У Раді зареєстровано новий законопроєкт для боротьби з корупцією

Законопроєкт № 11443 спрямований на підвищення відповідальності юридичних осіб за корупційні правопорушення

У Раді зареєстровано новий законопроєкт для боротьби з корупцією

Перевірка та моніторинг закупівель

Парламент України продовжує впроваджувати міжнародні стандарти у національне законодавство, згідно з рекомендаціями Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР). Одним із результатів цієї діяльності стала реєстрація нового законопроєкту № 11443, що має на меті посилити боротьбу з підкупом у міжнародних ділових операціях. 

1. Проєктом Закону пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України, якими передбачити

  • підстави для застосування до юридичної особи заходів кримінальноправового характеру незалежно від притягнення до кримінальної відповідальності фізичної особи;
  • підстави для звільнення юридичної особи від застосування заходів кримінально-правового характеру;
  • збільшення розміру штрафів, які застосовуються до юридичних осіб як основний захід кримінально-правового характеру та можливість застосування додаткових (нефінансових) заходів кримінально-правового характеру;
  • правила застосування заходів кримінально-правового характеру та обмеження на ліквідацію юридичних осіб за спеціальною процедурою;
  • можливість застосування спеціальної конфіскації на підставі ухвали про застосування заходів кримінально-правового характеру до юридичної особи та випадки застосування спеціальної конфіскації за такої підстави.

До юридичної особи можуть застосовуватись і додаткові (нефінансові) заходи кримінально-правового характеру:

  • тимчасові обмеження діяльності юридичної особи або тимчасове обмеження в отриманні прав та переваг. Тимчасове обмеження діяльності юридичної особи – це заборона для юридичної особи протягом визначеного судовим рішенням часу здійснювати певний вид та/або види діяльності. Зокрема:
  1. брати участь у публічних закупівлях;
  2. користуватись ліцензією (зупинити дію ліцензії);
  3. брати участь у приватизації державного та комунального майна;
  4. брати участь в оренді державного та комунального майна (у тому числі продовженні договору оренди);
  5. отримувати, продовжувати строк дії спеціального дозволу на користування надрами (у тому числі зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами);
  6. брати участь в органах соціального тристороннього діалогу;
  7. купувати облігації внутрішніх державних позик України;
  8. створювати та брати участь у роботі саморегульованих організацій;
  9. надавати та отримувати рекламу;
  10. здійснювати спонсорство;
  11. брати участь у державно-приватному партнерстві;
  12. брати участь у спільних підприємствах;
  • тимчасове обмеження в отриманні прав та переваг – це заборона для юридичної особи протягом визначеного судовим рішенням строку отримувати визначені законодавством України права та/або переваги. Зокрема:
  1. одержувати будь-які пільги та активи від держави та громади;
  2. залучати, використовувати, освоювати кошти міжнародних технічних проєктів та міжнародних фінансових операцій;
  3. отримувати державну допомогу суб’єктами господарювання (бути отримувачем державної допомоги);
  4. набувати статусу резидента Дія Сіті;
  5. отримувати державну та іншу фінансову підтримку експортної діяльності.

2. Проєктом Закону пропонується внести зміни до Кримінального процесуального кодексу України, якими передбачити:

  • окрему главу 371, яка регламентує кримінальне провадження щодо застосування заходів кримінально-правового характеру до юридичних осіб у спеціальному порядку, у розділі VI «Особливі порядки кримінального провадження»;
  • спеціальний порядок для автономного кримінального провадження щодо юридичної особи як на стадії досудового розслідування, так і судового розгляду;
  • особливості участі представника, захисника юридичної особи, які передбачають розширений обсяг прав та процесуальних можливостей для сторони захисту;
  • додатковий захід забезпечення кримінального провадження у вигляді обмежень діяльності юридичної особи, яка пов’язана з внесенням змін до установчих документів щодо засновників (учасників) юридичної особи, розміру та складу статутного капіталу, найменування юридичної особи, укладання правочину, предметом якого є частка учасника у статутному капіталі юридичної особи, вчиненням значних господарських зобов’язань (значних правочинів), розпорядженням активами юридичної особи та її припиненням;
  • можливість скасування обмежень щодо юридичної особи;
  • закінчення досудового розслідування шляхом або закриття кримінального провадження, або звернення до суду з актом про застосування до юридичної особи заходів кримінально-правового характеру;
  • особливості виконання ухвали про застосування заходів кримінальноправового характеру.

Строк застосування додаткових (нефінансових) заходів кримінальноправового характеру визначатиметься судом і може становити від шести місяців до трьох років.

Зазначені зміни до КК України і КПК України обумовлюють необхідність внесення відповідних змін до низки законодавчих актів України щодо встановлення в них положень, які передбачатимуть застосування вказаних тимчасових обмежень.

Джерело: офіційний сайт ВРУ, проєкт Закону № 11443 від 25.07.2024

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
15851

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44226

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7752

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5734

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді