Спрощені закупівлі проводяться замовниками через електронний аукціон відповідно до ст. 30 Закону про публічні закупівлі. Проте є одна важлива умова для того, аби електронний аукціон відбувся — його учасникам необхідно подати не менше двох пропозицій.
Але що, коли було подано лише одну пропозицію?
Хто відповідає за незастосування спрощеної закупівлі
Спрощена процедура закупівлі: один учасник
У такому випадку, як тільки закінчиться строк подання пропозицій, відбувається автоматичний перехід електронної системи закупівель на наступний етап — розгляд на відповідність поданої учасником пропозиції. Система розглядає, чи відповідає пропозиція:
- умовам, що були визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
- вимогам до предмета закупівлі.
Так скеровує у ч. 8 ст. 14 Закону про публічні закупівлі.
Таким чином для спрощених закупівель достатньо, щоб пропозиція була подана хоча б одним учасником. Це дозволить замовнику визначити переможця закупівлі та вкласти з ним договір.
Проте, інколи трапляється, що жоден з учасників не подав пропозиції щодо участі в спрощеній закупівлі. В такому випадку в електронній системі закупівель відбувається автоматична відміна спрощеної закупівлі. У ч. 18 ст. 14 Закону № 922 передбачено підстави, що слугують для такої відміни, зокрема це:
- відхилення пропозицій відповідно до ч. 13 ст. 14 Закону;
- відсутність пропозицій учасників.
Спрощена закупівля не відбулась двічі
Якщо 2 рази не відбулась спрощена закупівля у зв’язку з відсутністю учасників, то в такому випадку, замовник купує товари, роботи чи послуги без використання порядку проведення спрощених закупівель, відповідно до Закону.
Важливо! У цій ситуації предмет закупівлі, технічні та якісні характеристики, вимоги до учасника повинні бути такими ж, як і в оголошенні, що попередньо подавав замовник.
Таким чином, якщо через відсутність учасників двічі не вдалося провести спрощену закупівлю, замовник має право укласти прямий договір про закупівлю. І в цьому випадку, йому потрібно лише оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Також, за цих обставин важливо пам’ятати про вимоги, які встановлювались замовником до учасників і предмета закупівель у двох попередніх спрощених закупівлях, що не відбулися. Дублювання предмета закупівлі, його технічних та якісних характеристик, вимог до учасників закупівлі відповідно до оголошень, що подавались замовником для цих закупівель є обов’язковими для вищезгаданої умови.
На що звернути увагу
Перш за все, Закон не передбачає обмежень щодо зміни кількісних характеристик предмета закупівлі. Зокрема, на електронний запит № 156/2017, який стосувався аналогічної підстави проведення переговорної процедури, в Мінекономрозвитку відповіли таке:
«Закон не містить обмежень щодо зміни очікуваної вартості та кількісних характеристик предмета закупівлі у випадку застосування переговорної процедури закупівлі.
Тому, якщо протягом проведення двох відкритих торгів, що не відбулися, зменшилась потреба у закупівлі, то, відповідно, під час оголошення переговорної процедури закупівлі можна зменшувати очікувану вартість закупівлі та обсяг».
Цей же принцип може застосовуватись і до відмінених спрощених закупівель. Але варто взяти до уваги, що в «спрощених» час проведення закупівлі менший, ніж у відкритих торгах.
Це важливо, оскільки уповноважений орган в своїй відповіді опирався на те, що доки відбувалися відміни, кількісні характеристики могли змінитися. І як показує практика, в залежності від предмета закупівлі і з огляду на річний обсяг, за час розміщення оголошень про закупівлю, потреба в ньому може зменшитись. Однак, слід пам’ятати, що при спрощених закупівлях строк проведення закупівлі зменшується.
Пам'ятайте: мінімальний встановлений строк для подання пропозицій є 5 робочих днів.
Важливі акценти для замовників
Акцент № 1. Враховуйте обставини, які підтверджували б необхідність зміни кількісних характеристик спрощеної закупівлі. Оскільки від початку спрощеної закупівлі і до моменту вкладання договору про закупівлю за її результатами в середньому минає менше, ніж два тижні.
Акцент № 2. Кількісні характеристики не можуть збільшуватися. Адже це може розглядатись як дискримінаційна умова, що спричинить відсутність учасників.
Зокрема, якщо замовником двічі знижуватиметься очікувана вартість, то закупівля двічі не зможе відбутись, адже учасники не будуть подавати пропозицій, які їм будуть невигідні. І в майбутньому збільшення очікуваної вартості для укладання прямого договору відповідно до п. 1 ч. 7 ст. 3 Закону про публічні закупівлі матиме дискримінаційний характер стосовно інших учасників. Зокрема тих, хто взяв би участь у попередніх спрощених закупівлях за умови оголошення більшої очікуваної вартості.
Акцент № 3. У разі необхідності, можуть змінюватися будь-які характеристики предмета закупівлі, якщо не планується застосування умов п. 1 ч. 7 ст. 3 Закону про публічні закупівлі.
Завдяки цьому можна залучити учасників. Зокрема, якщо було виявлено, що очікувана вартість при проведенні першої спрощеної закупівлі була заниженою або ж вимоги до предмета закупівлі були надто складними, і могли виконуватись лише кількома учасниками. Також до зниження кількості учасників може призвести вимога щодо подання великої кількості документів, отримання яких забере в учасника багато часу.
Буває, що замовник всі ці хиби виявляє вже після того, як перша спрощена закупівля не відбулася. Тому коли оголошуватиметься наступна спрощена закупівля, зможе усунути допущені помилки.
Важливо! У випадку, коли спрощена закупівля не відбулася, необхідно внести зміни в річний план закупівель і оприлюднити новий рядок закупівлі за видом «спрощена закупівля» із того самого предмета. Це потрібно зробити тому, що в ЕСЗ така закупівля пов’язана із рядком річного плану закупівель.
Як скласти ідеальний річний план закупівель
Замість резюме
Отже, тепер ви знаєте, що робити замовнику, якщо спрощена закупівля не відбулась.
Зокрема, у випадку, коли першого разу не вдалося провести спрощену закупівлю, а замовник бажає оголошувати другу закупівлю, може вдосконалити вимоги, що встановлювались до учасників та предмета закупівлі. Або ж може вдруге оголосити закупівлю без зміни вимог.
Важливо у будь-якому випадку, при ухваленні рішень скеруватися принципами публічних закупівель та зробити все можливе, аби забезпечити конкурентну боротьбу між учасниками.