Раді зареєстровано новий законопроєкт для боротьби з корупцією

Перевірка та моніторинг закупівель

Парламент України продовжує впроваджувати міжнародні стандарти у національне законодавство, згідно з рекомендаціями Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Одним із результатів цієї діяльності стала реєстрація нового законопроєкту № 11443, що має на меті посилити боротьбу з підкупом у міжнародних ділових операціях. 

1. Проєктом Закону пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України, якими передбачити

  • підстави для застосування до юридичної особи заходів кримінальноправового характеру незалежно від притягнення до кримінальної відповідальності фізичної особи;
  • підстави для звільнення юридичної особи від застосування заходів кримінально-правового характеру;
  • збільшення розміру штрафів, які застосовуються до юридичних осіб як основний захід кримінально-правового характеру та можливість застосування додаткових (нефінансових) заходів кримінально-правового характеру;
  • правила застосування заходів кримінально-правового характеру та обмеження на ліквідацію юридичних осіб за спеціальною процедурою;
  • можливість застосування спеціальної конфіскації на підставі ухвали про застосування заходів кримінально-правового характеру до юридичної особи та випадки застосування спеціальної конфіскації за такої підстави.

До юридичної особи можуть застосовуватись і додаткові (нефінансові) заходи кримінально-правового характеру:

  • тимчасові обмеження діяльності юридичної особи або тимчасове обмеження в отриманні прав та переваг. Тимчасове обмеження діяльності юридичної особи – це заборона для юридичної особи протягом визначеного судовим рішенням часу здійснювати певний вид та/або види діяльності. Зокрема:
  1. брати участь у публічних закупівлях;
  2. користуватись ліцензією (зупинити дію ліцензії);
  3. брати участь у приватизації державного та комунального майна;
  4. брати участь в оренді державного та комунального майна (у тому числі продовженні договору оренди);
  5. отримувати, продовжувати строк дії спеціального дозволу на користування надрами (у тому числі зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами);
  6. брати участь в органах соціального тристороннього діалогу;
  7. купувати облігації внутрішніх державних позик України;
  8. створювати та брати участь у роботі саморегульованих організацій;
  9. надавати та отримувати рекламу;
  10. здійснювати спонсорство;
  11. брати участь у державно-приватному партнерстві;
  12. брати участь у спільних підприємствах;
  • тимчасове обмеження в отриманні прав та переваг – це заборона для юридичної особи протягом визначеного судовим рішенням строку отримувати визначені законодавством України права та/або переваги. Зокрема:
  1. одержувати будь-які пільги та активи від держави та громади;
  2. залучати, використовувати, освоювати кошти міжнародних технічних проєктів та міжнародних фінансових операцій;
  3. отримувати державну допомогу суб’єктами господарювання (бути отримувачем державної допомоги);
  4. набувати статусу резидента Дія Сіті;
  5. отримувати державну та іншу фінансову підтримку експортної діяльності.

2. Проєктом Закону пропонується внести зміни до Кримінального процесуального кодексу України, якими передбачити:

  • окрему главу 371, яка регламентує кримінальне провадження щодо застосування заходів кримінально-правового характеру до юридичних осіб у спеціальному порядку, у розділі VI «Особливі порядки кримінального провадження»;
  • спеціальний порядок для автономного кримінального провадження щодо юридичної особи як на стадії досудового розслідування, так і судового розгляду;
  • особливості участі представника, захисника юридичної особи, які передбачають розширений обсяг прав та процесуальних можливостей для сторони захисту;
  • додатковий захід забезпечення кримінального провадження у вигляді обмежень діяльності юридичної особи, яка пов’язана з внесенням змін до установчих документів щодо засновників (учасників) юридичної особи, розміру та складу статутного капіталу, найменування юридичної особи, укладання правочину, предметом якого є частка учасника у статутному капіталі юридичної особи, вчиненням значних господарських зобов’язань (значних правочинів), розпорядженням активами юридичної особи та її припиненням;
  • можливість скасування обмежень щодо юридичної особи;
  • закінчення досудового розслідування шляхом або закриття кримінального провадження, або звернення до суду з актом про застосування до юридичної особи заходів кримінально-правового характеру;
  • особливості виконання ухвали про застосування заходів кримінальноправового характеру.

Строк застосування додаткових (нефінансових) заходів кримінальноправового характеру визначатиметься судом і може становити від шести місяців до трьох років.

Зазначені зміни до КК України і КПК України обумовлюють необхідність внесення відповідних змін до низки законодавчих актів України щодо встановлення в них положень, які передбачатимуть застосування вказаних тимчасових обмежень.

Джерело: офіційний сайт ВРУ, проєкт Закону № 11443 від 25.07.2024

Статті за темою

Усі статті за темою

Індикатори ризиків публічних закупівель 2025

У вересні 2024 року Мінфін оновив методику визначення та перелік індикаторів ризиків. Пояснимо, що собою являють індикатори ризику, як вони впливають на закупівлі та що потрібно враховувати замовникам у 2025 році
5584

Що таке конфлікт інтересів

Якщо ви проводите публічні закупівлі, маєте чітко розуміти, що таке «конфлікт інтересів». Якщо цього не врахуєте, ризикуєте наразитися на штраф та визнання договору недійсним. Головне про види конфліктів, відповідальність та запобігання їм — роз’яснює експерт
10257

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
17164

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
46956

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді