Оприлюднюємо відомості на порталах Data, Є‑data, ProZorro: що, де, коли
Діяльність органів державної влади і місцевого самоврядування, установ, які вони створюють, має бути прозорою й публічною. Це не побажання, а прописані у законодавстві вимоги. Аби органи і установи, що мають справу з бюджетними коштами, могли ці вимоги виконати, наразі функціонують три портали:
- єдиний державний веб-портал відкритих даних Data, data.gov.ua (далі — веб-портал Data);
- єдиний веб-портал використання публічних коштів Є-data, spending.gov.ua (далі — веб-портал Є‑data);
- веб-портал Уповноваженого органу з питань закупівель ProZorro, prozorro.gov.ua (далі — ProZorro).
Зупинимось на кожному детальніше, аби зрозуміти, хто й коли оприлюднює на них ті чи ті відомості.
Портал Data
Порядок оприлюднення публічної інформації на веб-порталі Data регламентують:
- Закон України «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 № 2939-VI (далі — Закон № 2939);
- Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затверджене постановою КМУ від 21.10.2015 № 835 (далі — Положення № 835).
Оприлюднюють публічну інформацію у формі відкритих даних, тобто у такому форматі, що дає змогу обробляти її автоматизовано електронними засобами, забезпечити вільний та безоплатний доступ до неї, а також її подальше використання.
Хто оприлюднює
Розпорядників інформаціїї, тобто тих, хто зобов’язаний оприлюднювати інформацію на веб-порталі Data, визначає частина 1 статті 13 Закону № 2939. З-поміж них: суб’єкти владних повноважень, у т. ч. органи державної влади, інші державні органи, органи місцевого самоврядування; юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів; суб’єкти господарювання — монополісти.
Які зміни врахувати
Перелік наборів даних, що їх мають оприлюднити розпорядники інформації у формі відкритих даних, міститься у додатку до Положення № 835.
Нещодавно Положення № 835 зазнало змін. Завдячувати потрібно постанові КМУ «Про внесення змін до Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних» від 20.12.2017 № 1100, що набрала чинності 09.02.2018.
Відтак, з переліку наборів даних, які потрібно оприлюднювати на веб-порталі Data урядовці вилучили:
- звіти про використання бюджетних коштів;
- річні плани закупівель.
Не оприлюднюють на веб-порталі Data
звіти про використання бюджетних коштів та річні плани закупівель
Це варто було зробити ще 2015 року. Адже такі звіти вже оприлюднюють на веб-порталі Є-data, а річні плани на порталі ProZorro.
Та й з огляду на норми Закону № 2939 бюджетні установи мають лише оприлюднювати та надавати відповідну інформацію за запитами. Тож тепер бюджетна установа на цьому порталі оприлюднює виключно звіти щодо задоволення запитів на інформацію.
Під час їх задоволення врахуйте, що доступ не обмежений до:
- прізвищ, імен, по батькові фізичних осіб і найменувань юридичних осіб, які отримали у власність чи користування комунальне майно;
- копій відповідних документів (постанова ВАСУ від 08.11.2016 № 21-3001а15).
Якщо посадова особа обмежить доступ до цих відомостей, їй загрожуватиме адмінштраф за статтею 212-3 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КпАП).
Для органів державної влади та місцевого самоврядування перелік відомостей, які потрібно оприлюднювати, у додатку до Положення № 835 урядовці розширили.
Портал Є-data
На веб-порталі Є-data оприлюднювати відомості потрібно за:
- Законом України «Про відкритість використання публічних коштів» від 11.02.2015 № 183-VIII;
- Інструкцією користувача Єдиного веб-порталу використання публічних коштів, розміщеною на цьому порталі у розділі «Допомога».
У службовому кабінеті розпорядники та одержувачі коштів державного і місцевих бюджетів оприлюднюють відомості у розділах «Договори» та «Звіти».
Так, у розділі «Договори» оприлюднюють відомості про усі укладені протягом кварталу договори з усіма додатками, додаткові угоди, а також акти, накладні, що підтверджують виконання договору та штрафні санкції (за наявності).
У розділі «Звіти» оприлюднюють власне звіти про:
- відрядження;
- надходження та використання коштів загального фонду (форми 2д, 2м);
- надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги (форми 4-1д, 4-1м);
- надходження і використання коштів, отриманих за іншими джерелами власних надходжень (форми 4-2д, 4-2м);
- надходження і використання інших надходжень спеціального фонду (форми 4-3д, 4-3м);
- надходження і використання коштів, отриманих на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів (форма 4-4д);
- надходження і використання інших надходжень спеціального фонду (позики міжнародних фінансових організацій) (форми 4-3д.1, 4-3м.1);
- заборгованість за бюджетними коштами (форми 7д, 7м);
- заборгованість за окремими програмами (форми 7д.1, 7м.1).
Аби оприлюднити усі ці відомості, є 35 календарних днів після закінчення звітного кварталу.
Портал ProZorro
Через авторизовані електронні майданчики органи державної влади та місцевого самоврядування, установи як замовники оприлюднюють інформацію про закупівлі на порталі публічних закупівель ProZorro. Відомості з усіх майданчиків відображаються автоматично на порталі ProZorro. Оприлюднювати інформацію на цьому порталі потрібно у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922).
Замовники, які проводять допорогові закупівлі не через електронну систему закупівель, обов’язково також оприлюднюють на порталі ProZorro звіт про укладені договори, якщо вартість предмета закупівлі перевищує 50 000 грн.
Які документи й коли мають оприлюднити замовники, див. у Таблиці 1.
Оприлюднює ці відомості секретар тендерного комітету або уповноважена особа замовника.
Таблиця 1
Строки оприлюднення інформації про закупівлі
Назва документа | Строк, к. дн. | Відлік строку |
---|---|---|
Річний план, додаток до річного плану, зміни до них | 5 | з дня затвердження |
Оголошення про проведення процедури закупівлі | ≤ 15 ≤ 30 | до дня розкриття тендерних пропозицій; до дня розкриття тендерних пропозицій для європейських торгів |
Тендерна документація | ||
Зміни до тендерної документації | 1 | із дня прийняття рішення про їх внесення |
Роз’яснення до тендерної документації | із дня надання роз’яснень | |
Оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду | 7 | із дня укладення рамкової угоди |
Протокол розкриття тендерних пропозицій | 1 | у день розкриття пропозицій |
Повідомлення про продовження строку розгляду тендерної пропозиції | 1 | із дня прийняття такого рішення |
Протокол розгляду тендерних пропозицій | 1 | із дня затвердження |
Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю | 1 | із дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі |
Інформація про відхилення тендерної пропозиції учасника | 1 | із дня прийняття рішення про відхилення |
Договір про закупівлю | 2 | із дня його укладення |
Звіт про результати проведення процедури закупівлі | 1 | із дня оприлюднення договору про закупівлю |
Повідомлення про внесення змін до договору | 3 | із дня внесення змін |
Звіт про виконання договору | 3 | із дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання |
Звіт про укладені договори | 1 | із дня укладення договору |
Повідомлення про відміну торгів або визнання їх такими, що не відбулися | 1 | із дня прийняття такого рішення |
✅ Для вас цілу добу будуть відкриті статті, відеороз'яснення, зразки документів
Відповідальність
За неоприлюднення на веб-порталах Data, Є-data, ProZorro відомостей законодавство передбачає адміністративну відповідальність у вигляді штрафу. Розмір штрафів наведемо у Таблиці 2.
Таблиця 2
Розмір штрафів за неоприлюднення інформації
Веб-портал | Адмінштраф за порушення, вчинене протягом року | Підстава | |||
---|---|---|---|---|---|
вперше | повторно | ||||
нмдг* | грн | нмдг | грн | ||
Data | 25-50 | 425,00-850,00 | 60-80 | 1020,00-1360,00 | Ст. 212-3 КпАП |
Є-data | |||||
ProZorro | 700-1000 | 11 900,00-17 000,00 | 1000-1500 | 17 000,00-25 500,00 | Ст. 164-14 КпАП |
*нмдг — неоподатковуваний мінімум доходів громадян, що дорівнює 17 грн |
За повноту та достовірність інформації, оприлюдненої на веб-порталі ProZorro, відповідальність несуть голова та секретар тендерного комітету замовника або уповноважена особа.