Тендер на юридичні послуги
Який код ДК обрати для тендеру на юридичні послуги
Відповідно п.3 Розділу І Наказу МРЕТ від 15.04.2020 № 708 , предмет закупівлі юридичних послуг визначається замовником за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника (далі – ЄЗС).
Розглянемо, який код ДК обрати для суто юридичних послуг у різних випадках.
Код ДК | Пояснення |
79100000-5 Юридичні послуги | Оскільки Наказ № 708 дозволяє вказувати предмет закупівлі за показником четвертої цифри ЄЗС, то замовник, який не може визначитися з кодом ДК може використовувати саме цей, загальний для всіх юридичних послуг код |
79110000-8 Послуги з юридичного консультування та юридичного представництва | Цей код ДК детальніше розкриває предмет закупівлі. Його варто використати, коли закупівля стосується юридичних консультацій та здійснення виконавцем послуг представництва. Наприклад, замовник передбачає, що у нього можуть виникнути спори з ДАС. В цьому випадку, допомога з формування відповідей для ДАС будуть консультуванням, а якщо замовник подасть до суду позов і виконавець буде представляти інтереси замовника у суді, це буде – представництвом |
79111000-5 Послуги з юридичного консультування | В цьому випадку, юридичні консультації можуть стосуватися будь-яких питань, як власне закупівель, так і трудових відносин. В цьому випадку треба пам’ятати, що варто, щоб консультації були письмові, інакше формально не буде доказів, що виконавець такі консультації надавав. Ще один момент, якщо у замовника є відділ кадрів, то залучення стороннього юриста з питань трудових правовідносин може поставити під сумнів доречність такої закупівлі |
79112000-2 Послуги з юридичного представництва | Відповідно до ч.1 ст.237 ЦКУ, представництвом є правовідношення, в якому одна сторона (представник) зобов'язана або має право вчинити правочин від імені другої сторони, яку вона представляє. Тобто, цей код ДК замовник обирає, коли йому потрібно, щоб сторонній юрист представляв його інтереси у підприємствах, організаціях тощо. Важливо! Згідно зі ст.1312 Конституції, виключно адвокат здійснює представництво іншої особи в суді, а також захист від кримінального обвинувачення. Окрім декількох випадків. Тож, якщо замовник залучатиме до судових справ стороннього юриста, потрібно, щоб такий юрист мав чинне свідоцтво адвоката |
79130000-4 Юридичні послуги, пов’язані з оформленням і засвідченням документів | Цей код варто обирати, коли замовнику потрібно сформувати якісь документи, наприклад договори. Втім, це може також стосуватися випадків, коли необхідно отримати якісь дозволи (наприклад на зберігання пального. Такі дії не завжди виконують юристи), тощо. Відповідно до приписів ч.1 ст.34 Закону України «Про нотаріат» засвідченням документів займаються нотаріуси |
79140000-7 Послуги з юридичної консультації та правового інформування | Ця послуга схожа з кодом ДК 79111000-5, але якщо вище вказані послуги стосуються більше консультації, то цей код більше підходить для роз’яснень, на кшталт семінарів |
Які умови тендерної документації встановити для тендеру на юридичні послуги
Зверніть увагу, що за приписами ст.28 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність» (далі – Закон № 5067), адвокату, адвокатському бюро або адвокатському об’єднанню забороняється укладати договір про надання правничої допомоги у разі конфлікту інтересів.
Конфлікт інтересів — суперечність між особистими інтересами адвоката та його професійними правами і обов’язками, наявність якої може вплинути на об’єктивність або неупередженість під час виконання адвокатом його професійних обов’язків, а також на вчинення чи невчинення ним дій під час здійснення адвокатської діяльності (пп.8 ч.1 ст.1 Закону № 5067).
Також адвокату забороняється укладати договір про надання правничої допомоги і він зобов’язаний відмовитися від виконання вже укладеного договору, у випадках, що перелічені у ст.28 Закону № 5067.
Верховний Суд у постанові від 21.09.2023 у справі № 640/21437/21 (адміністративне провадження № К/990/37403/22 ) фактично визнав, що замовникам варто запитувати в тендерній документації гарантійний лист про відсутність конфлікту інтересів.
Зокрема, цю вимогу можна сформулювати так: «Учасник гарантує відсутність будь-яких обмежень щодо надання послуг Замовнику у т.ч. відсутність конфлікту інтересів та інших обставин, що передбачені ст.28 Закону «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», які впливають або можуть вплинути на об`єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи не вчинення дій під час надання послуг за договором про закупівлю».
Також врахуйте, що відповідно до пп.1 п.12 Розділу ІІ Наказу № 708, визначення предмета закупівлі юридичних послуг безоплатної вторинної правничої допомоги здійснюється за обсягом, часом та місцем надання послуг окремо для кожного суб’єкта права на безоплатну вторинну правничу допомогу.
При формуванні проєкту договору, в розділі «Предмет Договору» вкажіть якнайточніше що саме замовник бажає отримати від виконавця. Як вже було вказано вище, консультації мають бути письмові. Наприклад, можна вказати такий підпункт:
«Х.1.Виконавець бере на себе виконання наступної правової роботи:
- перевіряє відповідність вимогам законодавства внутрішніх документів Замовника, візує їх, надає допомогу Замовнику з підготовки та правильного оформлення зазначених документів;
- бере участь у підготовці та укладенні різного роду договорів, що укладаються Замовником з іншими юридичними та фізичними особами, візує їх, надає допомогу з організації контролю за виконанням цих договорів, слідкує за застосуванням передбачених законом та договором санкцій по відношенню до контрагентів, що не виконують договірних зобов'язань;
- організує та веде претензійну роботу за матеріалами, які готує Замовник;
- узагальнює та аналізує розгляд судових, інших справ та спільно з відповідальними працівниками Замовника - результати розгляду претензій, практику укладення та виконання договорів - надає Замовнику пропозиції з усунення виявлених недоліків;
- дає консультації, висновки, довідки з правових питань, що виникають у діяльності Замовника, виключно в письмовій/електронній формі;
- письмово інформує Замовника про зміни в законодавстві, організує вивчення керівними працівниками та спеціалістами Замовника нормативних актів, що стосуються його діяльності».
Для того, щоб підвищити працездатність адвоката, можна вписати такий пункт:
«Для виконання цього Договору Виконавець має право:
- мати помічника адвоката або декількох помічників адвоката з числа осіб, які мають вищу юридичну освіту».
Розділ про відповідальність сторін варто сформувати так:
«Х.1. За невиконання чи неналежне виконання своїх обов’язків за Договором Сторони несуть відповідальність у порядку та на умовах, що встановлені чинним законодавством України.
Сторони несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання своїх зобов’язань за Договором у випадку наявності їхньої вини.
Х.2. Виконавець несе відповідальність за неправомірну передачу чи розголошення третім особам відомостей, що становлять адвокатську таємницю відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність», а також за безповоротну втрату чи пошкодження документів, що передані йому Замовником при виконанні Договору, відповідно до чинного законодавства України.
Виконавець звільняється від відповідальності, якщо відомості, що складають адвокатську таємницю, або документи, що йому передані, потрапили до третіх осіб за прямою недвозначною вказівкою Замовника, що викладена письмово, або внаслідок дії непереборної сили, тобто надзвичайних обставин, запобігти настанню яких Виконавець не мав об’єктивної можливості (стихійні лиха, пожежі, ракетні удари, тощо)».
Для виконання представницьких функцій, видається довіреність, але адвокати можуть діяти на підставі ордеру. Тому, в договорі варто прописати:
«Для виконання Адвокатом (уповноваженою особою Виконавця) представницьких функцій надаються такі права:
- подавати та отримувати документи, заяви, скарги, звернення тощо;
- подавати запити і отримувати відповіді на них;
- підписувати та подавати заяви, позовні заяви до місцевих судів, апеляційні скарги, касаційні скарги;
- вести справи в місцевих судах (загальних, господарських, адміністративних), апеляційних судах (загальних, господарських, адміністративних), Верховному Суді, з усіма правами, які законодавством надаються позивачеві, відповідачу, третій особі, в тому числі знайомитись з матеріалами справи, робити з них витяги, подавати докази, брати участь в їх дослідженні, заявляти клопотання, давати усні та письмові пояснення суду, також надається право повної або часткової відмови від позовних вимог, відкликання або відмова від апеляційних, касаційних скарг, підписання мирової угоди, відзиву заяв;
- представляти інтереси Замовника в усіх органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування;
- засвідчувати своїм підписом документи та їх копії, що виходять від Замовника;
- здійснювати всі інші законні дії, пов’язані з виконанням доручення;
- ознайомлюватися з матеріалами виконавчого провадження, робити з них виписки, знімати копії, подавати заяви та клопотання».