Скасували печатки, та не для всіх
Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами-підприємцями» від 23.03.2017 № 1982 (далі — Закон № 1982), який набрав чинності 19.07.2017, вніс зміни до Господарського кодексу України (ГК) та Кодексу України про адміністративні правопорушення. Казначейство у листі від 08.08.2017 № 16-10/760 роз’яснило, як застосовувати норми Закону № 1982 (див. с. 52). Ознайомимося з ними докладніше.
У господарських відносинах
Зміни щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами — підприємцями, які вніс Закон № 1982, передусім стосуються суб’єктів господарювання.
Визначення поняття суб’єктів господарювання наведемо в Таблиці.
Визначення поняття суб’єктів господарювання (ст. 55 ГК)
Суб’єктами господарювання визнають | До суб’єктів господарювання належать |
---|---|
Учасників господарських відносин, які: • провадять господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов’язків); • мають відокремлене майно; • відповідають за своїми зобов’язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством | Господарські організації — юридичні особи, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до Цивільного кодексу України, а також інші юридичні особи, які провадять господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку; громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які провадять господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці |
Нові норми ГК передбачають, що суб’єкт господарювання має право використовувати у своїй діяльності печатки. Проте відбиток печатки не є обов’язковим реквізитом будь-якого документа, який подають до органу державної влади або органу місцевого самоврядування. Водночас фахівці Казначейства наголошують, що ця вимога не стосується бюджетних установ, держорганів та органів місцевого самоврядування. А згідно зі статтею 4 ГК фінансові відносини за участю суб’єктів господарювання, що виникають у процесі формування та контролю за виконанням бюджетів усіх рівнів, не є предметом регулювання цього кодексу.
У бюджетних відносинах
Відносини, які виникають у процесі складання, розгляду та виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, а також питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства регулює Бюджетний кодекс України (БК).
Стаття 2 БК визначає, що бюджетні установи — це органи державної влади, місцевого самоврядування, а також організації, створені ними, що повністю утримуються за рахунок державного чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими.
Якщо бюджетне законодавство вимагає наявність печатки, то установи зобов’язані її застосовувати у бюджетних відносинах. На бюджетні відносини норми щодо можливої відсутності печатки не поширюються.
Саме тому бюджетні установи, що не є органами виконавчої влади, але утримуються за рахунок бюджетних коштів і створені такими органами, наприклад дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, заклади охорони здоров’я, мають дотримуватися вимог бюджетного законодавства та проставляти печатки на документах, які надають органам Казначейства.
Однак бюджетні установи також є учасниками господарських відносин, хоча цивільне законодавство до них не застосовують. Тож зміни, пов’язані з відміною печаток, їм доведеться враховувати. Зокрема, укладаючи договори із суб’єктами господарювання (надання послуг, придбання товарів, виконання робіт), варто пам’ятати, що для них відбиток печатки не є обов’язковим реквізитом будь-якого документа. Тому підприємство або фізична особа, яка укладає договір із бюджетною установою, має право не проставляти печатку на договорах чи інших документах (накладна, акт, рахунок тощо).
У листі Казначейства обумовлено, що на оригіналах підтвердних документів або їх копіях, які бюджетні установи надають органам Казначейства разом із Реєстром бюджетних зобов’язань/Реєстром фінансових зобов’язань, не обов’язково проставляти печатку виконавців робіт (надавачів послуг, постачальників товарів).
Водночас органи державної влади та місцевого самоврядування зобов’язані використовувати печатку у своїй діяльності, оскільки це передбачено в документах, що визначають організацію, повноваження та порядок їх діяльності. Це, зокрема:
- Закон України «Про центральні органи виконавчої влади» від 17.03.2011 № 3166-VI для центральних органів виконавчої влади. Відповідно до цього закону міністерства та інші центральні органи виконавчої влади є юридичними особами публічного права, які мають:
– печатку із зображенням Державного герба України та своїм найменуванням;
– власні бланки;
– рахунки в органах Державної казначейської служби України. - Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 №280/97-ВР для сільських, селищних, міських, районних у містах, районних, обласних рад. Відповідно до цього закону вони мають:
– печатки із зображенням Державного герба України і своїм найменуванням;
– рахунки в установах банків України.
Відповідальність за недотримання норм законодавства
Органи державної влади чи місцевого самоврядування не мають права вимагати наявності відбитка печатки на документах або нотаріального засвідчення документів, які їм надають суб’єкти господарювання*. За невиконання норм законодавства посадових осіб можуть притягнути до адміністративної відповідальності з накладенням штрафу у розмірі від 50 до 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (850-1700 грн).