Розгляд тендерних пропозицій: як правильно

Автор
експерт, адвокат зі спорів з контролюючими органами, консультант із закупівель
Важливим етапом відкритих торгів є розгляд тендерних пропозицій, адже на цьому етапі і вирішується, хто стане постачальником. У цій статті розберемо порядок розгляду тендерних пропозицій з урахуванням Постанови № 1178

Розгляд та оцінка тендерних пропозицій за Особливостями

Розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються на підставі приписів статті 29 Закону № 922, з врахуванням пунктів 36-43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 19.10.2022 № 1178 (далі — Особливості № 1178).

На період  воєнного стану є три види сценаріїв:

  • розгляд тендерних пропозицій у відкритих торгах із застосуванням електронного аукціону;
  • розгляд тендерних пропозицій у відкритих торгах, що за обґрунтованим рішенням замовника проводяться без застосування електронного аукціону;
  • розгляд тендерної пропозиції у відкритих торгах, якщо була подана 1 тендерна пропозиція.

Мирослава Ясинська консультант з публічних закупівель
Дізнайтеся, чим ризикуєте, коли оголошуватимете відкриті торги без проведення аукціону. Проаналізуєте аргументи на користь відкритих торгів з аукціоном, підкріплені нормами

Відповідно до статті 29 Закону № 922 оцінку тендерних пропозицій (ТП) електронна система закупівель (ЕСЗ) проводить автоматично на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації (ТД), шляхом застосування електронного аукціону.

Якщо крім ціни замовником встановлені інші критерії оцінки відповідно до методики оцінки, до початку електронного аукціону в ЕСЗ автоматично визначаються показники інших критеріїв оцінки та приведена ціна, після чого розкривається інформація про приведену ціну та перелік усіх приведених цін тендерних пропозицій, розташованих у порядку від найнижчої до найвищої ціни без зазначення найменувань та інформації про учасників.

Під час проведення електронного аукціону в ЕСЗ відображаються значення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника та приведеної ціни.

Отримайте безплатний доступ на цілу добу

Якщо для визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції/пропозиції, крім ціни, замовником застосовуються інші критерії оцінки, у ТД визначається їх вартісний еквівалент або питома вага цих критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій/пропозицій. Питома вага цінового критерію не може бути нижчою ніж 70 %, крім випадків застосування процедури конкурентного діалогу.

Оцінка тендерної пропозиції, згідно з п. 37 Особливостей № 1178 (у випадку, коли за обґрунтованим рішенням замовника відкриті торги можуть бути проведені без застосування електронного аукціону) проводиться ЕСЗ автоматично на основі критеріїв і методики оцінки, визначених замовником у ТД, шляхом визначення тендерної пропозиції найбільш економічно вигідною. Найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією ЕСЗ визначає тендерну пропозицію, ціна/приведена ціна якої є найнижчою.

А якщо була подана одна тендерна пропозиція, ЕСЗ не проводить оцінку такої тендерної пропозиції та визначає таку тендерну пропозицію найбільш економічно вигідною.

У цьому випадку також, якщо замовником встановлені інші, крім ціни, критерії оцінки відповідно до методики оцінки, після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначеного замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, в ЕСЗ автоматично визначаються показники інших критеріїв оцінки та приведена ціна, після чого розкривається інформація про приведену ціну.

При цьому, у випадку, коли замовником застосовуються інші, крім ціни, критерії оцінки, у ТД визначається їх вартісний еквівалент або питома вага таких критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій. Питома вага цінового критерію не може бути нижчою ніж 70 відсотків.

Розгляд тендерних пропозицій здійснює сам замовник.

Порядок розгляду тендерних пропозицій 

Якщо відбувся аукціон із декількома учасниками, то спочатку замовник повинен здійснити розгляд  тендерної  пропозиції, яка визначена найбільш економічно вигідною за результатами аукціону.

Якщо аукціону не було, то найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією ЕСЗ визначає тендерну пропозицію, ціна/приведена ціна якої є найнижчою.

При цьому, замовник розглядає  тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі з метою перевірити, чи вона відповідає вимогам ТД, Закону № 922 та Особливостям № 1178.

Під час розгляду тендерних пропозицій, замовник може зіштовхнутися із тим, що найбільш економічно вигідна тендерна пропозиція буде визначена аномально низькою.

Протокол УО щодо продовження строку розгляду тендерної пропозиції 

Розгляд тендерних пропозицій: як правильно Скачати зразок

Визначення аномально низької ціни за результатами аукціону наведене у п.3 ч.1 ст.1 Закону № 922. При цьому,  ЕСЗ, згідно з ч.5 ст.30 Закону № 922, автоматично розраховує аномально низькі ціни/приведені ціни тендерних пропозицій на всіх етапах електронного аукціону та інформує про це учасника процедури закупівлі та замовника. Тобто,  замовник не може виявляти аномально низьку ціну на власний розсуд.

А у разі коли аукціон не проводиться, під терміном «аномально низька ціна тендерної пропозиції» розуміється ціна/приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни/приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та/або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни/приведеної ціни тендерної пропозиції; аномально низька ціна визначається ЕСЗ автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота). Учасник процедури закупівлі, який надав найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію, що є аномально низькою повинен надати протягом 1 робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.

Якщо протягом 1 робочого дня учасник не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в ЕСЗ (ч.14 ст.29 Закону № 922, п.п.1 п.44 Особливостей № 1178).

Наталія Заєць експерт, консультантка з публічних закупівель, канд. екон. наук
Дізнайтеся, чи можна застосувати 24 години на виправлення невідповідностей у ситуації, коли учасник надав неналежне обґрунтування аномально низької ціни

Зверніть увагу на пункт 43 Особливостей № 1178, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося ТД, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж 2 робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.

Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається ТД, розуміється у т.ч. відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається ТД (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.

Важливо! Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.

Термін розгляду тендерних пропозицій 

 Згідно з ч.10 ст. 29 Закону № 922, строк розгляду тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати 5 робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції.

Дозволяється аргументоване продовження строку розгляду тендерних пропозицій замовником до 20 робочих днів. При цьому, йдеться про відлік з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції, а не від дати продовження такого строку.

У разі продовження строку, замовник оприлюднює повідомлення в ЕСЗ протягом 1 дня з дня прийняття відповідного рішення.

оборонні закупівлі

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді