Типовий і примірний договір у публічних закупівлях

Автор
експерт, адвокат зі спорів з контролюючими органами, консультант із закупівель
Замовники укладають примірні та типові договори, зокрема під час закупівлі комунальних послуг. У чому різниця між типовим та примірним договором - роз'яснить експерт

Що таке типовий договір закупівлі за державні кошти

На період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону № 922, проводять закупівлі з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою КМУ від 19.10.2022 № 1178.

Частина 1 статті 41 Закону № 922 передбачає, що договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного кодексу України (ЦКУ) та Господарського кодексу України (ГКУ) з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

А відповідно до приписів ч. 4 ст. 179 ГКУ, в разі укладання господарських договорів, сторони можуть визначати зміст договору на основі: типового договору, який затверджений КМУ, або у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.

📝 ШПАРГАЛКА. Типові та примірні договори у публічних закупівлях

У ч. 3 ст. 184 ГКУ передбачено, що укладання господарських договорів на основі, у т.ч. типових договорів. повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених ст. 179 цього Кодексу і не інакше, як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами ст. 181 ГКУ та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування, у т.ч. типового договору.

Тобто типовий договір укладається на підставі постанови КМУ, наказу певного органу виконавчої влади із повним переліком всіх пунктів, що пропонуються вищим керівництвом. Єдине відхилення, яке може зробити замовник, – деталізувати умови такого договору.

Використання типових договорів

З системного аналізу законодавства вбачається, що замовники повинні використовувати типові договори, якщо КМУ, або певне міністерство, або інший орган виконавчої гілки влади видав розпорядчий документ (постанову, наказ) про те, що у певних правовідносинах потрібно використовувати типові договори.

Формування типових договорів потрібно для того, щоб замовники максимально керувалися інтересами держави.

Одночасно посадові особи замовника не зобов’язані сидіти біля комп’ютера та щодня перевіряти у пошукових системах, чи є типовий договір щодо їхньої закупівлі. Достатньо перед проведенням закупівлі уточнити у відповідних державних органів, чи є типові договори щодо певної закупівлі.

Ще один нюанс. Постанову КМУ потрібно виконувати, а от якщо наказ певного міністерства не є зареєстрованим у Мін’юсті, то він має виключно рекомендаційний характер і не є нормативно-правовим актом в розумінні ст. 117 Конституції України. Це вбачається з  п. 1 Указу Президента України «Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств та інших органів виконавчої влади» від 03.10.1992 р. № 493/92, згідно з яким, нормативно-правові акти, видані, зокрема, міністерствами, і які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації. При цьому згідно з  п. 2 цього Указу органом державної реєстрації нормативно-правових актів міністерств є Мін’юст.

У яких випадках використовувати типовий і примірний договір про закупівлю

Примірний енергосервісний договір

Скачати зразок

У яких випадках використовувати типовий і примірний договір про закупівлюТиповий договір про постачання електричної енергії "ПОН"

Скачати зразок

Що таке примірний договір закупівлі

Частиною 3 статті 184 ГКУ передбачено, що укладання господарських договорів на основі, у т.ч.  примірних договорів, повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених ст. 179 цього Кодексу і не інакше, як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами ст. 181 ГКУ та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування, у т.ч. примірного договору.

Відповідно до приписів ч. 4 ст. 179 ГКУ примірний договір – це договір рекомендований органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст.

Цей вид договору схожий на типовий, але дає більше свободи сторонам у виборі певних умов та у можливості вносити додаткові умови.

Мета використання примірних договорів в закупівлях

Як і типовий, примірний договір використовують для того, щоб замовники дбали про бюджетні кошти. В той же час, щоб сторонам було зрозуміло, які моменти відповідний орган виконавчої влади вважає за потрібне обов’язково закріпити у договорі.

Тому перед проведенням закупівлі замовникам потрібно уточнювати, чи є постанови, накази відповідних органів про затвердження примірного договору щодо певного виду закупівель. Якщо такого розпорядження немає, то замовник може формувати договір про закупівлю на власний розсуд. 



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді