Бюджетний процес — 2018: на що розраховувати місцевим бюджетам
Традиційно на початку року маємо призвичаїтися до законодавчих змін. Їх появі у бюджетному законодавстві слід завдячувати законам України, що набрали чинності 01.01.2018. А саме:
- «Про Державний бюджет України на 2018 рік» від 07.12.2017 № 2246-VІІІ(далі — Закон № 2246);
- «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» від 07.12.2017 № 2233-VІІІ (далі — Закон № 2233).
Що ж нового у поточному році очікує на місцеві бюджети? Розповімо по черзі.
Прожитковий мінімум і мінімальна зарплата
Важливими показниками, які впливають на розмір адміністративних послуг і місцевих податків, є мінімальна заробітна плата (далі — МЗП) у місячному розмірі та прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць. Якими вони будуть протягом 2018 року, покажемо у Таблиці 1.
Таблиця 1
Прожитковий мінімум та МЗП у місячному розмірі
Показник | Розмір у 2018 році, грн | ||
---|---|---|---|
01.01.2018-30.06.2018 | 01.07.2018-30.11.2018 | 01.12.2018-31.12.2018 | |
Прожитковий мінімум на одну працездатну особу | 1762,00 | 1841,00 | 1921,00 |
МЗП | 3723,00* | ||
* За підсумками I кварталу 2018 року КМУ розгляне можливість підвищити розмір МЗП. Із 01.04.2018 МЗП може становити 4200,00 грн (п. 19 Прикінцевих положень Закону № 2246) |
Доходи місцевих бюджетів
Закони № 2246 і № 2233 перерозподіляють доходи між загальним і спеціальним фондами держбюджету. Як саме — не деталізуватимемо, адже такі доходи не формують надходжень до місцевих бюджетів. Зупинимося лише на змінах стосовно місцевих бюджетів.
Єдиний податок
Надходження до загального фонду районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад (ОТГ), міст обласного і районного значення, селищних і сільських бюджетів зростуть за рахунок сум єдиного податку, який сплачуватимуть до цих бюджетів єдиноподатники четвертої групи.
І що важливо — 2018 року єдиний податок місцеві бюджети отримуватимуть у повному обсязі. На противагу минулому року, коли 14% такого податку забирали до спеціального фонду держбюджету.
Плата за видачу ліцензії
Доходи районних бюджетів, бюджетів ОТГ, міст обласного і районного значення, селищних і сільських бюджетів у 2018 році наповнюватимуть надходження від плати за видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей.
Конкретний розмір плати, який зараховуватимуть до того чи того бюджету, визначатиме КМУ (п. 25 ст. 29 Бюджетного кодексу України; БК).
⚡️ Закупівлі-2021: плануємо за новими вимогами
Рентна плата за користування надрами
Цьогоріч місцеві бюджети отримуватимуть 5% рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату. Це не стосується рентної плати за користування надрами в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України.
Зрозуміти обсяг таких надходжень допоможуть цифри з додатку 1 до Закону № 2246. До держбюджету-2018 мають надійти 36,95 млрд грн. Це і становитиме 95% рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та 100% рентної плати за користування надрами в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України.
Наразі відсоток рентної плати, що його зараховують до місцевих бюджетів, залежить від місця видобутку таких корисних копалин (див. табл. 2). Якщо ж на певній території видобутку немає, то й надходжень не варто очікувати.
Таблиця 2
Розподіл рентної плати за місцевими бюджетами
Місце видобутку (територія) | Відсоток рентної плати (%) в розрізі бюджетів | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
сільський, селищний | міста районного значення | об’єднаної територіальної громади | міста обласного значення | районний | обласний | |
Село або селище | 1 | - | - | - | 2 | 2 |
Місто районного значення | - | 1 | - | - | 2 | 2 |
Об’єднана територіальна громада | - | - | 3 | - | - | 2 |
Місто обласного значення | - | - | - | 3 | - | 2 |
Суми, нараховані за останній звітний (податковий) період 2017 року, та податковий борг з такої рентної плати зараховуватимуть до держбюджету у порядку та на умовах, що діяли до 01.01.2018 (п. 16-2 розд. VI БК). Так само повертатимуть платникам суми, які були нараховані та помилково або надміру сплачені до 31.12.2017. А от суми, надміру сплачені за податковими зобов’язаннями з такої рентної плати до 31.12.2017, що їх нараховуватимуть за звітні (податкові) періоди з 01.01.2018, розподілятимуть між державним та місцевими бюджетами у пропорціях, вказаних у Таблиці 2.
Екологічний податок
Дещо змінилися пропорції, за якими до відповідних бюджетів зараховують екологічний податок (ст. 29 та 69-1 БК). Тепер він надходитиме так:
- до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів ОТГ — 25%, бюджету міста Києва — 55%;
- до обласних бюджетів — 30% (замість 55%);
- до державного бюджету — 45% (замість 20%).
Акцизний податок
У 2018 році місцеві бюджети отримуватимуть:
- 13,44% акцизного податку з виробленого в Україні пального;
- 13,44% акцизного податку з ввезеного на митну територію України пального.
Такі надходження до загального фонду місцевих бюджетів зараховуватимуть автоматично. У I півріччі 2018 року — пропорційно обсягу пального, реалізованого суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі на відповідній території за II півріччя 2017 року, в загальному обсязі в цілому по Україні. У ІІ півріччі 2018 року — на основі таких показників за I півріччя поточного року.
Надходження з держбюджету
Місцеві бюджети також отримають з держбюджету кошти на:
- медичні заходи з окремих державних програм та комплексні заходи програмного характеру. Їх сума — 5,51 млрд грн, тобто на 2,54% менше, ніж минулого року;
- підручники і посібники (у т. ч. електронні) для учнів та педпрацівників шкіл і ПТНЗ. Щоб на місцях мали змогу видати, придбати, доставити і зберігати їх, з держбюджету дадуть 755,49 млн грн. А це майже вдвічі більше минулорічного обсягу.
Обсяги міжбюджетних трансфертів у 2018 році також збільшені. Узагальнимо їх у Таблиці 3.
Таблиця 3
Міжбюджетні трансферти
Назва трансферту | Річна сума трансферту, млрд грн | Відхилення порівняно з минулим роком | ||
---|---|---|---|---|
2017 року | 2018 року | млрд грн | % (разів) | |
Дотації: | ||||
базова | 5,91 | 8,18 | 2,27 | 38,41 |
реверсна | 3,92 | 5,41 | 1,49 | 38,01 |
стабілізаційна | 0,90 | 0,20 | –0,70 | –77,78 |
додаткова | 0,15 | 16,78 | 16,63 | (115,6) |
Субвенції: | ||||
освітня | 52,59 | 61,71 | 9,12 | 17,34 |
медична | 56,22 | 57,37 | 1,15 | 2,05 |
інші з загального фонду держбюджету | 134,77 | 148,35 | 13,58 | 10,08 |
інші зі спеціального фонду держбюджету | 14,59 | 16,45 | 1,86 | 12,75 |
Обсяг стабілізаційної дотації 2018 року зменшився. Це пов’язано з меншою кількістю територіальних громад, які об’єднуватимуться. Адже процес об’єднання завершується.
А ось обсяг додаткової дотації з держбюджету місцевим бюджетам значно збільшився. На видатки з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, передані з держбюджету, виділять 16,5 млрд грн.
Таку додаткову дотацію між місцевими бюджетами розподілятимуть обласні держадміністрації. А місцеві бюджети спрямують її згідно зі статтею 103-6 БК на видатки закладів:
- освіти, які не покриває освітня субвенція. Йдеться про усі видатки, крім видатків на оплату праці з нарахуваннями;
- охорони здоров’я на оплату комунальних послуг та енергоносіїв.
Перелік таких закладів визначений для:
- закладів освіти — у частині першій статті 103-2 БК;
- медичних закладів — у пункті 3 частини першої статті 89 та пункті 3 частини першої статті 90 БК.
Також Закон № 2246 видатки на оплату послуг з підготовки фахівців в закладах освіти І-ІІ рівнів акредитації державної власності, що мають статус окремих юридичних осіб, покладає на:
- обласні бюджети — 129 закладів;
- бюджет міста Києва — 13 закладів.
Обсяги міжбюджетних трансфертів
у 2018 році збільшені
Ці заклади перелічені у додатку 10 до Закону № 2246. Їх передадуть з державної власності у комунальну. А КМУ має вжити заходів, аби не допустити їх закриття чи перепрофілювання впродовж 2018-2021 років.
Освітню субвенцію у 2018 році Закон № 2233 дозволяє спрямовувати на оплату праці з нарахуваннями педпрацівників у:
- інклюзивно-ресурсних центрах;
- вишах I-II рівнів акредитації, аби забезпечити видатки на здобуття повної загальної середньої освіти.
✅ Для вас цілу добу будуть відкриті статті, відеороз'яснення, зразки документів
Державний фонд розвитку водного господарства
У 2018 році у складі спеціального фонду держбюджету утворюється Державний фонд розвитку водного господарства. З нього фінансуватимуть видатки на:
- експлуатацію водогосподарського комплексу;
- будівництво й реконструкцію меліоративних систем;
- захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь;
- централізоване водопостачання сільських населених пунктів, які використовують привізну воду;
- модернізацію та розвиток водогосподарського комплексу.
Головним розпорядником, найвірогідніше, буде Державне агентство водних ресурсів України. Порядок виділення коштів з цього фонду затверджує КМУ.
Державний дорожній фонд
У складі спеціального фонду держбюджету діятиме також Державний дорожній фонд. Його коштом фінансуватимуть будівництво, реконструкцію, ремонт й утримання:
- автомобільних доріг загального користування державного й місцевого значення;
- вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах.
У 2016 і 2017 роках у всіх областях проводився експеримент з фінансування заходів з розвитку автомобільних доріг загального користування за рахунок щомісячного перевиконання надходжень окремих податків. Його проводитимуть і надалі. Однак цього року у такий спосіб фінансуватимуть видатки не лише на автомобільні дороги загального користування, а й на ділянки вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, суміжних з такими автодорогами.
А для обласних бюджетів і бюджету міста Києва БК встановлює окремі гарантії (п. 33 розд. VI). Вони у 2018 році щокварталу отримуватимуть компенсацію з Державного дорожнього фонду, якщо коштів від згаданого експерименту надійде менше:
- 1,5 млрд грн — у І кварталі;
- 3,0 млрд грн — у І півріччі;
- 4,5 млрд грн — за 9 місяців;
- 6,0 млрд грн — за 2018 рік.
Видатки у зв’язку з медичною реформою
Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» від 19.10.2017 № 2168-VIII окреслив періоди переходу на медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій. А саме:
- з 01.01.2018 — для первинної медичної допомоги;
- протягом 2018-2019 років — для інших видів медичної допомоги (за пілотними проектами в окремих закладах охорони здоров’я, населених пунктах чи регіонах);
- з 01.01.2020 — для всіх видів медичної допомоги.
У зв’язку з цим Закон № 2233 ввів нові видатки та період дії, протягом якого можна проводити ті чи інші видатки з держбюджету, обласних і районних бюджетів, бюджетів міст обласного значення, ОТГ.
Коли і з яких бюджетів можна проводити видатки на охорону здоров’я — у рубриці «Довідкова інформація».