Чи є життя без Комісії, або Як тепер оскаржуватимуть допорогові закупівлі
Допорогові закупівлі не обов’язково проводити через електронну систему. Принаймні Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ (далі — Закон № 922) не зобов’язує до цього. Він лиш дає таку можливість. Хто нею скористався, знає, що торги в системі можна оскаржити.
Як відбувалося оскарження допорогів
У період переходу до електронних закупівель, з 2015 року, звернення про порушення в допорогових закупівлях розглядав Орган оскарження. Він діяв за Регламентом роботи системи пілотного проекту електронних державних закупівель, затвердженим наказом Трансперенсі Інтернешнл Україна від 28.10.2015 № 5-р. Потім на виконання Закону № 922 почав діяти Порядок здійснення допорогових закупівель, затверджений наказом ДП «Зовнішторгвидав України» від 13.04.2016 № 35* (далі — Порядок № 35). Він і дав нову назву органу, який став залагоджувати конфлікти між учасниками та замовниками. Це — Комісія з розгляду звернень (далі — Комісія).
Рішення Комісії мали рекомендаційний характер. Замовникам рішення комісії за конкретними торгами допомагали не припуститися помилок під час планування і проведення наступних процедур.
Що сталося з Комісією
І ось новина: Комісія з 1 червня 2017 року припинила свою роботу.
Одразу запитання: чому?
По-перше, через рекомендаційний характер рішень Комісії замовники не вважали за необхідне реагували на них. От, скажімо, Порядок № 35на розгляд звернення відводив 14 днів. Члени Комісії стверджують, що завжди намагалися дотримуватися цього строку. Однак деякі замовники за цей уже укладали договори та завантажували їх до системи, чим блокували будь-які рекомендації Комісії. Виходило, розгляд звернень припинявся. Мало того, повноцінно розглянуті звернення замовники здебільшого просто ігнорували — лише 20% рекомендацій брали до уваги.
По-друге, якщо рішення Комісії не було, допорогова процедура технічно блокувалася. Тож часто виходило, що допорогові закупівлі ставали складнішими й тривалішими за відкриті торги. І навіщо замовникам така морока? Ясно, що частина з них могла відмовитися від електронних допорогів через їх тривалість у разі нерозглянутого звернення. Тобто втратити переваги конкуренції.
За словами директора програми інноваційних проектів Трансперенсі Інтернешнл Україна Віктора НЕСТУЛІ, виходило так, що механізму вплинути на замовників не було. Члени Комісії не бачили результатів своєї роботи, оскільки їх ігнорували.
10 підстав, коли замовник зобов'язаний відхилити учасника
Як буде: надії на DoZorro
Комісії більше немає — але є DoZorro. Цей портал запустили паралельно з роботою Комісії. На DoZorro кожен учасник системи може залишити свій відгук і надіслати звернення до керівних організацій замовника й контролерів. Прозоррівці стверджують, що такий механізм значно ефективніший, аніж надання рекомендаційних рішень у системі ProZorro.
Отже, замовників і учасників не залишили напризволяще з їхніми непорозуміннями. Учасники, як і раніше, можуть ставити вимоги організаторам тендерів. Якщо замовник ігнорує вимоги, закупівля «підсвічуватиметься» у системі ризик-індикаторів і автоматично розцінюватиметься як підозріла. Якщо учасник залишається не задоволений відповіддю, це також потрапляє в ризик-індикатори.
Допорогові закупівлі
Проводьте допорогові торги через електронну систему, якщо очікувана вартість предмета закупівлі не перевищує:
• 200 тис. грн — для товарів і послуг;
• 1,5 млн грн — для робіт.
Для діяльності в окремих сферах господарювання допороговою закупівлею вважається та, вартість предмета якої до:
• 1 млн грн — для товарів і послуг;
• 5 млн грн — для робіт.
Що ж буде зі зверненнями до Комісії, створеними до 01.06.2017? Їх переведуть у статус «Залишена без відповіді», а закупівлі отримають статус «завершена».
Пошуки більш досконалих шляхів впливу на порушників допорогових закупівель неодмінно приведуть нас до чесних торгів. Але навіть найбільші оптимісти знають: поки проведення допорогів і контроль над ними не врегулюють на законодавчому рівні, не встановлять відповідальність за порушення — діла не буде.
Зміни до Порядку здійснення допорогових закупівель
Витяг з наказу ДП «Прозорро»
від 20.06.2017 № 49
«14. Усунення порушення
У випадку виявлення порушення протягом періоду уточнень та на рішення Замовника по кваліфікації. Вимога на рішення по кваліфікації може бути подана протягом двох робочих днів. Для проведення повторної оцінки достатньо факту подачі вимоги, після чого Замовник може скасувати своє рішення по відповідному учаснику.
Після проведення повторної оцінки, Замовник може відреагувати на вимогу, аналогічно до відповіді на неї під час періоду уточнень, зазначивши також рішення по ній («Задоволено», «Не задоволено» або «Відхилено».
Користувач звертається до Замовника із Вимогою про усунення порушення у процесі проведення Закупівлі (далі — Вимога) через відповідну електронну форму.
Вимога повинна містити таку інформацію:
• найменування Замовника, рішення, дії або бездіяльність, щодо якого (яких) ініціюється Вимога;
• номер повідомлення про проведення Закупівлі, щодо якого ініціюється Вимога;
• підстави подання Вимоги, посилання на порушення у процесі проведення закупівель, фактичні обставини, що можуть це підтверджувати;
• зміст вимог до Замовника та їхнє обґрунтування;
• дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка звернулася (для юридичних осіб — . найменування, код ЄДРПОУ (за наявності) та місцезнаходження або місце реєстрації
• юридичної особи, для фізичних осіб — ПІБ, ідентифікаційний номер / реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності) та місце проживання або місце реєстрації особи). Для забезпечення рівних умов для всіх Учасників зазначені дані до моменту розкриття пропозицій недоступні Замовнику, і відображаються після розкриття пропозицій.
Вимога може містити також Іншу інформацію про особу, що звернулася.
Уся інформація щодо процесу звернення доступна всім Користувачам з усіх Авторизованих електронних майданчиків та на веб-порталі Уповноваженого органу.
Інформація про користувача, який звернувся з Вимогою, є закритою.
Замовник протягом трьох днів розглядає Вимогу, приймає і оприлюднює рішення щодо неї. За цей період Замовник повинен опублікувати відповідь на Вимогу і (у випадку задоволення Вимоги) внести відповідні зміни до умов Закупівлі або переглянути рішення про дискваліфікацію та/або рішення про визначення Переможця. Перегляд таких рішень можливий лише в період до підписання договору. Після обрання статусу рішення щодо Вимоги «Задоволено», «Відхилено» або «Не задоволено» Замовник в обов’язковому порядку оприлюднює обґрунтування щодо свого рішення.
Після розміщення відповіді щодо Вимоги Замовником, Вимога набуває статусу «розглянуто Замовником», та ініціатор Вимоги протягом 3 днів оцінює відповідь «Вимога задоволена»/ «Вимога не задоволена»:
• «Вимога задоволена» — відповідь ініціатора Вимоги задовольнила;
• «Вимога не задоволена» — відповідь ініціатора не задовольнила,
14.4. Розгляд Вимоги не зупиняє процесу проведення Закупівлі».