НАЗК розробило індикатори для визначення держпідприємств з найвищим рівнем корупційних ризиків

Блок під заголовком новини 1 Підпишіться на Telegram-канал Держзакупівлі. Новини! Тримаємо руку на пульсі усіх змін без паніки та зайвої води

НАЗК підготувало аналітичний звіт щодо стратегічної оцінки корупційних ризиків у діяльності підприємств державної форми власності та визначення підприємств з найвищим рівнем корупційних ризиків.

У звіті вказані Індикатори для визначення підприємств державної форми власності, які мають найвищий рівень корупційних ризиків, та їх метою є:

  • зменшення ролі держави як власника державних підприємств;
  • підвищення ефективності управління державними підприємствами;
  • мінімізація корупційних ризиків.

Передбачається, що Індикатори стануть основою для Фонду держмайна, Міністерства економіки та інших суб’єктів управління об’єктами державної власності при формуванні переліку підпорядкованих державних підприємств з найвищим рівнем корупційних ризиків.

Наявна низька ефективність управління підприємствами державної форми власності є наслідком відсутності упродовж тривалого часу єдиної стратегії щодо функціонування державного сектору економіки. Через недостатню якість механізмів контролю та незадовільний рівень прозорості в їхній діяльності вони стають джерелом збитків та корупції.

Держава має провести реформу управління державною власністю, основною метою якої є:

  • підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки,
  • розроблення основних засад державної політики управління суб’єктами господарювання;
  • удосконалення корпоративного управління суб’єктами господарювання;
  • реструктуризація та реорганізація суб’єктів господарювання,
  • прозорий та комплексний процес приватизації.

Корпоративне управління суб’єктами господарювання має бути прозорим та відповідати рекомендаціям з корпоративного управління суб’єктами господарювання Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).

Варто зазначити, що впродовж останніх років Україна здійснила певні кроки для реформування сфери управління державною власністю, в тому числі спрямованих на запобігання корупційним практикам. Зокрема, розпочала реформу корпоративного управління у найбільших державних суб’єктах господарювання відповідно до Керівних принципів ОЕСР, а також запустила прозору приватизацію та оренду державного майна.

Однак, задля системної мінімізації корупційних ризиків у діяльності державних підприємств і ефективної реалізації ДАП надалі, зокрема, необхідно:

  • забезпечити умови для швидкого, чесного та прозорого процесу управління активами та процесу приватизації;
  • ліквідувати та реструктуризувати збиткові та неперспективні держпідприємства;
  • забезпечити прозоре висвітлення інформації про стан і діяльність держпідприємств;
  • забезпечити обов’язковий і незалежний аудит держкомпаній;
  • впровадити прозорі процеси відбору та ефективного функціонування наглядових рад в державних підприємствах.

Аналітичний звіт підготовлено в рамках комплексного вирішення проблеми управління підприємствами державної форми власності, на що націлена Державна антикорупційна програма на 2023–2025 роки (ДАП), затверджена Урядом цього року. 

Джерело: офіційний сайт НАЗК

додаток

Статті за темою

Усі статті за темою

Кримінальна відповідальність у сфері публічних закупівель

На жаль, адміністративна відповідальність — не єдина, яку можна понести в закупівлях. Існують норми, що призводять до кримінальної відповідальності, тому важливо знати, коли таке може настати. Розглядаємо найпоширеніші випадки кримінальної відповідальності у сфері публічних закупівель
30093

Що потрібно знати про оскарження спрощеної закупівлі

Оскарження потенційним постачальником рішень/дій замовника у спрощеній процедурі відрізняється від оскаржень в процедурах закупівель. Замовники не завжди враховують нюанси проведення таких закупівель, тому потенційні постачальники, що не стали переможцями (або з інших підстав) можуть оскаржити спрощену закупівлю, чим завдати значних витрат замовнику. Розглянемо процедуру оскарження у спрощених закупівлях, підкажемо, як її уникнути та зберегти гроші замовнику.
8853

Міжнародні спонсори війни

В Україні список міжнародних спонсорів війни, який вів НАЗК, передали до Державного реєстру санкцій РНБО. Тепер офіційні дані про компанії, що підтримують агресора, доступні в єдиній державній системі онлайн
309

Оскарження рішень АМКУ

Замовник має виконати рішення АМКУ не пізніше 30 днів з дня його прийняття. Або ж може оскаржити таке рішення до суду. Як оскаржити рішення Антимонопольного комітету, якщо ви з ним не згодні та які докази підготувати — роз’яснюємо у статті
19153

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді