Віддаємо в надійні руки, або Закупівлі через ЦЗО

Як проводять процедури закупівель ЦЗО та які переваги отримає замовник, якщо доручить провести закупівлю ЦЗО, -дізнаєтеся зі статті

Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922) вніс чимало змін в організацію закупівельної діяльності. Та попросіть закупівельників їх конкретизувати, і навіть досвідчені насамперед згадують той факт, що з’явився новий інститут уповноважених осіб, покликаний замінити тендерні комітети замовників. А ось такий законодавчо передбачений спосіб організації закупівель, як закупівлі через централізовані закупівельні організації (ЦЗО), часто залишають поза увагою. А даремно.

Централізовані закупівлі сприяють стандартизації, професіоналізації, правовій визначеності, запровадженню гнучких методів закупівлі. А отже — мають чимало переваг, і їх користь для замовників очевидна.

Можливість об’єднати однотипні закупівлі та проводити їх централізовано суттєво скорочує витрати часу і ресурсів, пов’язаних із закупівлями.

А оскільки потреба в контролі державних фінансів й ефективному використанні наявних коштів постійно зростає, окремі держави ЄС вже давно централізували закупівлі. Для цього вони створили централізовані закупівельні органи, які керують агрегуванням попиту та проводять закупівлі для замовників і від імені замовників. Практика підтвердила суттєві економічні переваги таких закупівель.

Тож Україна наразі має лише перейняти кращий західний досвід і адаптувати його до національної економіки. Та для цього передусім потрібна правова база.

Що передбачає закон і що маємо в реальності

Хто може належати до ЦЗО, розтлумачує пункт 36 частини 1 статті 1 Закону № 922:

Централізовані закупівельні організації — юридичні особи, що їх КМУ, Рада міністрів АР Крим, органи місцевого самоврядування визначають як замовників, які організовують і проводять процедури закупівель та закупівлі за рамковими угодами в інтересах замовників відповідно до цього Закону.

ЦЗО мають усі права та обов’язки замовників, визначені Законом № 922. А отже, і відповідальність вони також несуть згідно із законами України.
Віддаємо в надійні руки, або Закупівлі через ЦЗО

Утім, Закон № 922 не конкретизує мету та те, як відбувається діяльність ЦЗО. Мету централізованих закупівель і організацій, які їх проводять, детально розкриває Стратегія реформування системи публічних закупівель, затверджена розпорядженням КМУ від 24.02.2016 № 175-р.

А ось особливості створення та діяльності ЦЗО має встановити КМУ (п. 36 ч. 1 ст. 1 Закону № 922). Утім, до сьогодні проект постанови КМУ, яка регулюватиме діяльність всіх ЦЗО, перебуває на етапі погодження у профільних міністерств.

Водночас вже понад рік діє пілотний проект з організації діяльності ЦЗО, запроваджений Мінекономрозвитку. Порядок реалізації пілотного проекту з організації діяльності централізованої закупівельної організації КМУ затвердив постановою від 23.11.2016 № 928 (далі — Порядок № 928). Функції ЦЗО у цьому пілотному проекті виконує Державна установа «Професійні закупівлі».

Як проводить закупівлі ЦЗО

ЦЗО наразі надає послуги Секретаріату КМУ та центральним органам виконавчої влади (ЦОВВ; далі — Замовники). Після того, як Замовники ухвалюють рішення про передачу процедури закупівлі ЦЗО, остання набуває всіх прав та обов’язків замовника за Законом № 922 та несе повну юридичну відповідальність за їх виконання.

ЦЗО в інтересах та від імені замовників:

  • оприлюднює інформацію про закупівлю;
  • визначає процедуру закупівлі;
  • розглядає та приймає рішення щодо скарг суб’єктів оскарження процедури закупівлі;
  • надає роз’яснення умов тендерної документації та усуває порушення процедури закупівлі;
  • розглядає тендерні пропозиції;
  • звертається за підтвердженням інформації, наданої учасниками процедури закупівлі, до органів державної влади, підприємств, установ та організацій відповідно до їх компетенції;
  • визначає переможця та ухвалює рішення про намір укласти з ним договір;
  • приймає рішення про відміну торгів чи визнання їх такими, що не відбулися.

    Тобто ЦЗО проводить всі етапи закупівлі, окрім визначення потреби Замовників в товарах і послугах, а також укладання договору. Це кожен окремий Замовник робить самостійно.

    Як розподілені процеси закупівлі, графічно зобразимо у Схемі.

    Дії замовника та ЦЗО під час процедури закупівлі

    Віддаємо в надійні руки, або Закупівлі через ЦЗО

    Отже, Замовник визначає потребу в товарах чи послугах і передає відповідну інформацію закупівельній організації в електронному вигляді за встановленою формою. А далі вже на підставі такої інформації ЦЗО формує власний річний план і розпочинає процедуру закупівлі.

    Замовник має вилучити предмет закупівлі, який ЦЗО включила до річного плану закупівель в інтересах замовників. І що важливо — Замовник вносить зміни до свого річного плану закупівель протягом п’яти днів з моменту оприлюднення річного плану закупівель ЦЗО.

    Які категорії товарів закуповують через ЦЗО

    ЦЗО створюють задля професіоналізації закупівельного процесу та економії бюджетних коштів за рахунок агрегації подібних груп товарів (тобто їх групування). Тож пріоритетними для закупівлі з залученням ЦЗО є товари з максимально стандартизованими технічними характеристиками.

    Так, за час пілотного проекту ЦЗО в інтересах Замовників на відкритих торгах закуповувала:

    • папір офісний для друку;
    • канцелярське приладдя;
    • дошки для написання маркерами;
    • персональні комп’ютери;
    • принтери та багатофункціональні пристрої для друку.

    Для перелічених товарів властиві доволі уніфіковані технічні вимоги. Тож великі обсяги таких товарів для різних ЦОВВ можна агрегувати в одну процедуру. А отже — забезпечити таку бажану економію коштів.

    Такий інструмент закупівель, як ЦЗО, призначений для закупівель найбільш вживаних, типових товарів, завдяки яким підтримують життєдіяльність всі установи. У такому випадку Замовник зніме з себе навантаження з організації таких процедур та всю юридичну відповідальність за їх проведення. ЦЗО гарантує й інші переваги: категорійне управління в закупівлях, взаємодія з постачальниками та залучення експертного середовища, уніфіковані номенклатура та тендерна документація.

    Замовники зможуть передати ЦЗО закупівлі специфічних категорій товарів, що є профільними для кожного ЦОВВ і потребують наявності вузько кваліфікованих експертів.

    Для того аби скористатися послугами ЦЗО, замовник має зайти на її сайт (cpb.org.ua), завантажити та заповнити Меморандум про співпрацю.

    Про результати своєї роботи за попередній рік ДУ «Професійні закупівлі» відзвітувала у лютому. Звіт підтверджує важливість механізмів централізації задля економії державних коштів.

    Навіть попри те, що наразі технічно неможливо використовувати рамкові угоди та методи агрегації попиту, ЦЗО досягла істотної економії. Її робота підтвердила, що ЦЗО стабільно досягатиме низьких закупівельних цін завдяки чесній конкуренції та професійному підходу до реалізації закупівель. Можливість об’єднувати попит та знижувати витрати за рахунок масштабу тільки посилить ефект економії. А створені ЦЗО уніфіковані технічні специфікації та стандартизація умов договору дадуть змогу в найближчому майбутньому широко використовувати агрегацію попиту та електронні інструменти, такі як e-Catalog, e-Shop, в закупівлях.

    У 2018 році закупівельники очікують прийняття постанови КМУ «Про особливості створення та діяльності централізованих закупівельних організацій». Тож ЦЗО отримають можливість проводити закупівлі в інтересах всіх замовників.

    Тож такий прогресивний інструмент, як ЦЗО, слід широко запроваджувати в Україні. Це дасть змогу оптимізувати витрати у системі публічних закупівель. Централізація у жодному разі не позбавить замовників усіх переваг децентралізованих закупівель та стане початком широкого застосовування рамкових угод. Замовники ж отримають суттєві переваги у разі закупівель через ЦЗО.



    зміст

    Статичний блок для статей

    Останні новини

    Усі новини

    Гарячі запитання

    Усі питання і відповіді