НАЗК розробило індикатори для визначення держпідприємств з найвищим рівнем корупційних ризиків

НАЗК підготувало аналітичний звіт щодо стратегічної оцінки корупційних ризиків у діяльності підприємств державної форми власності та визначення підприємств з найвищим рівнем корупційних ризиків.

У звіті вказані Індикатори для визначення підприємств державної форми власності, які мають найвищий рівень корупційних ризиків, та їх метою є:

  • зменшення ролі держави як власника державних підприємств;
  • підвищення ефективності управління державними підприємствами;
  • мінімізація корупційних ризиків.

Передбачається, що Індикатори стануть основою для Фонду держмайна, Міністерства економіки та інших суб’єктів управління об’єктами державної власності при формуванні переліку підпорядкованих державних підприємств з найвищим рівнем корупційних ризиків.

Наявна низька ефективність управління підприємствами державної форми власності є наслідком відсутності упродовж тривалого часу єдиної стратегії щодо функціонування державного сектору економіки. Через недостатню якість механізмів контролю та незадовільний рівень прозорості в їхній діяльності вони стають джерелом збитків та корупції.

Держава має провести реформу управління державною власністю, основною метою якої є:

  • підвищення ефективності діяльності суб’єктів господарювання державного сектору економіки,
  • розроблення основних засад державної політики управління суб’єктами господарювання;
  • удосконалення корпоративного управління суб’єктами господарювання;
  • реструктуризація та реорганізація суб’єктів господарювання,
  • прозорий та комплексний процес приватизації.

Корпоративне управління суб’єктами господарювання має бути прозорим та відповідати рекомендаціям з корпоративного управління суб’єктами господарювання Організації економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР).

Варто зазначити, що впродовж останніх років Україна здійснила певні кроки для реформування сфери управління державною власністю, в тому числі спрямованих на запобігання корупційним практикам. Зокрема, розпочала реформу корпоративного управління у найбільших державних суб’єктах господарювання відповідно до Керівних принципів ОЕСР, а також запустила прозору приватизацію та оренду державного майна.

Однак, задля системної мінімізації корупційних ризиків у діяльності державних підприємств і ефективної реалізації ДАП надалі, зокрема, необхідно:

  • забезпечити умови для швидкого, чесного та прозорого процесу управління активами та процесу приватизації;
  • ліквідувати та реструктуризувати збиткові та неперспективні держпідприємства;
  • забезпечити прозоре висвітлення інформації про стан і діяльність держпідприємств;
  • забезпечити обов’язковий і незалежний аудит держкомпаній;
  • впровадити прозорі процеси відбору та ефективного функціонування наглядових рад в державних підприємствах.

Аналітичний звіт підготовлено в рамках комплексного вирішення проблеми управління підприємствами державної форми власності, на що націлена Державна антикорупційна програма на 2023–2025 роки (ДАП), затверджена Урядом цього року. 

Джерело: офіційний сайт НАЗК

Статичний блок для новин

Статті за темою

Усі статті за темою

Моніторинг закупівель 2024

Хто і за яких підстав проводить моніторинг публічних закупівель 2024, які строки проведення моніторингу закупівлі — у консультації
4176

Оскарження рішень АМКУ

Замовник має виконати рішення АМКУ не пізніше 30 днів з дня його прийняття. Або ж може оскаржити таке рішення до суду. Як оскаржити рішення Антимонопольного комітету, якщо ви з ним не згодні та які докази підготувати - роз’яснюємо у статті
9795

Що варто знати про нецільове використання бюджетних коштів

За нецільове використання бюджетних коштів, можуть не тільки оштрафувати, а й притягнути до кримінальної відповідальності! Дізнайтеся все про цей важливий аспект і вбережіть себе від неприємностей. Розберемо свіжу судову практику
13313

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді