Як фінансуватимуть заклади освіти і медицини 2017 року
Навчальні заклади і заклади охорони здоров’я фінансуються з держбюджету коштом освітньої і медичної субвенції, а також за рахунок коштів місцевих бюджетів. У 2017 році дещо змінився механізм фінансування цих закладів. Це пов’язано з набранням чинності 01.01.2017 Законів України:
- «Про Державний бюджет України на 2017 рік» від 21.12.2016 № 1801-VIII (далі — Закон № 1801);
- «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» від 20.12.2016 № 1789-VIII (далі — Закон № 1789).
Тож як фінансуватимуть у 2017 році навчальні заклади і заклади охорони здоров’я, як розподілятимуть кошти освітньої і медичної субвенцій між місцевими бюджетами, розглянемо детальніше.
Освітня субвенція
Насамперед зауважимо, що перелік навчальних закладів, на видатки яких спрямовуватимуть у 2017 році освітню субвенцію, поповнився професійно-технічними навчальними закладами (ПТНЗ) державної та комунальної власності в частині забезпечення видатків на здобуття повної загальної середньої освіти.
У 2017 році кошти освітньої субвенції спрямовуватимуть усім навчальним закладам (за визначеним у частині першій статті 1032 Бюджетного кодексу України (БК) переліком) винятково на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників (раніше — на оплату всіх поточних видатків).
Видатки на оплату комунальних послуг і енергоносіїв не проводитимуть коштом освітньої субвенції. Для цього в 2017 році передбачена додаткова дотація з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення переданих з держбюджету видатків з утримання закладів освіти. Її отримають обласні, районні бюджети і бюджети об’єднаних територіальних громад (ОТГ). Обсяг додаткової дотації визначено у додатку № 6 до Закону № 1801. Цю дотацію зазначені місцеві бюджети отримуватимуть щомісячно рівними частинами та спрямовуватимуть насамперед на видатки навчальних закладів з оплати праці з нарахуваннями непедагогічних працівників та з оплати комунальних послуг і енергоносіїв (ст. 32 Закону № 1801).
Тож у 2017 році коштом місцевого бюджету забезпечуватимуть не лише капітальні видатки навчальних закладів, а й поточні — на придбання предметів, матеріалів, обладнання та інвентарю, оплату послуг тощо (крім видатків на оплату праці з нарахуваннями, оплати комунальних послуг і енергоносіїв).
Медична субвенція
У 2017 році медичну субвенцію спрямовуватимуть на видатки місцевих бюджетів для оплати поточних видатків закладів охорони здоров’я (ЗОЗ), за винятком поточних видатків на оплату комунальних послуг та енергоносіїв (раніше — на оплату усіх поточних видатків).
Тож видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв не проводитимуть коштом медичної субвенції. Для цього в 2017 році передбачена додаткова дотація з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення переданих з держбюджету видатків з утримання ЗОЗ. Її отримають обласні, районні бюджети і бюджети ОТГ. Обсяг додаткової дотації визначено у додатку № 6 до Закону № 1801. Цю дотацію зазначені місцеві бюджети отримуватимуть щомісячно рівними частинами та спрямовуватимуть насамперед на видатки ЗОЗ з оплати комунальних послуг і енергоносіїв (ст. 32 Закону № 1801).
Тож коштом місцевого бюджету забезпечуватимуть оплату капітальних видатків ЗОЗ.
Як і раніше, у складі медичної субвенції передбачено резерв коштів, обсяг якого не може перевищувати 1% загального обсягу медичної субвенції. Однак тепер розподілятиме резерв медичної субвенції, як і визначатиме напрями його використання, КМУ за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.
Окрім цього, Законом № 1789 передбачено, що залишки коштів за медичною субвенцією на кінець бюджетного періоду зберігаються на рахунках відповідних місцевих бюджетів і можуть використовуватися у наступному бюджетному періоді з урахуванням цільового призначення субвенції та на оновлення матеріально-технічної бази ЗОЗ.
Формула розподілу обсягу медичної субвенції
Постановою КМУ «Про внесення змін до формули розподілу обсягу медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» від 28.12.2016 № 1008, яка набрала чинності 01.01.2017, змінено формули для обчислення показників обсягу медичної субвенції:
- для обласного бюджету;
- для зведеного бюджету міста обласного значення і ОТГ, району та ОТГ.
Зокрема, до формули для обчислення показників обсягу медичної субвенції для обласного бюджету введено нові показники:
- Scheru — загальний обсяг цільових коштів для придбання лікарських засобів, виробів медичного призначення, лабораторних реактивів для стаціонарних спеціалізованих закладів охорони здоров’я, що надають медичну допомогу громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, в т. ч. для лікування онкологічних захворювань;
- Scherі — обсяг цільових коштів обласного бюджету для придбання лікарських засобів, виробів медичного призначення, лабораторних реактивів для стаціонарних спеціалізованих закладів охорони здоров’я, що надають медичну допомогу громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, в т. ч. для лікування онкологічних захворювань, визначений за окремим розрахунком.
Окрім цього, змінено коефіцієнти коригування частки обсягу медичної субвенції для місцевих бюджетів.
Розподіл медичної субвенції в ОТГ
Постановою КМУ «Про внесення зміни до пункту 5 Порядку та умов надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» від 28.12.2016 № 1007, яка набрала чинності з 01.01.2017, врегульовано передачу коштів медичної субвенції в межах ОТГ.
Так, у 2017 році ради об’єднаних територіальних громад передаватимуть до бюджетів відповідних районів, міст обласного значення та ОТГ кошти медичної субвенції для проведення видатків на вторинну медичну допомогу:
- не менше 60% обсягу субвенції, передбаченої для ОТГ, які добровільно об’єдналися на базі районів;
- не менше 70% обсягу субвенції, передбаченої для ОТГ, які добровільно об’єдналися на базі міст обласного значення.
Залишок обсягу субвенції (40% чи 30%) спрямовуватимуть на первинну медичну допомогу.