Нові нормативно-правові акти та зміни в законодавстві за вересень 2024 року, на які варто зважати замовнику

Підсумовуємо законодавчі нововведення вересня. Переконайтеся, що нічого не пропустили!

Дата набрання чинності

Суть змін

Підстава

21 вересня  2024 року

Відновлюють середньострокове планування для місцевих бюджетів

Законодавець вніс зміни до Бюджетного кодексу України (БК) та інших законів, зокрема щодо відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні.

Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад отримали нове повноваження. Відтепер вони мають координувати діяльність відповідних органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, щодо показників доходів бюджету. Цією нормою доповнили частину 5 статті 78 БК.

В умовах воєнного стану не діє стаття 75-1 БК щодо необхідності складати та схвалювати прогноз місцевого бюджету. Із 01.01.2025 її дію відновлюють. Однак є застереження: прогноз місцевого бюджету можна не складати, якщо території територіальної громади або її окремих населених пунктів:

  • вважаються такими, що на них ведуться активні бойові дії або їх тимчасово окупувала рф;
  • включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих рф.

Вільні залишки коштів місцевих бюджетів та залишки коштів бюджету розвитку місцевих бюджетів, які утворилися на кінець бюджетного періоду, з 21.09.2024 спрямовують за рішеннями  відповідних місцевих рад (військових адміністрацій) розпорядникам та/або одержувачам бюджетних коштів, щоб ті, зокрема:

  • придбавали медикаменти й перев’язувальні матеріали; придбавали продукти харчування;
  • оплачували комунальні послуги й енергоносії;
  • погашали кредиторську заборгованість, яка утворилася на кінець бюджетного періоду;
  • обслуговували й погашали місцеві борги;
  • гарантували соціальний захист та соціальне забезпечення; створювали умови для лікування, відновлення та реабілітації осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії рф;
  • облаштовували місця тимчасового перебування внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб;
  • здійснювали заходи й роботи з територіальної оборони та мобілізаційної підготовки;
  • підтримували сили безпеки й оборони; оплачували проєктування, будівництво, реконструкцію, ремонт, облаштування захисних споруд цивільного захисту (сховищ, протирадіаційних укриттів), споруд подвійного призначення iз захисними властивостями, захисних споруд цивільного захисту;
  • придбавали первинні (мобільні) укриття; оплачували ремонт та облаштування (пристосування) приміщень, які планують для укриття населення;
  • оплачували проєктування, будівництво, реконструкцію, ремонт пошкоджених або знищених внаслідок збройної агресії рф об’єктів критичної інфраструктури, соціально-культурної сфери, соціального захисту населення та житлового призначення;
  • забезпечували заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій (у т. ч. створювали регіональні та місцеві матеріальні резерви), збільшували обсяг резервного фонду;
  • оплачували будівництво фортифікаційних споруд; підтримували підприємства з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, централізованого постачання холодної води та водовідведення;
  • придбавали модульні котельні, щоб забезпечити населення, установи й організації альтернативним опаленням; оплачували проєктування, будівництво, ремонт систем опалення; забезпечували співфінансування з місцевих бюджетів;
  • здійснювали платежі, пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань АР Крим, обласної ради, міської, селищної чи сільської територіальної громади; придбавали державні цінні папери із строком обігу більше ніж рік.

Щоб провести ці видатки, з відповідного місцевого бюджету надають міжбюджетний трансферт або придбавають товари (роботи, послуги), щоб передати бюджетним установам, що їх утримують з інших бюджетів.

На зазначені потреби не можна використовувати кошти субвенцій з інших бюджетів і кошти місцевих внутрішніх та зовнішніх запозичень.

Якщо ОМС затвердить місцеву програму щодо відновлення пошкоджених / знищених (зруйнованих) об’єктів нерухомого майна та відновлення об’єктів, у Реєстр пошкодженого та знищеного майна щодо цих об’єктів вносять відмітку, що компенсація отримана або кошти передбачили в місцевій програмі.

Розрахунок обсягу компенсації за пошкоджені / знищені (зруйновані) об’єкти нерухомого майна визначають за:

  • Порядком надання компенсації для відновлення окремих категорій об’єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської федерації проти України за допомогою електронної публічної послуги «єВідновлення»;
  • Порядком надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна

Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні та приведення окремих його положень у відповідність із законами України» від 18.09.2024 № 3979-ІХ

 

27 вересня 2024 року

Розширили можливості для створення фонду захисних споруд

КМУ вніс зміни до постанов, що визначають вимоги до використання захисних споруд цивільного захисту. Це, зокрема, постанови:

«Деякі питання використання фонду захисних споруд цивільного захисту» від 10.03.2017 № 138;

«Деякі питання проведення технічної інвентаризації» від 12.05.2023 № 488;

«Деякі питання ведення обліку об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту» від 19.12.2023 № 1331;

«Про затвердження Технічного регламенту засобів цивільного захисту» від 26.05.2023 № 535.

Нові положення передбачають можливості розширити фонд захисних споруд цивільного захисту для органів державної влади, місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання та інших юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, зокрема, на основі технічної інвентаризації наявних об’єктів різного призначення, що за своїми характеристиками відповідають таким спорудам.

Також змінами КМУ визначив:

порядок розміщення первинних (мобільних) укриттів на місцевості для захисту населення у місцях масового скупчення;

порядок включення до складу та вилучення з фонду захисних споруд цивільного захисту первинних (мобільних) укриттів;

особливості планування та проведення комплексних, контрольних та позапланових обстежень об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту та їх реконструкції

Постанова КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань використання захисних споруд цивільного захисту» від 20.09.2024 № 1074

 

26 вересня 2024 року

Змінили вимоги щодо економії електроенергії

КМУ розпорядженням пом’якшив вимоги  щодо економії електроенергії в приміщеннях державних органів.

З огляду на зміни, вимоги забезпечити економію електроенергії для міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, облдержадміністрацій та Київської міської державної адміністрації (військові адміністрації), секретаріату КМУ поширюються на період до 30 вересня 2024 року.

Нагадаємо, що до змін діяло розпорядження КМУ економити у період до 31 грудня 2024 р. електричну енергію у приміщеннях зазначених органів та підприємствах, установах, організаціях, що належать до сфери їх управління, господарських товариствах, у статутному капіталі яких 50% і більше акцій (часток) належать державі, зокрема не використовувати кондиціонери повітря, зовнішнє освітлення будівель та прилеглої території

Постанова КМУ «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 червня 2024 р. № 510» від 26.09.2024 № 910-р

25 вересня 2024 року

Зміни у переліку будівельних робіт, для яких підрядникам не потрібні дозвільні документи

Із Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого постановою від 07.06.2017 № 406 (далі — Перелік), виключили роботи, пов’язані з технічним переоснащенням:

  • внутрішніх систем опалення, вентиляції, водопостачання та водовідведення, силових та слабкострумових систем, які забезпечують функціонування будівель і споруд;
  • інженерних споруд, земляного полотна, залізничних колій та переїздів, пасажирських платформ тощо;
  • електричних мереж напругою не вище 10 кВ;
  • об’єктів Служби зовнішньої розвідки, Служби безпеки України, закупівля яких становить державну таємницю;
  • об’єктів, які виконуються безпосередньо на території військових частин (підрозділів), установ та організацій Збройних Сил та становлять державну таємницю.

Також не потрібні дозвільні документи у період дії воєнного стану, щоб виконувати роботи з  нового будівництва, реконструкції, реставрації, капремонту на об’єктах класу наслідків (відповідальності) СС1 та СС2 безпосередньо на території військових частин (підрозділів), установ та організацій ЗСУ, Нацгвардії, Держприкордонслужби, СБУ та Служби зовнішньої розвідки

Постанова КМУ «Про внесення змін до переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію» від 24.09.2024 № 1094

 

19 вересня 2024 року

Нові винятки в пункті 13 Особливостей

19 вересня набрали чинності чергові нововведення в пункті 13 Особливостей. Змін зазнали підпункти 19 і 22.

Відтак побільшало винятків, коли замовники мають право укласти договір, щоб придбати товари і послуги (крім послуг з поточного ремонту), вартістю 100 тис. грн і вище, послуг з поточного ремонту, вартістю 200 тис. грн і вище, роботи, вартістю 1,5 млн грн, без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу.

На підставі підпункту 19 пункту 13 Особливостей тепер можна напряму придбати послуги, пов'язані із:

  • створенням або залученням фінансових інструментів, гарантій, кредитів або грантів;
  • створенням інструментів страхування, перестрахування та/або відшкодування збитків від воєнних ризиків торгових суден, задіяних у перевезенні українських експортних товарів, суден технічного флоту (спеціалізованих суден), на яких встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки, призначені для виробництва електричної енергії.

Також тепер діє нова редакція підпункту 22 пункту 13 Особливостей, яка дозволяє укладати прямий договір для закупівлі:

  • газопоршневих, газотурбінних когенераційних установок, газотурбінних установок та блочно-модульних котелень (їх складових), їх оренди;
  • послуг з оренди (фрахту, лізингу тощо) суден технічного флоту (спеціалізованих суден), на яких встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки, призначені для виробництва електричної енергії, послуг з найму персоналу для таких установок;
  • товарів, робіт та послуг, пов'язаних з будівництвом установок, зазначених у абзацах другому і третьому цього підпункту, введенням в експлуатацію, здійсненням заходів щодо проєктування, будівництва та/або реконструкції електричних, газових мереж, необхідних для забезпечення можливості видачі потужності, приєднанням таких установок до електричних, газових та інших мереж;
  • послуг з проєктування, обслуговування, планових і позапланових ремонтів таких установок для підприємств паливно-енергетичного комплексу для підготовки до опалювального сезону 2024/25 року

Постанова КМУ «Деякі питання організації встановлення газопоршневих та/або газотурбінних установок, розташованих на суднах технічного флоту (спеціалізованих суднах)» від 13.09.2024 № 1069

 

18 вересня 2024 року

Систему дозвільних документів інтегрують із Державним реєстром санкцій вже в листопаді

КМУ передбачив електронну інформаційну взаємодію між Єдиною державною електронною системою дозвільних документів (далі – Система) та Державним реєстром санкцій.

Відтак вже із  листопада користувачі Системи в режимі реального часу зможуть отримати дані про обмежувальні заходи щодо фізичних чи юридичних осіб.

Завдання це забезпечити отримали Мінекономіки та РНБО

Постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 липня 2024 р. № 795» від 13.09.2024 № 1064

 

4 вересня 2024 року

Дозвіл на обробку відходів підприємства зможуть отримувати за спрощеним порядком

КМУ ухвалив Порядок реалізації експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів. Мета — спростити умови та порядок, за яким підприємства отримуватимуть дозвіл на роботу з відходами.

Порядок стосується підприємств, які працюють з відходами, що не є небезпечними. Це суб’єкти господарювання, які збирають, перевозять, зберігають, сортують, видаляють відходи, а також використовують відходи деревини для отримання теплової енергії.

Наразі йдеться про альтернативний варіант отримати дозвіл на оброблення відходів. Підприємства зможуть долучитися до участі у проєкті за власним бажанням або отримувати дозволи за стандартною процедурою

Постанова КМУ «Про реалізацію експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів» від 30.08.2024 № 1003

 

Набере чинності 23 березня 2025 року

Зміни до Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні

КМУ вніс зміни до Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні (далі —Техрегламент).

За вимогами Технічного регламенту електричне та електронне обладнання, яке вводять в обіг, у тому числі кабелі, запасні частини для його ремонту, повторного використання або оновлення функціональності чи модернізації виробничих потужностей, не повинне містити визначені речовини в концентраціях, що перевищують максимально допустимі значення. Винятки щодо цих речовин доповнюють крайні зміни до Техрегламенту.

Нагадаємо,що Технічний регламент застосовують з урахуванням законодавства, що регулює питання, пов’язані з безпечністю і охороною здоров’я, хімічними речовинами та препаратами (зокрема щодо їх реєстрації, оцінювання, авторизації і обмеження), а також з поводженням з відходами

 

Постанова КМУ «Про внесення змін у додатки 3 і 4 до Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні» від 17.09.2024 № 1068

 

30 вересня 2024 року

Зміни в переліках ліків і медвиробів, що підлягають реімбурсації

МОЗ оновило переліки ліків та медвиробів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення. 

Із 30 вересня діятимуть нові: 

Перелік лікарських засобів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, станом на 23 серпня 2024 року*; 

Перелік медичних виробів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, станом на 23 серпня 2024 року*. 

Загалом до оновлених переліків увійшли: 

472 лікарські засоби; 

63 препарати інсуліну; 

9 комбінованих лікарських засобів; 

45 медичних виробів (тест-смужки для вимірювання рівня глюкози в крові)

Наказ МОЗ «Про затвердження Переліків лікарських засобів і медичних виробів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, станом на 23 серпня 2024 року» від 04.09.2024 № 1537

25 вересня 2024 року

Зміни у вимогах для закупівлі закладами освіти товарів для навчального предмета «Захист України»

МОН унесло зміни до Особливостей використання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (за спеціальним фондом державного бюджету) для забезпечення викладання навчального предмета «Захист України» (далі – Особливості).

Засоби навчання та обладнання, потрібні для викладання в закладах освіти навчального предмета «Захист України», визначає Типовий перелік засобів навчання та обладнання для забезпечення викладання предмета «Захист України» закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, затверджений наказом МОН від 10.05.2024 № 659. Раніше заклади закуповували за типовим переліком, затвердженим наказом МОН від 13.12.2021 № 1357.

Закупівлю товарів, передбачених Особливостями, як і раніше, заклади здійснюють в установленому законодавством порядку. Однак є окремі умови:

товар, вартість якого становить або перевищує 100 тис. грн, замовники закуповують з використанням електронного каталогу, якщо цей товар наявний в електронному каталозі станом на 15.06.2024.

Раніше було достатньо наявності цього товару в електронному каталозі;

якщо обладнання, вартість якого становить або перевищує 100 тис. грн, замовники закуповують з використанням електронного каталогу, запит пропозицій постачальників вони проводять відповідно до специфікації товару, сформованої адміністратором електронного каталогу, яка не передбачає можливості замовника самостійно визначати інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення.

Це також нововведення від МОН

Наказ МОН «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 07 серпня 2024 року № 1110» від 29.08.2024 № 1224

 

09 вересня 2024 року

Зміни у вимогах до якості молока і молочних продуктів

Мінагрополітики затвердило зміни до Вимог до безпечності та якості молока і молочних продукті, затверджених наказом від 12.03.2019 № 118

Зокрема, зміни впроваджують вимоги до: 

сирого молока, яке не піддавали термічній обробці та вводитимуть в обіг як харчовий продукт кінцевому споживачу; 

господарств з виробництва молока й тварин, від яких таке молоко отримують. 

Діятимуть вимоги до місця та правил реалізації молока: 

безпосередньо з господарства з виробництва молока; 

з фермерського магазину; 

з ємності для молока (цистерна, резервуар тощо); 

молочних автоматів для нефасованого сирого молока

Наказ Мінагрополітики «Про затвердження Змін до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12 березня 2019 року № 118»  від 11.07.2024 № 2033 

 

5 вересня 2024 року

Мінфін вніс зміни до іструкції щодо застосування КЕКВ

Мінфін вирішив привести  Інструкцію щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Мінфіну від 12.03.2012 № 333, у відповідність до змін у законодавстві за окремими видатками бюджету. Зміни стосуються, зокрема:

оплати послуг з надання безоплатної правничої допомоги та вторинної правничої допомоги; 

уточнення положення щодо оплати комунальних послуг у частині управління побутовими відходами; 

виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи інвалідності працівників дипломатичної служби за кордоном під час виконання/пов’язаної із виконанням ними посадових обов’язків; 

відшкодування (компенсації) вартості майна, примусово відчуженого в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану; 

уточнення об’єктів авторського права; 

видатків, пов’язаних із участю держави у виведенні з ринку неплатоспроможного або системно важливого банку; 

виплат, пов’язаних із здійсненням правочину із внутрішніми / зовнішніми борговими зобов’язаннями. 

Окремі зміни носять суто косметичний характер, інші, навпаки, розширюють та доповнюють перелік

Наказ Мінфіну «Про затвердження Змін до Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету» від 26.08.2024 № 414 

Не набрав чинності

Оновили Перелік ТОТ і бойових дій

Мінреінтеграції внесло чергові зміни до Переліку територій, на яких ведуть (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом від 22.12.2022 № 309 (далі — Перелік).

Зміни стосуються територіальних громад Донецької, Сумської, Запорізької та Київської областей 

Наказ Мінреінтеграції «Про затвердження Змін до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» від 16.09.2024 № 293

 

З дня опублікування

Цільовий показник економії енергії в будівлях органів державної влади

Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України затвердило Методику розрахунку цільового показника економії енергії у будівлях органів державної влади (далі — Методика).

Щоб підвищити енергетичну ефективність будівель, КМУ встановлює цільовий показник економії енергії в будівлях органів державної влади. Цей показник переглядають кожні п’ять років (стаття 15-2 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель» від 22.06.2017 № 2118-VIII; далі — Закон № 2118). Розраховує його Мінінфраструктури.

Цільовий показник економії енергії в будівлях органів державної влади — це числове значення щорічного зменшення споживання енергії, зокрема вираженої в показниках первинної енергії. Його досягають у результаті приведення до мінімальних вимог з енергоефективності будівель, площа яких становить не менше ніж 1% площі будівель, на які поширюється статті 15-2 Закону № 2118. Показник розраховують за Методикою на основі даних, отриманих за результатами сертифікації енергетичної ефективності будівель органів державної влади.

Вимога щодо досягнення цільового показника економії енергії в будівлях органів державної влади поширюється на будівлі, які водночас відповідають таким ознакам:

перебувають у державній чи комунальній власності;

у них розміщений апарат центрального органу виконавчої влади;

опалювана площа перевищує 250 квадратних метрів.

Щоб досягнути цільового показника економії енергії, Мінінфраструктури щороку, до 30 травня, формує план заходів із підвищення рівня енергоефективності будівель органів державної влади на наступний календарний рік. А також — обов’язково зазначає джерела та механізми, за якими ці заходи фінансуватимуть. План заходів затверджуватиме КМУ

Наказ Мінрегіону «Про затвердження Методики розрахунку цільового показника економії енергії у будівлях органів державної влади» від 18.08.2024 № 878

Дата набрання чинності Суть змін Підстава
21 вересня  2024 року Відновлюють середньострокове планування для місцевих бюджетів
Законодавець вніс зміни до Бюджетного кодексу України (БК) та інших законів, зокрема щодо відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні.
Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад отримали нове повноваження. Відтепер вони мають координувати діяльність відповідних органів, що контролюють справляння надходжень бюджету, щодо показників доходів бюджету. Цією нормою доповнили частину 5 статті 78 БК.
В умовах воєнного стану не діє стаття 75-1 БК щодо необхідності складати та схвалювати прогноз місцевого бюджету. Із 01.01.2025 її дію відновлюють. Однак є застереження: прогноз місцевого бюджету можна не складати, якщо території територіальної громади або її окремих населених пунктів:
вважаються такими, що на них ведуться активні бойові дії або їх тимчасово окупувала рф;
включені до переліку територій, на яких ведуться (велися) активні бойові дії або тимчасово окупованих рф.
Вільні залишки коштів місцевих бюджетів та залишки коштів бюджету розвитку місцевих бюджетів, які утворилися на кінець бюджетного періоду, з 21.09.2024 спрямовують за рішеннями  відповідних місцевих рад (військових адміністрацій) розпорядникам та/або одержувачам бюджетних коштів, щоб ті, зокрема:
придбавали медикаменти й перев’язувальні матеріали; придбавали продукти харчування;
оплачували комунальні послуги й енергоносії;
погашали кредиторську заборгованість, яка утворилася на кінець бюджетного періоду;
обслуговували й погашали місцеві борги;
гарантували соціальний захист та соціальне забезпечення; створювали умови для лікування, відновлення та реабілітації осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії рф;
облаштовували місця тимчасового перебування внутрішньо переміщених (евакуйованих) осіб;
здійснювали заходи й роботи з територіальної оборони та мобілізаційної підготовки;
підтримували сили безпеки й оборони; оплачували проєктування, будівництво, реконструкцію, ремонт, облаштування захисних споруд цивільного захисту (сховищ, протирадіаційних укриттів), споруд подвійного призначення iз захисними властивостями, захисних споруд цивільного захисту;
придбавали первинні (мобільні) укриття; оплачували ремонт та облаштування (пристосування) приміщень, які планують для укриття населення;
оплачували проєктування, будівництво, реконструкцію, ремонт пошкоджених або знищених внаслідок збройної агресії рф об’єктів критичної інфраструктури, соціально-культурної сфери, соціального захисту населення та житлового призначення;
забезпечували заходи із запобігання та ліквідації надзвичайних ситуацій (у т. ч. створювали регіональні та місцеві матеріальні резерви), збільшували обсяг резервного фонду;
оплачували будівництво фортифікаційних споруд; підтримували підприємства з виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, централізованого постачання холодної води та водовідведення;
придбавали модульні котельні, щоб забезпечити населення, установи й організації альтернативним опаленням; оплачували проєктування, будівництво, ремонт систем опалення; забезпечували співфінансування з місцевих бюджетів;
здійснювали платежі, пов’язані з виконанням гарантійних зобов’язань АР Крим, обласної ради, міської, селищної чи сільської територіальної громади; придбавали державні цінні папери із строком обігу більше ніж рік.
Щоб провести ці видатки, з відповідного місцевого бюджету надають міжбюджетний трансферт або придбавають товари (роботи, послуги), щоб передати бюджетним установам, що їх утримують з інших бюджетів.
На зазначені потреби не можна використовувати кошти субвенцій з інших бюджетів і кошти місцевих внутрішніх та зовнішніх запозичень.
Якщо ОМС затвердить місцеву програму щодо відновлення пошкоджених / знищених (зруйнованих) об’єктів нерухомого майна та відновлення об’єктів, у Реєстр пошкодженого та знищеного майна щодо цих об’єктів вносять відмітку, що компенсація отримана або кошти передбачили в місцевій програмі.
Розрахунок обсягу компенсації за пошкоджені / знищені (зруйновані) об’єкти нерухомого майна визначають за:
Порядком надання компенсації для відновлення окремих категорій об’єктів нерухомого майна, пошкоджених внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської федерації проти України за допомогою електронної публічної послуги «єВідновлення»;
Порядком надання компенсації за знищені об’єкти нерухомого майна Закон України «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо відновлення середньострокового бюджетного планування на місцевому рівні та приведення окремих його положень у відповідність із законами України» від 18.09.2024 № 3979-ІХ
 
27 вересня 2024 року Розширили можливості для створення фонду захисних споруд
КМУ вніс зміни до постанов, що визначають вимоги до використання захисних споруд цивільного захисту. Це, зокрема, постанови:
«Деякі питання використання фонду захисних споруд цивільного захисту» від 10.03.2017 № 138;
«Деякі питання проведення технічної інвентаризації» від 12.05.2023 № 488;
«Деякі питання ведення обліку об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту» від 19.12.2023 № 1331;
«Про затвердження Технічного регламенту засобів цивільного захисту» від 26.05.2023 № 535.
Нові положення передбачають можливості розширити фонд захисних споруд цивільного захисту для органів державної влади, місцевого самоврядування, суб’єктів господарювання та інших юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців, зокрема, на основі технічної інвентаризації наявних об’єктів різного призначення, що за своїми характеристиками відповідають таким спорудам.
Також змінами КМУ визначив:
порядок розміщення первинних (мобільних) укриттів на місцевості для захисту населення у місцях масового скупчення;
порядок включення до складу та вилучення з фонду захисних споруд цивільного захисту первинних (мобільних) укриттів;
особливості планування та проведення комплексних, контрольних та позапланових обстежень об’єктів фонду захисних споруд цивільного захисту та їх реконструкції Постанова КМУ «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань використання захисних споруд цивільного захисту» від 20.09.2024 № 1074
 
26 вересня 2024 року Змінили вимоги щодо економії електроенергії
КМУ розпорядженням пом’якшив вимоги  щодо економії електроенергії в приміщеннях державних органів.
З огляду на зміни, вимоги забезпечити економію електроенергії для міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, облдержадміністрацій та Київської міської державної адміністрації (військові адміністрації), секретаріату КМУ поширюються на період до 30 вересня 2024 року.
Нагадаємо, що до змін діяло розпорядження КМУ економити у період до 31 грудня 2024 р. електричну енергію у приміщеннях зазначених органів та підприємствах, установах, організаціях, що належать до сфери їх управління, господарських товариствах, у статутному капіталі яких 50% і більше акцій (часток) належать державі, зокрема не використовувати кондиціонери повітря, зовнішнє освітлення будівель та прилеглої території Постанова КМУ «Про внесення змін до розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 червня 2024 р. № 510» від 26.09.2024 № 910-р
25 вересня 2024 року Зміни у переліку будівельних робіт, для яких підрядникам не потрібні дозвільні документи
Із Переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого постановою від 07.06.2017 № 406 (далі — Перелік), виключили роботи, пов’язані з технічним переоснащенням:
внутрішніх систем опалення, вентиляції, водопостачання та водовідведення, силових та слабкострумових систем, які забезпечують функціонування будівель і споруд;
інженерних споруд, земляного полотна, залізничних колій та переїздів, пасажирських платформ тощо;
електричних мереж напругою не вище 10 кВ;
об’єктів Служби зовнішньої розвідки, Служби безпеки України, закупівля яких становить державну таємницю;
об’єктів, які виконуються безпосередньо на території військових частин (підрозділів), установ та організацій Збройних Сил та становлять державну таємницю.
Також не потрібні дозвільні документи у період дії воєнного стану, щоб виконувати роботи з  нового будівництва, реконструкції, реставрації, капремонту на об’єктах класу наслідків (відповідальності) СС1 та СС2 безпосередньо на території військових частин (підрозділів), установ та організацій ЗСУ, Нацгвардії, Держприкордонслужби, СБУ та Служби зовнішньої розвідки Постанова КМУ «Про внесення змін до переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об’єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію» від 24.09.2024 № 1094
 
19 вересня 2024 року Нові винятки в пункті 13 Особливостей
19 вересня набрали чинності чергові нововведення в пункті 13 Особливостей. Змін зазнали підпункти 19 і 22.
Відтак побільшало винятків, коли замовники мають право укласти договір, щоб придбати товари і послуги (крім послуг з поточного ремонту), вартістю 100 тис. грн і вище, послуг з поточного ремонту, вартістю 200 тис. грн і вище, роботи, вартістю 1,5 млн грн, без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу.
На підставі підпункту 19 пункту 13 Особливостей тепер можна напряму придбати послуги, пов'язані із:
створенням або залученням фінансових інструментів, гарантій, кредитів або грантів;
створенням інструментів страхування, перестрахування та/або відшкодування збитків від воєнних ризиків торгових суден, задіяних у перевезенні українських експортних товарів, суден технічного флоту (спеціалізованих суден), на яких встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки, призначені для виробництва електричної енергії.
Також тепер діє нова редакція підпункту 22 пункту 13 Особливостей, яка дозволяє укладати прямий договір для закупівлі:
газопоршневих, газотурбінних когенераційних установок, газотурбінних установок та блочно-модульних котелень (їх складових), їх оренди;
послуг з оренди (фрахту, лізингу тощо) суден технічного флоту (спеціалізованих суден), на яких встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки, призначені для виробництва електричної енергії, послуг з найму персоналу для таких установок;
товарів, робіт та послуг, пов'язаних з будівництвом установок, зазначених у абзацах другому і третьому цього підпункту, введенням в експлуатацію, здійсненням заходів щодо проєктування, будівництва та/або реконструкції електричних, газових мереж, необхідних для забезпечення можливості видачі потужності, приєднанням таких установок до електричних, газових та інших мереж;
послуг з проєктування, обслуговування, планових і позапланових ремонтів таких установок для підприємств паливно-енергетичного комплексу для підготовки до опалювального сезону 2024/25 року Постанова КМУ «Деякі питання організації встановлення газопоршневих та/або газотурбінних установок, розташованих на суднах технічного флоту (спеціалізованих суднах)» від 13.09.2024 № 1069
 
18 вересня 2024 року Систему дозвільних документів інтегрують із Державним реєстром санкцій вже в листопаді
КМУ передбачив електронну інформаційну взаємодію між Єдиною державною електронною системою дозвільних документів (далі – Система) та Державним реєстром санкцій.
Відтак вже із  листопада користувачі Системи в режимі реального часу зможуть отримати дані про обмежувальні заходи щодо фізичних чи юридичних осіб.
Завдання це забезпечити отримали Мінекономіки та РНБО Постанова КМУ «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 5 липня 2024 р. № 795» від 13.09.2024 № 1064
 
4 вересня 2024 року Дозвіл на обробку відходів підприємства зможуть отримувати за спрощеним порядком
КМУ ухвалив Порядок реалізації експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів. Мета — спростити умови та порядок, за яким підприємства отримуватимуть дозвіл на роботу з відходами.
Порядок стосується підприємств, які працюють з відходами, що не є небезпечними. Це суб’єкти господарювання, які збирають, перевозять, зберігають, сортують, видаляють відходи, а також використовують відходи деревини для отримання теплової енергії.
Наразі йдеться про альтернативний варіант отримати дозвіл на оброблення відходів. Підприємства зможуть долучитися до участі у проєкті за власним бажанням або отримувати дозволи за стандартною процедурою Постанова КМУ «Про реалізацію експериментального проєкту щодо спрощеного порядку отримання дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів» від 30.08.2024 № 1003
 
Набере чинності 23 березня 2025 року Зміни до Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні
КМУ вніс зміни до Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні (далі —Техрегламент).
За вимогами Технічного регламенту електричне та електронне обладнання, яке вводять в обіг, у тому числі кабелі, запасні частини для його ремонту, повторного використання або оновлення функціональності чи модернізації виробничих потужностей, не повинне містити визначені речовини в концентраціях, що перевищують максимально допустимі значення. Винятки щодо цих речовин доповнюють крайні зміни до Техрегламенту.
Нагадаємо,що Технічний регламент застосовують з урахуванням законодавства, що регулює питання, пов’язані з безпечністю і охороною здоров’я, хімічними речовинами та препаратами (зокрема щодо їх реєстрації, оцінювання, авторизації і обмеження), а також з поводженням з відходами 
  Постанова КМУ «Про внесення змін у додатки 3 і 4 до Технічного регламенту обмеження використання деяких небезпечних речовин в електричному та електронному обладнанні» від 17.09.2024 № 1068
 
30 вересня 2024 року Зміни в переліках ліків і медвиробів, що підлягають реімбурсації
МОЗ оновило переліки ліків та медвиробів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення. 
Із 30 вересня діятимуть нові: 
Перелік лікарських засобів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, станом на 23 серпня 2024 року*; 
Перелік медичних виробів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, станом на 23 серпня 2024 року*. 
Загалом до оновлених переліків увійшли: 
472 лікарські засоби; 
63 препарати інсуліну; 
9 комбінованих лікарських засобів; 
45 медичних виробів (тест-смужки для вимірювання рівня глюкози в крові) Наказ МОЗ «Про затвердження Переліків лікарських засобів і медичних виробів, які підлягають реімбурсації за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, станом на 23 серпня 2024 року» від 04.09.2024 № 1537
25 вересня 2024 року Зміни у вимогах для закупівлі закладами освіти товарів для навчального предмета «Захист України»
МОН унесло зміни до Особливостей використання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам (за спеціальним фондом державного бюджету) для забезпечення викладання навчального предмета «Захист України» (далі – Особливості).
Засоби навчання та обладнання, потрібні для викладання в закладах освіти навчального предмета «Захист України», визначає Типовий перелік засобів навчання та обладнання для забезпечення викладання предмета «Захист України» закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, затверджений наказом МОН від 10.05.2024 № 659. Раніше заклади закуповували за типовим переліком, затвердженим наказом МОН від 13.12.2021 № 1357.
Закупівлю товарів, передбачених Особливостями, як і раніше, заклади здійснюють в установленому законодавством порядку. Однак є окремі умови:
товар, вартість якого становить або перевищує 100 тис. грн, замовники закуповують з використанням електронного каталогу, якщо цей товар наявний в електронному каталозі станом на 15.06.2024.
Раніше було достатньо наявності цього товару в електронному каталозі;
якщо обладнання, вартість якого становить або перевищує 100 тис. грн, замовники закуповують з використанням електронного каталогу, запит пропозицій постачальників вони проводять відповідно до специфікації товару, сформованої адміністратором електронного каталогу, яка не передбачає можливості замовника самостійно визначати інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення.
Це також нововведення від МОН Наказ МОН «Про внесення змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 07 серпня 2024 року № 1110» від 29.08.2024 № 1224
 
09 вересня 2024 року Зміни у вимогах до якості молока і молочних продуктів
Мінагрополітики затвердило зміни до Вимог до безпечності та якості молока і молочних продукті, затверджених наказом від 12.03.2019 № 118. 
Зокрема, зміни впроваджують вимоги до: 
сирого молока, яке не піддавали термічній обробці та вводитимуть в обіг як харчовий продукт кінцевому споживачу; 
господарств з виробництва молока й тварин, від яких таке молоко отримують. 
Діятимуть вимоги до місця та правил реалізації молока: 
безпосередньо з господарства з виробництва молока; 
з фермерського магазину; 
з ємності для молока (цистерна, резервуар тощо); 
молочних автоматів для нефасованого сирого молока Наказ Мінагрополітики «Про затвердження Змін до наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 12 березня 2019 року № 118»  від 11.07.2024 № 2033 
 
5 вересня 2024 року Мінфін вніс зміни до іструкції щодо застосування КЕКВ
Мінфін вирішив привести  Інструкцію щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Мінфіну від 12.03.2012 № 333, у відповідність до змін у законодавстві за окремими видатками бюджету. Зміни стосуються, зокрема:
оплати послуг з надання безоплатної правничої допомоги та вторинної правничої допомоги; 
уточнення положення щодо оплати комунальних послуг у частині управління побутовими відходами; 
виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) чи інвалідності працівників дипломатичної служби за кордоном під час виконання/пов’язаної із виконанням ними посадових обов’язків; 
відшкодування (компенсації) вартості майна, примусово відчуженого в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану; 
уточнення об’єктів авторського права; 
видатків, пов’язаних із участю держави у виведенні з ринку неплатоспроможного або системно важливого банку; 
виплат, пов’язаних із здійсненням правочину із внутрішніми / зовнішніми борговими зобов’язаннями. 
Окремі зміни носять суто косметичний характер, інші, навпаки, розширюють та доповнюють перелік Наказ Мінфіну «Про затвердження Змін до Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету» від 26.08.2024 № 414 
Не набрав чинності Оновили Перелік ТОТ і бойових дій
Мінреінтеграції внесло чергові зміни до Переліку територій, на яких ведуть (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого наказом від 22.12.2022 № 309 (далі — Перелік).
Зміни стосуються територіальних громад Донецької, Сумської, Запорізької та Київської областей Наказ Мінреінтеграції «Про затвердження Змін до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» від 16.09.2024 № 293
 
З дня опублікування Цільовий показник економії енергії в будівлях органів державної влади
Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України затвердило Методику розрахунку цільового показника економії енергії у будівлях органів державної влади (далі — Методика).
Щоб підвищити енергетичну ефективність будівель, КМУ встановлює цільовий показник економії енергії в будівлях органів державної влади. Цей показник переглядають кожні п’ять років (стаття 15-2 Закону України «Про енергетичну ефективність будівель» від 22.06.2017 № 2118-VIII; далі — Закон № 2118). Розраховує його Мінінфраструктури.
Цільовий показник економії енергії в будівлях органів державної влади — це числове значення щорічного зменшення споживання енергії, зокрема вираженої в показниках первинної енергії. Його досягають у результаті приведення до мінімальних вимог з енергоефективності будівель, площа яких становить не менше ніж 1% площі будівель, на які поширюється статті 15-2 Закону № 2118. Показник розраховують за Методикою на основі даних, отриманих за результатами сертифікації енергетичної ефективності будівель органів державної влади.
Вимога щодо досягнення цільового показника економії енергії в будівлях органів державної влади поширюється на будівлі, які водночас відповідають таким ознакам:
перебувають у державній чи комунальній власності;
у них розміщений апарат центрального органу виконавчої влади;
опалювана площа перевищує 250 квадратних метрів.
Щоб досягнути цільового показника економії енергії, Мінінфраструктури щороку, до 30 травня, формує план заходів із підвищення рівня енергоефективності будівель органів державної влади на наступний календарний рік. А також — обов’язково зазначає джерела та механізми, за якими ці заходи фінансуватимуть. План заходів затверджуватиме КМУ Наказ Мінрегіону «Про затвердження Методики розрахунку цільового показника економії енергії у будівлях органів державної влади» від 18.08.2024 № 878

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді