Державні закупівлі в Україні

UA RU
Стаття в подарунок від журналу «Держзакупівлі»
Автор
експерт, юрист-практик
Державні та публічні закупівлі — тотожні поняття чи ні? Базові поняття, які має знати закупівельник в Україні роз’яснює експерт.

 

Зразки документів для вас:


В Україні щорічно проводиться тисячі тендерів на закупівлю продуктів харчування, будівельних матеріалів, ліків, медичного обладнання та інших товарів, виконання робіт, а також отримання різноманітних послуг, на що з державного та місцевих бюджетів витрачаються значні кошти.

Увага! В поняття державних і публічних закупівель вкладається різний зміст. 

Під державними закупівлями зазвичай розуміють, що:

  • закупівля здійснюється державою або її відокремленими підрозділами в інтересах вказаних суб’єктів;
  • закупівля оплачується державними коштами;
  • держава самостійно забезпечує контроль за процесом закупівель.

При здійсненні публічних закупівель мається на увазі, що:

  • закупівлю здійснюють органи публічної адміністрації — вищі, центральні та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, а також державні та комунальні підприємства, установи чи організації;
  • купівля товарів і послуг здійснюється за кошти платників податків;
  • закупівля здійснюється в інтересах громадян шляхом надання якісних послуг органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування чи державним і комунальним підприємствам і організаціям;
  • громадяни мають право контролювати законність здійснення публічної закупівлі.

Раніше потреби держави в товарах, роботах і послугах, необхідних для розв'язання найважливіших соціально-економічних проблем, підтримання обороноздатності країни задовольнялись шляхом розміщення державного замовлення та формування на контрактній  (договірній) основі складу та обсягів товарів, робіт і послуг, серед  підприємств, організацій та інших  суб'єктів господарської діяльності України всіх форм власності.

Також до 2016 року сфера державних закупівель в Україні була закритою, закупівлі проводились традиційним методом з використанням паперових документів, що дозволяло брати участь в торгах, як правило, одним і тим же, учасникам.    

 

Ідея реформування закупівель та переведення закупівельних процедур в «онлайн» зародилася в Євромайданівський період.

ЇЇ реалізацію взяла на себе громадська організація Transparency International Ukraine, яка в співпраці з окремими приватними IT-компаніям, за узгодженням з Мінекономіки, розробили і передали в 2016 році новоствореному державному підприємству «Прозорро» електронну систему для проведення публічних закупівель.

Prozorro об'єднало і врахувало інтереси держави, бізнесу і громадянського суспільства. Також ця система визнана такою, що відповідає загальноприйнятим вимогам Міжнародного банку розвитку щодо проведення електронних закупівель.

Prozorro діє за принципами: «Конкуренція понад усе» та «Усі бачать все», що надає можливість будь-кому безкоштовно ознайомитися на відповідному сайті зі всіма деталями будь-якої закупівлі.

Електронний підпис на пропозиції учасника: весняна практика оскарження

Наприкінці 2015 року Верховна Рада прийняла Закон «Про публічні закупівлі  (далі — Закон), визнавши такими, що втратили чинність попередні закони зі сфери закупівель, зокрема: «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» від 24.05.2012 № 4851-VI та «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VII.  

Всі державні замовники з 1 серпня 2016 року стали зобов’язаними здійснювати закупівлі через електронну систему закупівель Prozorro. 

Відповідно до Закону Prozorro є інформаційно-телекомунікаційною системою, яка має комплексну систему захисту інформації, що забезпечує проведення закупівель, створення, розміщення, оприлюднення, обмін інформацією і документами в електронному вигляді, до складу якої входять вебпортал Мінекономіки, авторизовані електронні майданчики, між якими забезпечено автоматичний обмін інформацією та документами.

Адміністратором вказаної системи є державне підприємство «Прозорро».

Структура системи публічних закупівель охоплює:

  • замовників — як правило, це бюджетні структури. Для організації та проведення процедур закупівель замовник може утворювати тендерний комітет (комітети) або визначати уповноважену особу (осіб);
  • учасників — суб’єктів господарювання, які беруть участь або мають намір брати участь у закупівлях;
  • державні органи, які забезпечують координацію та контроль у сфері публічних закупівель.

А ось уповноваженим органом у сфері публічних закупівель визначено центральний орган виконавчої влади — Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України.  

  

  

З метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель Закон передбачив моніторинг процедур закупівлі щодо дотримання законодавства в період укладення договору про закупівлю та протягом строку його дії.

Органами, уповноваженими здійснювати контроль у сфері закупівель є Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства — як Уповноважений орган, а також Рахункова палата, Антимонопольний комітет України, Державна казначейська служба України, Державна аудиторська служба та інші органи.

Крім того, громадський контроль у сфері публічних закупівель забезпечується через вільний доступ до інформації щодо публічних закупівель засобів масової інформації, громадських організацій та інших громадських формувань.

 

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді