Розірвано договір про надання послуг: урегульовуємо бюджетні зобов’язання

Автор
експерт з бухобліку та оподаткування в бюджетній сфері, Київ
Установа отримала листа, в якому підприємство — надавач послуг повідомляє про припинення своєї діяльності та просить розірвати договір, укладений на початку року. Розглянемо, що потрібно врахувати установі, як правильно оприлюднити звіт про виконання договору, як зменшити бюджетні зобов’язання з огляду на розірвання договору, як правильно оприлюднити ці відомості на веб-порталі Є-data

Інколи трапляються непередбачувані обставини, за яких потрібно припинити взаємовідносини між установою-замовником і підприємством — надавачем послуг. Особливо в умовах кризи такими обставинами є припинення діяльності підприємства за рішенням його власників, неможливість надання послуг через обставини непереборної сили тощо. Тож до укладеного на початку року договору про надання послуг потрібно скласти додаткову угоду, в якій визначити дату припинення його дії та стан розрахунків на цю дату.

Після підписання сторонами додаткової угоди до договору про надання послуг потрібно забезпечити оприлюднення звіту про виконання договору, зменшити бюджетні зобов’язання на частину вартості послуг, які не надано у зв’язку з розірванням договору, а також оприлюднити ці зміни на Єдиному веб-порталі використання публічних коштів (далі — веб-портал Є-data). Перш ніж перейти до висвітлення зазначених питань, розглянемо вимоги Господарського кодексу України (ГК) щодо порядку зміни та розірвання договорів.

PW_welcome_dz_webinar_29072024.jpg

Порядок зміни та розірвання договорів

Варто пам’ятати, що статтею 188 ГК визначено порядок зміни та розірвання договорів. Так, якщо від підприємства, з яким укладено договір, до установи-замовника надійте лист з пропозицією змінити або розірвати договір, в установи-замовника є 20 днів для розгляду цієї пропозиції, ухвалення відповідного рішення та повідомлення про нього підприємства, з яким укладено договір.

У разі недосягнення сторонами згоди щодо зміни (розірвання) договору або неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (ч. 4 ст. 188 ГК).

За цих обставин договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду. Датою зміни або розірвання договору буде:

  • день набрання чинності рішенням суду; або
  • строк набрання чинності, визначений у рішенні суду.

Оприлюднення звіту про виконання договору

Найпроблемнішими в частині оприлюднення звіту про виконання договору є договори про надання послуг, які укладено на початку 2016 року за результатами проведеної процедури відкритих торгів.

Пояснюється це тим, що процедуру проводили згідно із Законом України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 № 1197-VII (далі — Закон № 1197), який наразі вже втратив чинність. Відповідно, всі документи, пов’язані із зазначеною процедурою, зокрема і текст договору, оприлюднювали через сервіс «Кабінет замовника» на веб-порталі Уповноваженого органу — tender.me.gov.ua. З 01.08.2016 для установ-замовників набрав чинності Закон України «Про публічні закупівлі» від 25.12.2015 № 922-VIII (далі — Закон № 922), який зобов’язує проводити закупівлі в електронній системі публічних закупівель — ProZorro, а оприлюднювати документи, пов’язані із проведеними закупівлями, уже на новому веб-порталі Уповноваженого органу — prozorro.gov.ua.

Після виконання умов договору чи закінчення його дії, у т. ч. у разі його розірвання, установа-замовник зобов’язана оприлюднити Звіт про виконання договору (далі — Звіт). Раніше цього вимагав абзац тринадцятий частини першої статті 10 Закону 1197, а наразі — абзац десятий частини першої статті 10 Закону № 922. На все про все в установи-замовника є 3 дні з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання.

Стосовно реалізації цього обов’язку перед установою-замовником постає запитання — на якому веб-порталі Уповноваженого органу потрібно оприлюднювати Звіт. Адже на веб-порталі prozorro.gov.ua процедура відкритих торгів не оприлюднювалась і, відповідно, оприлюднити Звіт на ньому технічно неможливо. На допомогу в цьому питанні вийшло роз’яснення Уповноваженого органу, за яким Звіт потрібно оприлюднювати на веб-порталі tender.me.gov.ua через сервіс «Кабінет замовника».

Закупівлі, оголошення про проведення яких опубліковані до 31.07.2016, мають бути завершені згідно з вимогами Закону № 1197, і всі звіти щодо цих закупівель (у т. ч. звіт про виконання договору) мають бути опубліковані на веб-порталі tender.me.gov.ua.

Тож якщо в установі є невиконані договори про надання послуг (виконання робіт), звіти про виконання яких ще не опубліковані, установі наразі недоцільно розривати договори, укладені з ДП «Зовнішторгвидав України» на 2016 рік в частині користування платними сервісами «Кабінет замовника» або «Кабінет замовника з ЕЦП» на веб-порталі tender.me.gov.ua. Адже саме через ці сервіси потрібно буде опублікувати Звіт.

Звіт про виконання договору: шість відповідей назапитаннязамовників

Форма Звіту та інструкція щодо його заповнення затверджені наказом Мінекономрозвитку «Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель» від 15.09.2014 № 1106, який втратить чинність з 01.01.2017. Якщо ж потрібно опублікувати Звіт за закупівлями, які проведено на веб-порталі prozorro.gov.ua (тобто розпочатими з 01.08.2016), слід використовувати Звіт за формою, затвердженою наказом Мінекономрозвитку «Про затвердження форм документів у сфері публічних закупівель» від 22.03.2016 № 490.

Також варто зауважити, що установа-замовник у разі розірвання договору не повинна оприлюднювати повідомлення про внесення змін до договору, адже додаткова угода передбачає розірвання договору, а не зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника.

Зменшення бюджетних зобов’язань

Перш ніж укласти новий договір з новим підприємством — надавачем послуг на суму вартості послуг, які не було надано за договором, що розірвали, установа має зменшити бюджетні зобов’язання. Адже ці зобов’язання без укладення нового договору на надання тих самих послуг будуть зобов’язаннями, які взято без відповідних бюджетних асигнувань або з порушенням норм, установлених Бюджетним кодексом України (БК).

Тож аби запобігти бюджетному порушенню, установа має подати до органу Казначейства:

  • два примірники Реєстру бюджетних зобов’язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів (далі — Реєстр зобов’язань) на паперових та електронних носіях;
  • оригінал додаткової угоди до договору про надання послуг, за якою його розірвано.

Це установа має зробити не пізніше семи робочих днів з дати підписання, реєстрації додаткової угоди до договору (абз. 1 п. 2.8 Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов’язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України, затвердженого наказом Мінфіну від 02.03.2012 № 309).

У Реєстрі зобов’язань установа має зазначити, зокрема:

  • реквізити договору;
  • строк дії договору (без урахування останньої додаткової угоди, за якою його розірвано);
  • суму, на яку зменшуються зобов’язання за договором, тобто на вартість не наданих послуг (зазначають суму з «мінусом»).

Розглянемо на практиці, як правильно заповнити Реєстр зобов’язань у разі виникнення такої ситуації.

Зняття бюджетних зобов’язань у разі розірвання договору
Зразкова установа, яка підпорядкована місцевому органу культури, у лютому 2016 року уклала договір з підприємством — надавачем послуг про надання послуг від 15.02.2016 № 12-02п, строк дії якого — з 15.02.2016 по 31.12.2016. Вартість послуг, які має надати підприємство за договором, становить 280 000,00 грн. У жовтні поточного року за додатковою угодою від 15.10.2016 № 3 договір розірвано. Станом на 15.10.2016 вартість не наданих установі і не оплачених послуг за договором становила 39 290,00 грн. Потрібно зняти бюджетні зобов’язання.
Для зняття бюджетних зобов’язань у сумі 39 290,00 грн. слід подати до органу Казначейства Реєстр зобов’язань (див. Додаток).
Розірвано договір про надання послуг: урегульовуємо бюджетні зобов’язання

Отже, лише після повернення установі органом Казначейства примірника Реєстру зобов’язань та оригіналу додаткової угоди до договору з відміткою у ній «зареєстровано та взято на облік» установа може проводити закупівлю чи укладати новий договір про надання послуг з іншим підприємством — надавачем послуг на суму вартості послуг, які не було надано за договором, що розірвали.

Оприлюднення на веб-порталі Є-data

Поряд з оприлюдненими на веб-порталі Є-data договором про надання послуг, актами про надання послуг потрібно також оприлюднити додаткову угоду до договору про надання послуг, оскільки вона є його невід’ємною частиною. Обов’язковість оприлюднення відомостей, у т. ч. додаткової угоди, визначає абзац третій частини першої статті 2 Закону України «Про відкритість використання публічних коштів» від 11.02.2015 № 183-VIII, за яким відомості, що оприлюднюються на веб-порталі Є-data, повинні бути повними, правдивими, точними та реально відображати фактичні дані станом на відповідну дату або за відповідний період.

Оскільки за додатковою угодою розірвано договір, що призвело до зменшення бюджетних зобов’язань, строку дії договору, вартості предмета закупівель, вартості зобов’язань за договором, відомості про зміни договору (його розірвання) мають бути оприлюднені на веб-порталі Є-data для забезпечення їх повноти, правдивості, точності та реального відображення фактичних даних.

Для оприлюднення на веб-порталі Є-data додаткової угоди до договору про надання послуг потрібно зайти у «Службовий кабінет» та знайти раніше внесений договір, який наразі буде розірвано. Відкривши його, потрібно натиснути на вкладку «+Додаток», після чого відкриється нове вікно для заповнення відомостей про додаткову угоду. У цьому вікні потрібно заповнити комірки. Зокрема, слід зазначити:

  • «Додаток № _ від _» — реквізити додаткової угоди (номер і дату);
  • «Предмет/причина додаткової угоди» — причину: зменшення суми договору на 39 290,00 грн. (див. Приклад) з огляду на розірвання договору, припинення діяльності підприємства (чи інший варіант);
  • «Керівник (виконавець)» — прізвище, ім’я, по батькові керівника підприємства — надавача послуг, який підписав додаткову угоду;
  • «Строк дії додаткової угоди» — як правило, з дати підписання додаткової угоди до завершення дії договору (дати його розірвання);
  • «Коригування вартості основного договору: збільшення/зменшення» — вибрати опцію «зменшення» та зазначити в комірці «Сума» — суму, на яку зменшуємо вартість договору — 39 290,00 грн., окрім цього потрібно вибрати одну з опцій: «з ПДВ» чи «без ПДВ» (значення комірки «Сума» має відповідати сумі, зазначеній у Реєстрі зобов’язань);
  • «Скоригована вартість основного договору» — зазначити суму договору, зменшену на 39 290,00 грн., тобто 240 710,00 грн. (280 000,00 – 39 290,00), та вибрати одну з опцій: «з ПДВ» чи «без ПДВ»
Система веб-порталу Є-data 10.10.2016 вкотре оновилася, внаслідок чого комірку «Строк дії договору» перейменували на «Строк дії додаткової угоди», а замість комірки «Вартість договору» з’явилися дві нові комірки «Коригування вартості основного договору: збільшення/зменшення» та «Скоригована вартість основного договору». Тож тепер за всіма договорами, де є додаткові угоди, потрібно провести перевірку на предмет правильності внесених відомостей щодо строку дії додаткової угоди (а не самого договору) та коригованої і скоригованої вартості основного договору.

Відтак потрібно зберегти внесені відомості про додаткову угоду до договору, для цього слід натиснути на кнопку «Зберегти зміни». На вкладці «Додатки» відобразиться рядок з реквізитами додаткової угоди і стануть доступні три опції (операції):

  • видалити додаток;
  • редагувати додаток;
  • підписати додаток.

Якщо в одній із комірок неправильно відображено відомості, то це можна виправити, натиснувши кнопку «Редагувати додаток» та змінивши відомості у відповідній комірці, після чого слід знову натиснути кнопку «Зберегти зміни».

Якщо усе правильно — для оприлюднення на веб-порталі Є-data додаткової угоди до договору про надання послуг натискаємо «підписати додаток». З’явиться нове вікно, в якому потрібно вибрати відповідний центр сертифікації ключів, завантажити особистий ключ та ввести пароль захисту ключа. Лише після цього потрібно натиснути кнопку «Зчитати/підписати».

Після цього відомості про додаткову угоду до договору будуть у вільному доступі для всіх користувачів веб-порталу Є-дата.



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді