Новий пакет змін до трудових відносин в умовах війни

Новий пакет змін до трудових відносин в умовах війни: пройшов перше читання

Новий пакет змін до трудових відносин в умовах війни

⏰ Призупинення дії трудового договору під час війни: що треба знати

Законопроєкт від 05.04.2022 № 7251 нардепи прийняли за основу із скороченням строку підготовки.

Цей проєкт — другий пакет змін до трудових відносин. Першу порцію «трудових» змін передбачив Закон від 15.03.2022 № 2136-ІХ. Але він дозволив лише частково вирішити нагальні питання з гострих воєнних викликів, які постали перед роботодавцями в частині організації трудових відносин та забезпечення трудових прав працівників. Тому на ньому влада не зупинилася.

Зокрема, у продовження трудової реформи законопроєкт № 7251 передбачає:

  • на час воєнного або надзвичайного стану усі повідомлення та документи з питань трудових відносин, накази (розпорядження) власника або уповноваженого ним органу можна здійснювати та вести в електронній формі з використанням технічних засобів електронних комунікацій або шляхом відправлення електронних носіїв, на яких записано цей документ;
  • додаткову підставу для звільнення працівника — неможливість забезпечувати працівникові умови праці, внаслідок того, що необхідні для виконання роботи зазначеним працівником виробничі, організаційні, технічні потужності, засоби виробництва або майно власника або уповноваженого ним органу знищені в результаті бойових дій. Також вводиться особлива процедура вивільнення таких працівників;
  • додаткову підставу для розірвання трудового договору — відсутність працівника на роботі та інформації про причини такої відсутності понад чотири місяці;
  • усунення старої законодавчої прогалина про припинення трудового договору з працівником або фізичною особою, яка використовує найману працю у разі їх смерті, визнання судом безвісно відсутніми або оголошення померлими;
  • врегулювання питання оплати додаткової відпустки окремим категоріям громадян та постраждалим учасникам Революції Гідності. А саме: за рахунок коштів підприємств, призначених на оплату праці, або за рахунок коштів фізичної особи, в якої працюють за трудовим договором працівники. Також у зв’язку зі збільшенням категорій осіб, які мають право на використання зазначеної відпустки, автори законопроєкту пропонують зменшити її тривалість з 14 до 7 календарних днів;

Новий пакет змін до трудових відносин в умовах війни
Шарий Тарасшеф-редактор Експертус Головбух, ACCA DipIFR (rus)
Війна вимагає швидкого реагування та оперативних рішень не лише в зонах бойових дій, а й у законодавчому тилу. Щоб економіка працювала навіть в умовах війни, треба «озброїти» роботодавців новим законодавчими нормами. Розбираємо один із перших воєнних трудових законів — Закон № 2136.


  • вилучення норми, яка визначає право працівника у разі переведення на інше підприємство, перевести грошову компенсацію за невикористані ним дні щорічної відпустки на інше підприємство;
  • виплату грошової компенсації за невикористані працівником дні щорічних відпусток, а також додаткової відпустки працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину - інваліда з дитинства підгрупи А I групи, яка не була ним одержана за життя, членам його сім'ї, а у разі їх відсутності — у складі спадщини;
  • чіткий строк, коли має бути виплачена заробітна плата за час відпустки, а саме не пізніше останнього дня, що передує дню початку відпустки;
  • неврахування до відпускного стажу періоду строкової військової служби, військової служби за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом,
  • порядок регламентації робочого часу та часу відпочинку у період дії воєнного часу. Зокрема визначено категорію працівників, яким можна збільшити тривалість роботи впродовж тижня. Також пропонують відновити механізм оплати праці за роботу у вихідний день. Уточнено порядок надання щорічної основної відпустки, а також те, що запровадження подовженої тривалості роботи є правом, а не обов’язком роботодавця;
  • відшкодування працівникам та роботодавцям грошових сум, втрачених внаслідок збройної агресії. Для цього підготують окремий документ;
  • порядок та умови механізму призупинення дії трудового договору для уникнення зловживань з боку роботодавців;
  • здійснення позапланових перевірок за додержанням законодавства про працю у період воєнного стану.

    Джерело: офіційний сайт ВР

    Боротьба триває, і наш обов'язок щодня на максимум працювати в тилу.
    Підтримувати Україну за будь-яких обставин, бо тільки разом — ми сила.
    Для вас є підтримка від редакції — до 6-ти місяців безплатного доступу до електронного журналу "Держзакупівлі", а також до

    експертно-правової системи «Експертус Держзакупівлі»

    Замовляйте доступ онлайн в інтернет-магазині. Якщо потрібно обговорити передплату з особистим менеджером, телефонуйте ⭐️0 800 21 12 20⭐️(дзвінки безплатні).
    Будьмо на зв’язку щодня!

    Статичний блок для новин

    Статті за темою

    Усі статті за темою

    Протокол УО про скасування рішення про визначення переможця

    Протокол скасування рішення про визначення переможця може знадобитися, у разі оскарження учасником процедури закупівлі рішення про визначення переможця. А саме коли орган оскарження задовольнить таку вимогу учасника
    25

    Протокол про закупівлю без використання електронної системи

    За результатами закупівлі без використання електронної системи уповноважена особа має оприлюднити відповідний звіт, а рішення про проведення такого виду закупівлі закріпити у протоколі. Скачайте зразок протоколу УО про закупівлю без використання електронної системи
    33

    Проектно-кошторисна документація (ПКД)

    Проєктно-кошторисна документація — це основний документ в будівництві, що закладає вимоги до об’єкта. Будь-яке будівництво починається з проектування та складання кошторису витрат. Але чи є розробка ПКД окремим предметом закупівлі, чи це частина робіт з будівництва, хто її має замовляти та на підставі якого документа розробляти? Експерт роз’яснює все детально
    59641

    Аналогічний договір в публічних закупівлях

    Закон № 922 у ст.16 дозволяє замовникам встановити декілька кваліфікаційних критеріїв, щоб визначити, чи дійсно учасники здатні якісно виконати свої зобов’язання. Одним із таких критеріїв є наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного/их договору/ів
    9344

    Навчання з публічних закупівель 2025

    Навчання уповноважених осіб у сфері публічних закупівель особливо затребуване у 2025 році. Законодавство під час воєнного стану зазнає змін чи не щомісяця, а відповідальність все ж така висока, штрафи «кусючі». Щоб підвищити свою кваліфікацію закупівельника та уникнути «грошових покарань», оберіть онлайн навчання з публічних закупівель, що найбільше відповідає вашим вимогам. Які є варіанти – розповідаємо
    504

    Гарячі запитання

    Усі питання і відповіді