Закупівля телекомунікаційних послуг: що слід врахувати замовнику
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України «Про телекомунікації», телекомунікаційна послуга — продукт діяльності оператора та/або провайдера телекомунікацій, спрямований на задоволення потреб споживачів у сфері телекомунікацій, які полягають у передаванні, випромінюванні та/або прийманні знаків, сигналів, письмового тексту, зображень та звуків або повідомлень будь-якого роду по радіо, проводових, оптичних або інших електромагнітних системах.
⚡️ Які поняття закону зазнали змін
Слід зазначити, що означений закон втрачає силу з 01 січня 2022 року та на заміну йому у вказану дату набирає чинності інший Закон України «Про електронні комунікації», відповідно до якого електронна комунікація (телекомунікація) — передавання та/або приймання інформації незалежно від її типу або виду у вигляді електромагнітних сигналів за допомогою технічних засобів електронних комунікацій, отже, власне, термін «телекомунікація» продовжує існувати та кореспондувати з іншими нормативно-правовими актами в даній сфері.
Для визначення особливостей проведення публічних закупівель телекомунікаційних послуг необхідно з’ясувати, чи не містить чинне законодавство про публічні закупівлі винятків чи застережень для проведення закупівлі телекомунікаційних послуг?
Попередня редакція закону про публічні закупівлі (а також попередня редакція закону про здійснення державних закупівель), до набрання законної сили масштабними змінами, яка відбулася в квітні 2020 року передбачала встановлення окремими законами особливостей здійснення процедур закупівель телекомунікаційних послуг (крім послуг мобільного зв’язку та послуг інтернет - провайдерів).
При цьому закону про встановлення таких особливостей законодавцем прийнято так і не було, що дало підстави замовникам вважати про фактичне неохоплення законодавством про публічні закупівлі більшої частини сфери телекомунікаційних послуг, та дозволяло здійснювати закупівлю таких послуг шляхом укладання прямих договорів без застосування процедур публічних закупівель.
З набранням чинності змінами до Закону про публічні закупівлі сфера телекомунікаційних послуг була офіційно позбавлена згадуваного вище особливого статусу та поставлена в один рівень з іншими предметами закупівлі без встановлення «ексклюзивних» особливостей та преференцій.
Проте, певні складнощі з закупівлею телекомунікаційних послуг в замовника все ж можуть виникнути, з огляду на їх специфічність та різноманітність, які розглянемо далі.
Предмет закупівлі товарів, робіт, послуг: як визначати
Так, відповідно до п. 3 Порядку визначення предмету закупівлі, затвердженого Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 708 від 15 квітня 2020 року, предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника, та відповідно до яких телекомунікаційні послуги можуть становити два самостійні предмети закупівлі, а саме:
- 64210000-1 (послуги телефонного зв’язку та передачі даних);
- 64220000-4 (телекомунікаційні послуги, крім послуг телефонного зв’язку та передачі даних).
Цікавим є фактичне віднесення законодавцем в згадуваній вище попередній редакції закону про публічні закупівлі послуг інтернет - провайдерів до телекомунікаційних послуг, що не відповідає встановленим нормам визначенню предмету закупівлі, оскільки Єдиним закупівельним словником передбачено послуги інтеренет — провайдерів за кодом 72410000-7, тобто навіть іншим розділом словника.
Послуги телефонного зв’язку та передачі даних (64210000-1) | |||||
Послуги громадського телефонного зв’язку (64211000-8) | Послуги мобільного телефонного зв’язку (64212000-5) | Послуги офісних міні-АТС (64213000-2) | Послуги офісних міні-АТС спеціального призначення (64214000-9) | Послуги ІР-телефонії (64215000-6) | Послуги систем електронної передачі електронних повідомлень та інформації (64216000-3) |
Послуги міського телефонного зв’язку (64211100-9)
Послуги міжміського телефонного зв’язку (64211200-0) | Послуги служби коротких повідомлень (SMS) (64212100-6)
Послуги служби розширених повідомлень (EMS) (64212200-7)
Послуги служби мультимедійних повідомлень (MMS) (64212300-8)
Послуги передачі даних за протоколом бездротового доступу (WAP) (64212400-9)
Послуги загального сервісу пакетної радіопередачі (GMRS) (64212500-0)
Послуги передачі великих обсягів даних у мережі мобільного зв’язку за технологією EDGE (64212600-1)
Послуги універсальної мобільної системи телефонії (UMTS) (64212700-2)
Послуги провайдерів таксофонного зв’язку (64212800-3)
Послуги провайдерів передоплатного телефонного зв’язку за телефонними картками (64212900-4) |
| Послуги з оренди каналу супутникового зв’язку (64214100-0) Послуги телефонних комутаторів (64214200-1) Оренда наземних ліній зв’язку (64214400-3) |
| Послуги систем електронної передачі електронних повідомлень (64216100-4)
Електронні інформаційні послуги (64216200-5)
Послуги телетекстового зв’язку (64216300-6) |
Телекомунікаційні послуги, крім послуг телефонного зв’язку і передачі даних (64220000-4) | |||||||
Послуги з під’єднання (64221000-1) | Послуги, пов’язані з дистанційною роботою (64222000-8) | Послуги пейджингового зв’язку (64223000-5) | Послуги зв’язку з режимі телеконференції (64224000-2) | Послуги телекомунікаційного зв’язку каналом «повітря – земля» (64225000-9) | Телематичні послуги (64226000-6) | Інтегровані телекомунікаційні послуги (64227000-3) | Послуги з транслювання теле- та радіопередач (64228000-0) |
Отже, як бачимо, при плануванні закупівлі, приміром, громадського телефонного зв’язку (так званої «стаціонарної» телефонії, доля якої хоча й знизилася останніми часами, проте залишається досить суттєвою, особливо в органах державної влади, місцевого самоврядування тощо) задля вибору процедури закупівлі необхідно враховувати наявність/відсутність потреб в інших видах передачі даних, зокрема, послуг мобільного зв’язку включно з послугами повідомлень (SMS, MMS тощо ), оскільки необґрунтована окрема закупівля даних видів послуг може викликати звинувачення в умисному поділі предмету закупівлі на частини з метою уникнення процедур, передбачених законодавством про публічні закупівлі.