Участь іноземної компанії в держзакупівлях
СИТУАЦІЯ
Іноземна будівельна компанія хоче стати учасником українського ринку, а саме будувати автомобільні дороги. Особливо її цікавить будівництво за кредитом Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР). Позаяк будівництво і ремонт доріг загалом здійснюватимуться через державні закупівлі, то виникає запитання щодо законодавчого врегулювання такої діяльності. Адже, з одного боку, у законодавстві України встановлено принцип недискримінації вітчизняних й іноземних компаній. З другого — вимоги, які можуть не співвідноситися з умовами інших країн.
Чи дійсними будуть будівельні ліцензії, видані країною походження іноземної компанії для участі в українських процедурах держзакупівель?
Чи можливо розв’язати цю ситуацію так: іноземна компанія (материнська) відкриє господарське товариство в Україні (дочірню компанію), і саме дочірня компанія як резидент України стане учасником торгів?
РІШЕННЯ
Аби з’ясувати це питання, звернемося для початку до визначення термінів у Законі України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197–VII (далі — Закон про закупівлі). Так, відповідно до пункту 31 статті 1 цього закону учасник процедури закупівлі (далі — учасник) — фізична особа, у т. ч. фізична особа — підприємець, юридична особа (резидент або нерезидент), яка письмово підтвердила намір узяти участь у процедурі закупівлі та/або подала пропозицію конкурсних торгів, чи цінову пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.
Тож бачимо, що законодавство прямо вказує на можливість участі компанії нерезидента (крім фізичних осіб — підприємців) у процедурі закупівлі.
Правомочність нерезидента здійснювати будівельні роботи на території України
Тепер потрібно з’ясувати, чи достатньо правомочностей у нерезидента для участі в торгах щодо будівельних робіт, а саме — будівництва автомобільних доріг на території України.
Згідно з пунктом 9 статті 7 Закону України «Про ліцензування видів господарської діяльності» від 02.03.2015 № 222-VIII (далі — Закон про ліцензування) діяльність у будівництві підлягає ліцензуванню.
Для з’ясування кваліфікаційних критеріїв таких учасників звернемося до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у будівництві, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури (далі — Ліцензійні умови), затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 27.01.2009 № 47.
У них, зокрема, зазначено, що ліцензію потрібно мати на такі види діяльності:
- вишукувальні роботи для будівництва;
- розроблення містобудівної документації;
- проектування об’єктів архітектури;
- будівельні та монтажні роботи;
- монтаж інженерних мереж;
- будівництво транспортних споруд;
- інжинірингова діяльність у сфері будівництва.
Зокрема, відповідно до Додатка 1 до Ліцензійних умов «Перелік робіт провадження господарської діяльності у будівництві, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури» до цього переліку входить будівництво транспортних споруд, а саме — доріг автомобільних.
Як бачимо, транспорті споруди входять до цього списку, отже, учасник-нерезидент зобов’язаний подати ліцензію для забезпечення можливості перемоги в торгах.
Однак згідно з частиною 3 статті 2 Закону про ліцензування суб’єкт господарювання може здійснювати види господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню, після внесення відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців (ЄДРПОУ) щодо рішення органу ліцензування про видачу йому ліцензії.
Уряд (постанова КМУ «Про внесення змін до Порядку ліцензування господарської діяльності, пов’язаної із створенням об’єктів архітектури» від 25.11.2015 № 983) вніс зміни до Порядку ліцензування господарської діяльності, пов’язаної зі створенням об’єктів архітектури, затвердженого його постановою від 05.12.2007 № 1396.
Згідно зі змінами суб’єкт будівельної діяльності, який хоче отримати відповідну ліцензію, має можливість подавати документи до органу ліцензування як у паперовому вигляді (особисто/через уповноважену ним особу чи поштою), так і за допомогою телекомунікаційних засобів зв’язку.
Порядок подання документів до органу ліцензування в електронному вигляді за допомогою телекомунікаційних засобів зв’язку має встановити Мінрегіон.
Постанова набере чинності з дня її опублікування. І саме відтоді юридична особа або підприємець для отримання ліцензії на виконання будівельних робіт уже зможе подати заяву та відомості в електронному вигляді за допомогою електронної системи подання документів на сайті уповноваженого органу (зараз це Держархбудінспекція).
Оскільки в статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» від 15.05.2003 № 755-IVне передбачено переліку документів, які необхідно подати нерезиденту для включення його до ЄДРПОУ, а лише для резидентів, то, як висновок, в ЄДРПОУ вносять відомості лише про українських юридичних осіб.
Тобто компанія-нерезидент не зможе отримати таку ліцензію, а отже, не зможе відповідати кваліфікаційним вимогам.
Тож, хоча Законом про закупівлі й передбачено можливість участі компаній-нерезидентів у закупівлях, проте така участь обмежена у тих видах діяльності, які підлягають ліцензуванню.
Під час тендеру учасник подав скаргу ➤ Як діяти замовнику?
Залучення субпідрядника
Деякі учасники намагаються вирішити це питання шляхом залучення резидента-субпідрядника, який має відповідну ліцензію.
На сьогодні в Законі про закупівлі прямо передбачено обов’язок замовника вимагати інформацію про субпідрядника, якщо частка робіт субпідрядника становить більше 20%.
Відповідно до пункту 19 частини 2 статті 22 Закону про закупівлі у разі закупівлі робіт або послуг документація конкурсних торгів (далі — ДКТ) має містити вимогу про зазначення учасником у пропозиції конкурсних торгів інформації (повного найменування та місцезнаходження) про кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучити до виконання робіт як субпідрядника обсягом не менше ніж 20% від вартості договору про закупівлю. Окрім того, відповідно до наказу Мінекономрозвитку від 26.07.2010 № 919, яким затверджено Стандартну документацію конкурсних торгів для процедури закупівлі — відкриті торги, замовник обов’язково вказує графу 8 «Інформація про субпідрядника (субпідрядників)».
У Цивільному кодексі України передбачено, що підрядник має право залучати до виконання робіт інших осіб (субпідрядників). У такому разі підрядник для замовника є генеральним підрядником, а для субпідрядника — замовником.
Однак генпідрядник у будівництві нині також повинен мати будівельну ліцензію на інжинірингову діяльність, що прямо зазначено в пункті 9.2.1 Ліцензійних умов.
Тобто функції генерального підрядника у будівництві віднесено до діяльності у сфері інжинірингових робіт.
Отже, така схема також не відповідає закону.
Учасник — резидент, заснований нерезидентом
Варіант з відкриттям іноземною компанією (материнською) господарського товариства в Україні — дочірньої компанії, яка як резидент України буде учасником у процедурі закупівлі, — єдиний законний варіант, коли нерезидент зможе взяти участь в торгах.
У такому випадку дочірня компанія зможе отримати необхідну ліцензію.