Нагляд за держвитратами під час публічних закупівель буде підсилюватися - Надія Бігун

У інтерв’ю виданню delo.ua заступник Міністра економіки України Надія Бігун розповіла, що на початку війни Уряд максимально спростив всі процедури держзакупівель та дозволив прямі контракти без конкурсів. З часом закупівлі почали повертатися до звичайної практики. Втім, замовники звикли до того, що контролю мало, тому тепер нагляд має підсилюватися, адже запит на справедливість у суспільстві дуже великий

«По-перше, ми врахували негативний досвід. Тепер навіть прямі закупівлі підлягають контролю з боку державних органів. По-друге, ми почали повертати закупівлі Міноборони, які не стосуються зброї, дослідно-конструкторських робіт, військової техніки та такого іншого у конкурентне поле до Prozorro», - зазначила заступник Міністра. 

Так, щоб не надавати ворогу чутливу інформацію про розташування військових частин, до прикладу, було виписано механізм, за яким на Prozorro публікується рамкова угода, де зазначена потреба, відкриті технічні умови і куди саме подавати пропозиції. Поки що подача пропозиції відбувається поза системою Prozorro, але Уряд буде доопрацьовувати це.

«Найголовніша проблема наразі це не використання або невикористання Prozorro, а саме додаткові умови, що звужують можливість ринку у постачанні до армії. Це технічні умови, за якими продукти харчування закуповуються. Нещодавно відбувся новий тендер на постачання провізії до армії, і ми бачимо, що на нього не зайшли нові гравці. Пул постачальників все той же, що й раніше, але ціни вдалося збити», - підкреслила Надія Бігун.

Як зазначила заступник Міністра, переважна кількість порушень, що фіксується контролюючими органами стосується формальних, не найважливіших питань. Наразі діє правило, яке дозволяє виправити майже всі помилки в тендерній пропозиції протягом 24 годин, і Мінекономіки пропонує залишити це на майбутнє. Міністерство вважає, що учасник не буде ризикувати шансом виграти та не буде свідомо подавати документи з помилками, щоб втратити можливість їх виправити, тому що кількість спроб внесення правок обмежена.

Також заступник Міністра зауважила, що з березня Мінекономіки почало працювати у напрямку відновлення аукціонів, але згідно з директивою ЄС електронні аукціони не є обов’язковими. Мінекономіки має намір залишити аукціони опціональними, тобто залишити можливість замовнику вирішувати: влаштовувати торги з пониженням ціни чи розглядати єдину фінальну пропозицію. Запровадження опціональних аукціонів є, також, однією з вимог Світового банку.

«За нашими спостереженнями, якщо ринок конкурентний, то аукціони показують свою доцільність. Також аукціони дають кращу економію на невеликих закупівлях до 500 тисяч. Я думаю, що вирішальною є звичка замовників. Вони все життя, як Prozorro почало працювати, жили з аукціонами. Їм комфортніше, коли аукціон в процедурі є», - відзначила Надія Бігун.

Джерело: офіційний сайт Мінекономіки

обгрунтування закупівлі

Статті за темою

Усі статті за темою

Держаудитслужба: повноваження та перевірки

Розглянемо якими нормативно-правовими актами визначені повноваження Держаудитслужби щодо контролю у сфері публічних закупівель, які контрольні заходи вона може проводити та за наявності яких підстав
15849

Відповідальність у сфері закупівель: судова практика

Кількість порушень у сфері публічних закупівель зростає з кожним роком. Учасники закупівельного процесу несуть як кримінальну так і адміністративну відповідальність. Кого і за що нині можуть притягти до відповідальності — детально у статті
44226

Штрафи у сфері публічних закупівель

Помилки у публічних закупівлях можуть коштувати надто дорого. З’ясуймо: хто, на кого та в яких розмірах складає штрафи в публічних закупівлях за статею 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення
7748

Моніторинг публічних закупівель

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель у 2024 році, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
5728

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді