Замовники під пильним оком, або Що таке DoZorro

Автор
директор програми інноваційних проектів Transparency International Україна
У листопаді 2016 року стартував проект моніторингу державних закупівель DoZorro. Відомо, що портал DoZorro дає можливість стежити за прозорістю публічних закупівель. Тобто, по суті, це інструмент, який дає змогу контролювати закупівлі в електронній системі, що їх проводять державні замовники Закупівельникам цікаво й корисно буде дізнатися про портал DoZorro з перших вуст. Тому редакція журналу «Держзакупівлі» звернулася із запитаннями до Віктора Нестулі, директора програми інноваційних проектів Transparency International Україна.


Журнал «Держзакупівлі»:Пане Вікторе, розкажіть, чому виникла необхідність запуску такого порталу, як DoZorro?

Запуск електронної системи закупівель та її обов’язкове застосування, зокрема й на допорогових процедурах (звіт або конкурентна процедура за рішеннями окремих органів), збільшили кількість торгів, які підлягають моніторингу, в десятки разів. Звичайно ж, старими підходами ефективно здійснювати моніторинг за таких умов неможливо. Тому виникла ідея створити платформу, яка б об’єднала в собі наявні онлайн-інструменти, що їх можна використовувати для моніторингу закупівель; дала можливість залишати структуровані відгуки про виявлені порушення чи зловживання як з боку замовників, так і бізнесу; дала громадянам інструмент для того, аби досягати справедливості у разі, якщо вони ідентифікували порушення.

ДЗ:Які основні завдання цього проекту?

В. Н.: Ключове завдання — об’єднати зусилля всіх зацікавлених сторін заради поліпшення якості закупівель та дати зацікавленим сторонам в руки інструмент ефективного моніторингу.

Це платформа, де кожен учасник системи (постачальник, замовник, контролюючий орган, громадянин) може мати зворотний зв’язок з державним замовником чи постачальником, обговорити та оцінити умови конкретної закупівлі, проаналізувати закупівлі окремого державного органу чи установи, підготувати та подати офіційне звернення до контролюючих органів та багато іншого.

Громадським активістам та ЗМІ портал надає можливість обговорити конкретний тендер із потенційними та наявними постачальниками, дізнатися їхню експертну думку про правильність формулювань у тендерній документації, отримати професійну експертизу тощо.

Державні замовники можуть не лише дати оцінку конкретному постачальнику, а й проаналізувати зворотний зв’язок із бізнесом, внести відповідні зміни до закупівельного процесу і створити власну систему ризик-менеджменту.

Окрім того, ми інформуватимемо спільноту про актуальні новини в сфері моніторингу закупівель. Зокрема, про нове законодавство, інструменти аналізу та контролю, методики оцінки ризиків тощо.

ДЗ:Що потрібно знати замовникам про DoZorro? Як цей портал може вплинити на їхні закупівлі?

В. Н.: На сьогодні ми розробляємо функціонал для замовників, у якому вони могли б оперативно реагувати на зауваження, які залишають на їхні торги громадяни чи представники бізнес-спільноти. Часто постачальники відмовляються ставити запитання через ProZorro чи звинувачувати своїх конкурентів у несправедливій грі публічно. Перевага для бізнесу — на порталі можна залишити анонімний відгук. В ідеалі на подібні відгуки має бути реакція самого замовника. Якщо такої реакції немає, команда проекту перенаправлятиме кейси з потенційними порушеннями до контролюючих органів. Замовнику ж слід пам’ятати, що відгуки на порталі використовуватимуть у методології оцінки якості проведення процедур та ризик-індикаторах.

ДЗ:Які функції передбачає DoZorro? Що можна побачити, знайти, скажімо контролюючому органу, за допомогою цього порталу?

В. Н.: Основний функціонал — подання структурованого відгуку, який зможе проаналізувати комп’ютер. У своєму опитувальнику ми ставимо доволі прості запитання, які здебільшого передбачають відповідь «так» чи «ні». Під кожне запитання можна додати описову частину. Але цінність відгуків саме у можливості опрацювання комп’ютером. Тому контролюючі органи невдовзі зможуть побачити аналітику за окремими тендерами та замовниками, скажімо, про дискримінаційні умови, завищену очікувану вартість, безпідставні дискваліфікації тощо. Подібний підхід істотно спрощує моніторинг, адже порушення вже ідентифіковано, й контролюючому органу залишається лише його підтвердити.

Окрім того, ми готуємо інструкції для активних громадян та бізнесу. Одне із ключових завдань проекту — навчити правильно готувати звернення у випадку ідентифікації порушень. Наші юристи за підтримки компанії «Правоє дєло» розробили типові листи до Державної аудиторської служби (ДАС), Антимонопольного комітету, Департаменту захисту економіки Національної поліції України та інших органів.

ДЗ:У першому своєму звіті про стан системи ProZorro, який ви презентували нещодавно, вказані порушення під час закупівель. Як ви виявляєте ці порушення? Поясніть, якщо закупівля замовника все-таки увійшла до списку порушень, чим це може обернутися для закупівельника?

В. Н.: Станом на сьогодні більшість порушень ідентифікується саме завдяки заповненим формам, де є чіткі запитання. Наші юристи лише перевіряють наявність вказаного у відгуку порушення. У разі підтвердження цієї інформації ми надсилаємо листи до контролюючих органів з проханням детально проаналізувати кейс. Дуже хочемо, аби подібне звернення можна було надіслати в онлайн-кабінет ДАС у системі. Активно над цим працюємо.

Проте ми розуміємо, що після інтеграції порталу із майданчиками ProZorro кількість відгуків зросте в десятки або навіть сотні разів, й наша команда з ними не зможе впоратися. Саме тому ми намагаємося залучити до роботи на порталі партнерські організації, що працюють у сфері моніторингу закупівель. Ми вже створюємо для них функціонал, завдяки якому вони також зможуть вести облік закупівель, які наразі перевіряють їхні команди; типізувати такі тендери за видами порушень; передавати закупівлі з порушеннями в роботу контролюючим органам тощо. Це має бути портал, завдяки якому всі знахідки щодо порушень у сфері закупівель будуть зафіксовані в одному місці та в майбутньому збережені як для систем індикації ризиків, так і для репутаційних рейтингів.

ДЗ:На порталі учасник може залишити свій відгук або зауваження щодо конкретного тендера. А що з цим відгуком відбувається далі? Яка реакція або ж результат очікується з боку замовника?

В. Н.: Ми не обіцяємо 100% реагування на подібні відгуки, але наразі намагаємося опрацювати кожен. Юристи ТІ Україна готують звернення до замовників, керівних та контролюючих органів з вимогою усунути порушення або притягнути винних до відповідальності. У майбутньому підключатимемо до цієї роботи наших партнерів та, за можливості, власне контролюючі органи.

Але незалежно від того, чи опрацювали юристи відгук, він все одно несе в собі дуже цінну для аналізу інформацію — адже, як уже згадували, це структуровані форми, які легко аналізує комп’ютер.

ДЗ: На чому базується робота порталу, де берете дані для аналізу?

В. Н.: На сьогодні основне джерело даних — це сам бізнес, інтереси якого порушили. Перевагою платформи є пряма інтеграція з базою даних ProZorro. Будь-який тендер, оголошений у системі публічних закупівель, одразу відображається на порталі та може бути «оскаржений» через наші форми відгуку. Ми плануємо інтеграцію з майданчиками ProZorro, аби кожен учасник системи міг подавати відгук «не виходячи з кабінету». Окрім того, допоміжними інструментами є модулі аналітики bi.prozorro.org, bipro.prozorro.org — звідти теж можна напряму залишити відгук на DoZorro. Інтегрувалися ми й з ще однією чудовою ініціативою — Антикорупційним монітором (acm-ua.org).

ДЗ:Які перспективи, розвиток у такого моніторингу закупівель?

В. Н.: Бізнес та громадськість дуже зацікавлені у розвитку цього порталу, адже завдяки йому можна з легкістю керувати потенційно ризикованими закупівлями та репутацією недоброчесних замовників. Зацікавлені у ефективних закупівлях закупівельники також дуже активно підтримують розвиток ініціативи та вже готові пілотувати новий функціонал. Тому ми впевнені, що кількість користувачів та ідентифікованих неефективностей з кожним днем збільшуватиметься, що покращуватиме екосистему закупівель у нашій країні.

Окрім того, цей підхід уже зацікавив наших міжнародних партнерів. Зокрема, ідею розглядають у Польщі та Молдові, де нещодавно запустили аналогічну ProZorro систему електронних закупівель.

Проте загалом ми хочемо вкотре нагадати всім учасникам ринку закупівель — насамперед саме ви зацікавлені у справедливості на конкретному тендері, незалежно від того, чи ви замовник, постачальник чи громадянин. Адже конкретна закупівля так чи так впливає на ваше життя.

Тому беріть ініціативу в свої руки. Контролюйте і впливайте! Змінюйте систему на краще разом з нами!

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді