Спрощена процедура закупівлі

Автор
експерт, консультант з публічних закупівель, канд. екон. наук
Спрощена процедура закупівлі

Що таке спрощена процедура закупівлі

Відповідно до Закону «Про публічні закупівлі» (далі — Закон № 922) з 19 квітня 2020 замовники обов’язково здійснюють спрощені закупівлі. Такі закупівлі обов’язкові для Замовників, які:

  • визначені п.п. 1 - 3 ч. 1 ст. 2 Закону № 922. Коли вартість предмета закупівлі у разі придбання ними товарів й послуг дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою 200 тис. грн, а робіт — дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за 1,5 млн грн;
  • визначені п. 4 ч. 1 ст. 2 Закону № 922 — юридичні особи та/або суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання. Проводять спрощені закупівлі, коли вартість предмета закупівлі товару, послуги дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою 1 млн грн, а робіт — дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою 5 млн грн.

Після 29 червня 2022 року в умовах воєнного стану замовники проводять публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн, із використанням:

  • електронного каталогу; та/або
  • порядку проведення спрощених закупівель, встановленого Законом № 922 (пп. 1 п. 1 Постанови № 169).

Тобто спрощена закупівля — це придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 Закону (п. 28 ч. 1 ст. 1 Закону про публічні закупівлі).

 

Відповідальний за спрощені процедури закупівель

За організацію та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі відповідальною є УО (ч. 1 ст. 11 Закону № 922).

Відповідальною за організацію та проведення закупівель, визначених у підпункті 1 пункту 1 Постанови № 169, може бути УО або інша особа, яку визначив замовник (п. 4-1 Постанови № 169).

Спрощена закупівля за алгоритмом її проведення досить схожа на відкриті торги, проте має суттєві відмінності на окремих етапах, які важливо враховувати аби уникнути негативних наслідків.

Спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів:

  1. оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі;
  2. уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
  3. подання пропозицій учасниками;
  4. проведення електронного аукціону;
  5. розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника;
  6. визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю;
  7. розміщення звіту про результати проведення закупівлі.

Далі детально розглянемо кожен з етапів у цій статті, а про технічну реалізацію проведення спрощеної процедури в ЕСЗ дізнайтеся в статті «Спрощена закупівля: інструкція».

 

алгоритм проведення спрощеної процедури закупівлі

Спрощені процедури закупівель: строки

Починається спрощена закупівля з оприлюднення замовником оголошення про неї. В оголошенні має бути зазначено період уточнення інформації про закупівлю (не менше 3 роб днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель) та кінцевий строк подання пропозицій.

Строк для подання пропозицій не може бути менше ніж 2 роб. дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю.

При цьому, відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 10 Закону № 922 оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проєкт договору про закупівлю оприлюднюються не пізніше ніж за 6 роб. днів до кінцевого строку подання пропозицій.

Відлік строку для подання пропозицій розпочинається після закінчення етапу уточнення інформації, тому в період уточнення учасники не можуть подавати свої пропозиції.

Який алгоритм спрощеної закупівлі

 

Хто відповідає за незастосування спрощеної закупівлі

Пам'ятайте, що відміна спрощеної закупівлі — можлива.

 

Як провести спрощену процедуру закупівлі

У період уточнення інформації учасники спрощеної закупівлі мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель за роз’ясненням щодо інформації, зазначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, щодо вимог до предмета закупівлі та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення спрощеної закупівлі (ч. 7 ст. 14 Закону).

Такі звернення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника, тобто анонімно.

Замовник протягом 1 роб. дня з дня їх оприлюднення зобов’язаний надати роз’яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі та/або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та/або вимог до предмета закупівлі.

Знову ж таки, на практиці з огляду на роботу електронної системи закупівель, ситуація інакша. Замовник може надавати відповідь на звернення учасників лише в період уточнення інформації. Як тільки він закінчиться у замовника не буде технічної можливості надати відповідь в системі.

Таким чином, якщо учасник звернувся до замовника за 5 хвилин до закінчення етапу уточнення інформації і замовник не встиг йому відповісти, він уже не зможе дотримати вимог Закону.

В той же час, замовник може потурбуватися про таку ситуацію заздалегідь, встановивши між етапом уточнення інформації і етапом подання пропозицій декілька годин чи день, коли він зможе надати відповідь.

Наприклад, зазначити, що період уточнення інформації закінчується о 12:00 год, а період подання пропозицій розпочинається з 15:00 год. За цих умов в період з 12:00 до 15:00 замовник зможе надати відповідь на запит учасника.

Уточнення інформації учасники спрощеної закупівлі

Важливо, що у разі, якщо замовник має нерозглянуте звернення учасника, що було надіслано на етапі уточнення інформації, закупівля не перейде на етап аукціону.

Як внести зміни в оголошення

В період уточнення інформації замовник має право з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі, але до початку строку подання пропозицій.

Зміни, що вносяться замовником, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів.

У разі внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі строк для подання пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель не менше ніж на два робочі дні.

Після етапу уточнення інформації розпочинається етап подання пропозицій учасниками, коли замовник уже не може впливати на закупівлю, а тільки очікує на пропозиції учасників.

Кожен учасник має право подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі частини предмета закупівлі (лота).

Внести зміни або відкликати пропозицію свою учасник має право виключно до закінчення строку її подання. Тоді він не втратить свого забезпечення пропозиції.

Такі зміни або заява про відкликання пропозиції враховуються лише до закінчення строку подання пропозицій.

Увага! Для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій.

Проте, якщо було подано лише одну пропозиції, замовник зможе її розглянути і визначити учасника, що подав цю пропозицію переможцем спрощеної закупівлі. Адже, у разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника (ч. 8 ст. 14 Закону № 922).

Після розкриття пропозицій учасників, замовник  розглядає пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною. Він перевіряє пропозицію на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати 5 роб. днів з дня завершення електронного аукціону. На відміну від процедур закупівель, цей строк не може бути продовжено.

 

Визначення переможця спрощеної процедури закупівлі

За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця та оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.

Замовник може укласти договір про закупівлю по спрощеній закупівлі з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів.

Для спрощених закупівель не передбачено етап оскарження учасниками рішень замовника до Органу оскарження — Антимонопольного комітету України. Закон встановлює, що з метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до замовника та/або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду. Рішення та дії замовника можуть бути оскаржені учасником спрощеної закупівлі у судовому порядку.

Водночас, замовникам варто враховувати, що поки що технічні можливості електронної системи закупівель налаштовані таким чином, що оприлюднити укладений договір про закупівлю замовник зможе не раніше ніж через 2 дні з дня оприлюднення наміру про укладення договору.

Як розв’язати неврегульовану ситуацію

Крім того, на даному етапі замовника може очікувати ще одна неврегульована Законом ситуація.

У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції замовник відповідно розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.

Інформація про відхилення пропозиції протягом 1 дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.

В той же час учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі.

Замовник повинен надати йому відповідь не пізніше ніж через 3 роб. дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель.

Однак, якщо замовник розглядає усі пропозиції і в один день оприлюднює інформацію про відхилення учасника та намір про укладення договору з наступним учасником, а в подальшому укладає договір, він може потрапити в ситуацію, коли не зможе надати відповідь на уточнюючий запит відхиленого учасника.

Для запобігання даної ситуації замовнику варто чітко, відповідно до норм Закону № 922, зазначати інструкцію дій учасників в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі.

 

Згідно Закону № 922 «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) з 19 квітня 2020 замовники обов’язково здійснюють спрощені закупівлі (далі — СЗ). СЗ обов’язкові для Замовників, які:

  • визначені п.п. 1 - 3 ч. 1 ст. 2 Закону. Коли вартість предмета закупівлі у разі придбання ними товарів й послуг дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою 200 тис. грн., а робіт — дорівнює або перевищує 50 тис. гр. та є меншою 1,5 млн грн;
  • визначені п. 4 ч. 1 ст. 2 закону — юридичні особи та/або суб'єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання. Проводять СЗ, коли вартість предмета закупівлі товару, послуги дорівнює або перевищує 50 тис. грн. та є меншою 1 млн грн, а робіт — дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою 5 млн грн.

Фактично СЗ є аналогом допорогових закупівель.

Відповідальною за організацію таких закупівель є уповноважена особа. Тільки уповноважена особа має право проводити спрощені закупівлі з 19 квітня 2020 року. 

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді