Як передати свою закупівлю централізованій закупівельній організації

UA RU
Ідею централізації державних закупівель запозичено з досвіду країн Європейського Союзу, який підтвердив результативність такого заходу в підвищенні професіоналізації закупівель і скороченні державних витрат, усуненні елементів корупції тощо. Тож Законом про публічні закупівлі було передбачено функціонування в ролі замовників централізованих закупівельних організації (далі – ЦЗО). Що таке ЦЗО та хто їх створює? Які функції ЦЗО? Як замовнику передати закупівлю до ЦЗО? Як взаємодіють замовник і ЦЗО і яка межа їх відповідальності? Чиїм коштом та в яких розмірах оплачується робота ЦЗО із проведення та організаціі закупівлі в інтересах замовника? Про все це і більше ви дізнаєтеся вже зараз.

Що таке ЦЗО та як вони створюються

Виходячи з визначення, наведеного в п. 38 ч. 1 ст. 1 Закону № 922, централізовані закупівельні організації — це юридичні особи державної або комунальної власності, які організовують і проводять тендери та закупівлі за рамковими угодами (далі – закупівлі) в інтересах замовників відповідно до цього Закону.

ЦЗО наділяються всіма встановленими Законом № 922 правами та обов’язками замовників і несуть відповідальність згідно із законами України.

Як правильно формувати умови договору про закупівлю

Визначаються ЦЗО:

  • на національному рівні — рішеннями Кабміну, і такі ЦЗО можуть проводити закупівлі для замовників будь-якого рівня, у тому числі підпорядкованих будь-якому органу місцевого самоврядування ( далі — ОМС);
  • місцевому рівні — рішеннями ОМС, і такі ЦЗО можуть проводити закупівлі лише для замовників місцевого рівня.

У рішенні щодо визначення конкретної ЦЗО передбачається:

  • в інтересах яких саме замовників здійснюватиме закупівлі ця ЦЗО;
  • закупівля яких саме товарів, робіт, послуг (за винятком послуг з поточного ремонту) для таких замовників є обов’язковою саме через цю ЦЗО.

ЦЗО - «першопрохідцем» на національному рівні стала державна установа «Професійні закупівлі». У рамках пілотного проєкту протягом 2017-2018 років вона виконувала функції ЦЗО, а згідно з розпорядженням КМУ від 25.09.2019 № 846-р стала «повноправною» ЦЗО.

Крім ДП «Професійні закупівлі» на сьогодні на державному рівні діють такі ЦЗО:

  • ДП «Медичні закупівлі України» (розпорядження КМУ від 11.11.2020 № 1405-р);
  • ДП «Українські спеціальні системи» (розпорядження КМУ від 24.03.2021 № 233-р).

За кожною з цих ЦЗО закріплено певний перелік товарів, закупівля яких є обов’язковою через цю ЦЗО, і перелік «обов’язкових» замовників.

PW_welcome_dz_webinar_29072024.jpg

Основні функції ЦЗО

Особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій установлено в додатку до постанови КМУ від 27.12.18 р. № 1216 (далі – Особливості). У п. 19 цього документа перелічено основні функції ЦЗО. Зокрема, до них належать:

  • проведення закупівель в інтересах замовників;
  • розроблення технічних специфікацій для товарів, послуг;
  • розроблення та затвердження методики аналізу ринку товарів/послуг, методики визначення очікуваної вартості предмета закупівель;
  • постійний аналіз ринку виходячи з потреб замовників;
  • консультаційна, навчальна, інформаційна та правова підтримка замовників щодо організації та проведення тендерів;
  • уніфікація технічних вимог і специфікацій для товарів/послуг, що закуповуються, створення стандартних технічних специфікацій, тендерної документації, договорів про закупівлю.

Одним із завдань ЦЗО, яке передбачено Законом № 922, є формування та супроводження е-каталогу (Prozorro Мarket).

Доручаючи ЦЗО закупівлю, замовник делегує їй свою роботу та відповідальність щодо закупівлі.

Закупівлі в інтересах замовників, які мають право самостійно обирати ЦЗО, проводяться ЦЗО на підставі укладеного з нею договору.

ЦЗО має всі права та обов’язки замовників, визначені Законом № 922 та Постановою № 1216. Реалізуються вони в особистому кабінеті ЦЗО в електронній системі закупівель (далі – ЕСЗ).

Як передати закупівлю до ЦЗО

Замовник насамперед має визначитися, якій ЦЗО він може або зобов’язаний доручити закупівлю. Адже не кожна ЦЗО може проводити закупівлі в його інтересах.

Як уже зазначалося вище, ЦЗО може бути визначена або урядом, або ОМС — міською чи обласною радою з чисельністю понад мільйон мешканців. У відповідних рішеннях про визначення ЦЗО встановлюється, в інтересах яких замовників має проводити закупівлі ця ЦЗО, і які товари, послуги (крім поточного ремонту) обов’язково мають закуповуватися через цю ЦЗО.

До ЦЗО можуть звертатися як «обов’язкові» замовники, так і «не обов’язкові», однак визначена на центральному рівні ЦЗО може працювати для всіх замовників будь-якого рівня, у тому числі для замовників, підпорядкованих будь-якому ОМС. А ЦЗО, визначена на місцевому рівні, може проводити закупівлі лише в інтересах замовників місцевого рівня.

Замовники, які не зобов’язані здійснювати закупівлі через ЦЗО, мають право самостійно обирати ЦЗО з тих, які визначено Кабміном або органами місцевого самоврядування.

І тут слід знати, що вибір ЦЗО для замовника та проведення тендеру в його інтересах не є публічною закупівлею за Законом про публічні закупівлі.

Щоб передати закупівлю до ЦЗО, замовник визначає свою потребу в товарах/ послугах (крім поточного ремонту). Він самостійно планує закупівлю і в своєму річному плані зазначає, які предмети він закуповуватиме через ЦЗО.

Така інформація передається через ЕСЗ до ЦЗО. У річному плані замовника рядок із такою закупівлею залишається, але з позначкою «Передано на ЦЗО».

Якщо замовник належить до тих, які зобов’язані здійснювати закупівлі через ЦЗО, то він повинен подати інформацію протягом 10 робочих днів з дня надходження від ЦЗО повідомлення про початок її діяльності.

ЦЗО, отримавши від замовника інформацію про потребу в закупівлі, узагальнює і аналізує її. Якщо ЦЗО згодна проводити таку закупівлю, то вносить цю інформацію вже до свого плану закупівель, який формується відповідно до ст. 4 Закону № 922. Річний план закупівлі в інтересах замовників та зміни до нього ЦЗО оприлюднює на вебпорталі Уповноваженого органу з питань закупівель.

У разі потреби замовник може внести зміни до затвердженого ним річного плану закупівель протягом 5 робочих днів з моменту оприлюднення ЦЗО свого річного плану закупівель в інтересах замовників.

Про те, чи врахували його закупівлю в річному плані ЦЗО, замовник буде повідомлений через ЕСЗ. Якщо врахували, то далі відповідальність за закупівлю переходить до ЦЗО.

Взаємодія ЦЗО із замовником

Отримавши від замовника завдання на закупівлю, ЦЗО вивчає ринок, формує тендерну специфікацію і тендерну документацію відповідно до потреб замовника, уточнює очікувану вартість товару чи послуги за своєю методикою розрахунку.

На цій підготовчій стадії ЦЗО взаємодіє із замовником, консультуючись з ним за потреби щодо характеристик предмета закупівлі, кількості, місця та строків постачання товарів/послуг та інших істотних умов договору про закупівлю.

Крім того, ЦЗО має право звертатися до замовника із запитом про надання необхідної для закупівлі інформації та документів. А замовник має виконати цей запит протягом 5 робочих днів.

Після надходження від замовника інформації, необхідної для проведення тендеру, у ЦЗО є 20 робочих днів, щоб погодити всі деталі. Не пізніше, ніж протягом цього строку ЦЗО розпочинає проведення тендеру в інтересах замовника.

Якщо замовник не належить до тих, хто зобов’язаний здійснювати закупівлі через цю ЦЗО, то він має право відмовитися від її послуг, своєчасно повідомивши про це ЦЗО. Своєчасно – це не пізніше, ніж за 2 два робочих дні до дати оприлюднення ЦЗО оголошення про проведення процедури закупівлі. Повідомлення має бути письмовим, із зазначенням причини відмови.

Відповідальність ЦЗО за проведення закупівлі

Як і будь-який замовник, ЦЗО несе відповідальність згідно із законами України. Тому після того, як закупівлю передано до ЦЗО, замовник за неї вже не відповідає.

Тобто замовник не відповідає за дії ЦЗО щодо оприлюднення інформації про закупівлю після її оголошення, надання роз’яснень на запити учасників, відповіді на запити органу оскарження, розгляду тендерних пропозицій, кваліфікацій постачальників.

Зокрема, якщо учасник звернувся зі скаргою до АМКУ, то під час розгляду скарги інтереси замовника представлятиме ЦЗО.

Так само під час моніторингу закупівлі з аудиторами взаємодіятиме ЦЗО. Аудитори можуть перевіряти дії ЦЗО на всіх етапах — від передання замовником закупівлі, і до підписання ним договору.

За порушення законодавства про закупівлі також відповідатиме ЦЗО.

Укладення договору як функція замовника

Договір з переможцем укладає не ЦЗО, а замовник. Тож після того як буде оприлюднено повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (або рамкову угоду), ЕСЗ автоматично інформує про це замовника.

Проте текст договору формує ЦЗО, погоджуючи із замовником усі істотні умови. Тут і проявляється одна з переваг проведення закупівель через ЦЗО: використовуючи професійно підготовлені типові договори, ЦЗО може швидко і правильно прописати умови договору, звісно, узгоджуючи із замовником всі нюанси.

Замовник погоджує проєкт договору та у визначені законом строки укладає договір. І протягом одного робочого дня із дня укладення договору він повинен подати його копію до ЦЗО через ЕСЗ. А ЦЗО вже розміщує договір в ЕСЗ.

Оприлюднення в ЕСЗ повідомлення про внесення змін до договору та звіту про його виконання також здійснює ЦЗО. А замовник лише передає йому через ЕСЗ інформацію: про внесення змін (протягом одного робочого дня з дня внесення змін) та про виконання договору (протягом одного робочого дня із дня закінчення строку дії, виконання або розірвання договору).

Отже, на етапі підготовки та оприлюднення договору про закупівлю обов’язки й межі відповідальності ЦЗО та замовника, в інтересах якого проводиться закупівля, пересікаються.

Оголошення про проведення закупівлі — змінювати можна, але не завжди

Винагорода ЦЗО: хто платить

Якщо замовник:

  • входить до переліку замовників, які мають здійснювати закупівлю товарів/послуг (крім поточного ремонту) через ЦЗО, визначену рішенням уряду чи ОМС, то для нього закупівля через цю ЦЗО буде безоплатною. У такому разі робота ЦЗО оплачуватиметься коштом державного чи місцевого бюджету;
  • не входить до зазначеного переліку, але вирішив доручити тендер ЦЗО, то він виплачує ЦЗО винагороду, розмір якої залежить від очікуваної вартості закупівлі.

У п. 17 Особливостей встановлено граничні межі розміру винагороди ЦЗО у відсотках.

Слід звернути увагу, що відсоток залежить від очікуваної вартості, але винагороду обчислюють від суми контракту.

Замовник виплачує винагороду після укладення договору з постачальником, тобто після того, як уже буде відомо суму контракту.

Для ЦЗО закупівля вважатиметься завершеною після того, як ЕСЗ сформує повідомлення про намір укласти договір з постачальником. Тож якщо торги було скасовано або визнано такими, що не відбулися, замовник не оплачує ЦЗО організацію та проведення закупівлі.

Інформацію про закупівлю, передбачену Законом № 922 та Особливостями, ЦЗО оприлюднює через авторизовані електронні майданчики на вебпорталі Уповноваженого органу безоплатно.

Якщо винагороду ЦЗО виплачує замовник, то видатки на цю мету він здійснює за 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)». Звісно, такі видатки мають бути передбачати в кошторисі установи-замовника.

Резюме:

ЦЗО забезпечує проведення всіх етапів закупівлі, крім визначення потреби замовника в товарах та послугах, а також укладання договору. А головне — ЦЗО несе відповідальність за закупівлі.

А замовник має правильно прорахувати свою потребу в закупівлі, визначитися з вибором ЦЗО і своєчасно передати їй всю інформацію, необхідну для організації та проведення закупівлі… І далі йому залишається лише чекати повідомлення від ЕСЗ про намір постачальника укласти договір про закупівлю. Отримавши таке повідомлення, він знову «вступає у гру» - укладає договір і передає його копію до ЦЗО для оприлюднення.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді