Державні закупівлі в Україні

UA RU
Автор
експерт, юрист-практик
Державні та публічні закупівлі — тотожні поняття чи ні? Базові поняття, які має знати закупівельник в Україні роз’яснює експерт.

 

Зразки документів для вас:


В Україні щорічно проводиться тисячі тендерів на закупівлю продуктів харчування, будівельних матеріалів, ліків, медичного обладнання та інших товарів, виконання робіт, а також отримання різноманітних послуг, на що з державного та місцевих бюджетів витрачаються значні кошти.

Увага! В поняття державних і публічних закупівель вкладається різний зміст. 

Під державними закупівлями зазвичай розуміють, що:

  • закупівля здійснюється державою або її відокремленими підрозділами в інтересах вказаних суб’єктів;
  • закупівля оплачується державними коштами;
  • держава самостійно забезпечує контроль за процесом закупівель.

При здійсненні публічних закупівель мається на увазі, що:

  • закупівлю здійснюють органи публічної адміністрації — вищі, центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, а також державні та комунальні підприємства, установи чи організації;
  • купівля товарів і послуг здійснюється за кошти платників податків;
  • закупівля здійснюється в інтересах громадян шляхом надання якісних послуг органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування чи державним і комунальним підприємствам і організаціям;
  • громадяни мають право контролювати законність здійснення публічної закупівлі.

Раніше потреби держави в товарах, роботах і послугах, необхідних для розв'язання найважливіших соціально-економічних проблем, підтримання обороноздатності країни задовольнялись шляхом розміщення державного замовлення та формування на контрактній  (договірній) основі складу та обсягів товарів, робіт і послуг, серед  підприємств, організацій та інших  суб'єктів господарської діяльності України всіх форм власності.

Також до 2016 року сфера державних закупівель в Україні була закритою, закупівлі проводились традиційним методом з використанням паперових документів, що дозволяло брати участь в торгах, як правило, одним і тим же, учасникам.    

 

Ідея реформування закупівель та переведення закупівельних процедур в «онлайн» зародилася в Євромайданівський період.

ЇЇ реалізацію взяла на себе громадська організація Transparency International Ukraine, яка в співпраці з окремими приватними IT-компаніям, за узгодженням з Мінекономіки, розробили і передали в 2016 році новоствореному державному підприємству «Прозорро» електронну систему для проведення публічних закупівель.

Prozorro об'єднало і врахувало інтереси держави, бізнесу і громадянського суспільства. Також ця система визнана такою, що відповідає загальноприйнятим вимогам Міжнародного банку розвитку щодо проведення електронних закупівель.

Prozorro діє за принципами: «Конкуренція понад усе» та «Усі бачать все», що надає можливість будь-кому безкоштовно ознайомитися на відповідному сайті зі всіма деталями будь-якої закупівлі.

Електронний підпис на пропозиції учасника: весняна практика оскарження

Наприкінці 2015 року Верховна Рада прийняла Закон «Про публічні закупівлі  (далі — Закон), визнавши такими, що втратили чинність попередні закони зі сфери закупівель, зокрема: «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» від 24.05.2012 № 4851-VI та «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VII.  

Всі державні замовники з 1 серпня 2016 року стали зобов’язаними здійснювати закупівлі через електронну систему закупівель Prozorro. 

Відповідно до Закону Prozorro є інформаційно-телекомунікаційною системою, яка має комплексну систему захисту інформації, що забезпечує проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять вебпортал Мінекономіки, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами.

Адміністратором вказаної системи є державне підприємство «Прозорро».

Структура системи публічних закупівель охоплює:

  • замовників — як правило, це бюджетні структури. Для організації та проведення процедур закупівель замовник може утворювати тендерний комітет (комітети) або визначати уповноважену особу (осіб);
  • учасників — суб’єктів господарювання, які беруть участь або мають намір брати участь у закупівлях;
  • державні органи, які забезпечують координацію та контроль у сфері публічних закупівель.

А ось уповноваженим органом у сфері публічних закупівель визначено центральний орган виконавчої влади — Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.  

  

  

З метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель Закон передбачив моніторинг процедур закупівлі щодо дотримання законодавства в період укладення договору про закупівлю та протягом строку його дії.

Органами, уповноваженими здійснювати контроль у сфері закупівель є Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства — як Уповноважений орган, а також Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, Державна казначейська служба України, Державна аудиторська служба та інші органи.

Крім того, громадський контроль у сфері публічних закупівель забезпечується через вільний доступ до інформації щодо публічних закупівель засобів масової інформації, громадських організацій та інших громадських формувань.

 

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді