Еволюція тендерного комітету, яку мусимо завершити

Автор
експерт, консультант з питань публічних закупівель, керівник проекту ProTenders.World, Київ
Зі статті ви дізнаєтеся про закупівлі в Україні — від «ручного керування» до конкурентних процедур

Організація закупівель для потреб держави в будь-якій країні — складний процес, який може бути реалізований у вигляді різних моделей та найрізноманітнішими засобами. Такі моделі та засоби перебувають у постійній динаміці, оскільки змушені відповідати викликам технічного прогресу, змінам локальної/глобальної правової площини та дедалі більшим потребам самих замовників. А в країнах з молодою демократією, як правило, існує вже канонічний алгоритм розвитку — від державних закупівель шляхом «ручного керування» до відбору постачальників через конкурентні процедури.

Конкурентний відбір по-українськи: як це було

Україна не стала винятком: до 1995 року державні контракти для учасників-резидентів розміщували не на конкурентних засадах. При цьому постановою КМУ «Про затвердження Положення про порядок організації та проведення міжнародних торгів (тендерів) в Україні» від 21.10.1993 № 871 для іноземних учасників було передбачено застосування тендерних процедур. Це перший нормативний акт, який ввів поняття «Тендерний комітет» в Україні, але лише для міжнародних торгів (хоч як це дивно).

Перший документ на теренах незалежної України, в якому з’являється поняття «тендерний комітет» у вже знайомому для нас значенні та з охопленням усіх тендерних процедур замовника, — це постанова КМУ «Про організацію та проведення торгів (тендерів) у сфері державних закупівель товарів (робіт, послуг)» від 28.06.1997 № 694. Фактично, цього року ми святкуємо 20-річчя функціонування тендерних комітетів!

Цікаво порівняти вимоги до тендерного комітету (ТК) у згаданій постанові КМУ та чинній редакції Закону України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VІІІ і простежити, як змінились функціональні обов’язки та структура ТК під впливом часу й викликів, що стояли перед замовниками.

Еволюція тендерного комітету, яку мусимо завершити

Як бачимо, за майже 20 років законодавець спростив умови функціонування ТК — зникла необхідність реєструвати та погоджувати процедуру закупівлі в Міністерстві зовнішніх економічних зв’язків України. Також він деталізував норми, які мають зменшити корупційну складову на етапі формування ТК замовником. А саме:

  • законодавчо визначив засади діяльності ТК (колегіальність та неупередженість);
  • передбачив, що членство в ТК або визначення уповноваженої особи (осіб) не повинно створювати конфлікту інтересів замовника та учасника чи інтересів учасників процедури закупівлі, який може вплинути на об’єктивність і неупередженість прийняття рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі;
  • виокремив коло осіб, які не можуть входити до складу ТК: посадові особи та представники учасників, члени їхніх сімей, а також народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим та депутати міської, районної у місті, районної, обласної ради;
  • передбачив можливість навчання для голови, секретаря та інших членів ТК.

Мета змін — боротьба з корупцією

Боротьба з корупцією стала лейтмотивом законодавчих змін усі ці роки. При цьому іншим, не менш важливим складовим закупівельної системи, приділяли значно менше уваги. І на це були свої причини.

У 2012 році опубліковано Звіт щодо корупції в Україні, в якому було представлено висновки дослідження, проведеного в Україні Інститутом прикладних гуманітарних досліджень у рамках спільного антикорупційного проекту Міністерства юстиції Канади та Міністерства юстиції України.

Звіт свідчить, що 56% населення України мали корупційний досвід впродовж життя. При цьому 29% з представників бізнесу назвали корупцію чинником, який дуже заважає працювати. Ще 41% підприємців обрали пункт «заважає певною мірою». Тобто 70% респондентів із бізнес-спільноти мали на той час негативну практику відносин з державними органами.

Ера прозорості

Після Революції гідності вже оновлений Департамент регулювання державних закупівель Мінекономрозвитку був зацікавлений в отриманні нової, актуальної інформації про стан корупції у сфері державних закупівель. У рамках програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Технічна підтримка впровадження електронних тендерів» з 11 травня по 10 червня 2016 року проводили електронне опитування підприємців України. Мета опитування, зокрема, — вивчити досвід підприємців щодо участі у публічних закупівлях та ставлення до системи ProZorro.

За результатами опитування виявилося, що за традиційної «паперової» системи з корупцією стикалися 54% бізнесменів. У той же час підприємці вважали електронну систему ProZorro як таку, що суттєво (27%) або частково (53%) зменшує корупцію у державних закупівлях.

Електронна система закупівель ProZorro змістила акценти закупівельних процесів. Адже вона надає доступ будь-яким зовнішнім спостерігачам до всіх етапів проведення закупівель, а отже, є ефективним інструментом в протидії корупції.

Нині синергія урядових органів, міжнародних партнерів України та національної бізнес-спільноти нарешті запрацювала на достатньому рівні. І прийшло розуміння того, що успішно та прозоро проведена процедура публічної закупівлі — не єдиний показник ефективності діяльності ТК. Це — лише один з індикаторів, який дає змогу оцінювати ефективність закупівельного процесу в установі загалом.

2 варіанти, як організувати віддалену роботу тендерного комітету

Ера відкритості інформаційних ресурсів та глобалізація економічної моделі світу підштовхнули, хоча і з запізненням, керівництво потужних державних замовників до впровадження вже опробуваних закупівельних бізнес-моделей та стандартів.

Функції закупівельного підрозділу

У комерційному секторі закупівельний підрозділ установи має реалізовувати такі обов’язкові функції:

  • стратегічне бачення закупівельного процесу в організації, врахуючи фінансові політики підприємства;
  • моніторинг ринку та взаємодія з ключовими постачальниками;
  • розробка та впровадження системи ризик-індикаторів;
  • побудова взаємодії («комунікаційних гілок») з представниками інших підрозділів організації та проведення зовнішніх PR-активностей, спрямованих на підвищення ділової репутації (Goodwill) організації;
  • впровадження IT-рішень для виконання частини завдань;
  • підвищення кваліфікації персоналу
  • побудова індикаторів ефективності діяльності кожного окремо взятого закупівельного менеджера і відділу в цілому.

Цей перелік не є вичерпним. Кожне із зазначених завдань містить у собі підкатегорії активностей, які необхідно вирішувати на нижчому рівні.

Логічно, що в процесі адаптації таких моделей під правову площину функціонування державних замовників виокремились деякі функції, які не могли бути вирішені або реалізація яких була суттєво обмеженою.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді