Скасували печатки, та не для всіх

Автор
експерт Експертус Головбух
Документ без печатки — до цього ми почали звикати ще з липня. Однак у бюджетній сфері залишилися норми, за якими печатки на фінансових документах — все ж обов’язкові. Що робити бюджетним установам? Як не «заробити» штраф? На допомогу прийшло Казначейство

Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами-підприємцями» від 23.03.2017 № 1982 (далі — Закон № 1982), який набрав чинності 19.07.2017, вніс зміни до Господарського кодексу України (ГК) та Кодексу України про адміністративні правопорушення. Казначейство у листі від 08.08.2017 № 16-10/760 роз’яснило, як застосовувати норми Закону № 1982 (див. с. 52). Ознайомимося з ними докладніше.

У господарських відносинах

Зміни щодо використання печаток юридичними особами та фізичними особами — підприємцями, які вніс Закон № 1982, передусім стосуються суб’єктів господарювання.

Визначення поняття суб’єктів господарювання наведемо в Таблиці.

Визначення поняття суб’єктів господарювання (ст. 55 ГК)
Суб’єктами господарювання визнаютьДо суб’єктів господарювання належать
Учасників господарських відносин, які:
• провадять господарську діяльність, реалізуючи господарську компетенцію (сукупність господарських прав та обов’язків);
• мають відокремлене майно;
• відповідають за своїми зобов’язаннями в межах цього майна, крім випадків, передбачених законодавством
Господарські організації — юридичні особи, державні, комунальні та інші підприємства, створені відповідно до Цивільного кодексу України, а також інші юридичні особи, які провадять господарську діяльність та зареєстровані в установленому законом порядку; громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які провадять господарську діяльність та зареєстровані відповідно до закону як підприємці

Нові норми ГК передбачають, що суб’єкт господарювання має право використовувати у своїй діяльності печатки. Проте відбиток печатки не є обов’язковим реквізитом будь-якого документа, який подають до органу державної влади або органу місцевого самоврядування. Водночас фахівці Казначейства наголошують, що ця вимога не стосується бюджетних установ, держорганів та органів місцевого самоврядування. А згідно зі статтею 4 ГК фінансові відносини за участю суб’єктів господарювання, що виникають у процесі формування та контролю за виконанням бюджетів усіх рівнів, не є предметом регулювання цього кодексу.

У бюджетних відносинах

Відносини, які виникають у процесі складання, розгляду та виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, а також питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства регулює Бюджетний кодекс України (БК).

Стаття 2 БК визначає, що бюджетні установи — це органи державної влади, місцевого самоврядування, а також організації, створені ними, що повністю утримуються за рахунок державного чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими.

Якщо бюджетне законодавство вимагає наявність печатки, то установи зобов’язані її застосовувати у бюджетних відносинах. На бюджетні відносини норми щодо можливої відсутності печатки не поширюються.

Саме тому бюджетні установи, що не є органами виконавчої влади, але утримуються за рахунок бюджетних коштів і створені такими органами, наприклад дошкільні та загальноосвітні навчальні заклади, заклади охорони здоров’я, мають дотримуватися вимог бюджетного законодавства та проставляти печатки на документах, які надають органам Казначейства.

Однак бюджетні установи також є учасниками господарських відносин, хоча цивільне законодавство до них не застосовують. Тож зміни, пов’язані з відміною печаток, їм доведеться враховувати. Зокрема, укладаючи договори із суб’єктами господарювання (надання послуг, придбання товарів, виконання робіт), варто пам’ятати, що для них відбиток печатки не є обов’язковим реквізитом будь-якого документа. Тому підприємство або фізична особа, яка укладає договір із бюджетною установою, має право не проставляти печатку на договорах чи інших документах (накладна, акт, рахунок тощо).

У листі Казначейства обумовлено, що на оригіналах підтвердних документів або їх копіях, які бюджетні установи надають органам Казначейства разом із Реєстром бюджетних зобов’язань/Реєстром фінансових зобов’язань, не обов’язково проставляти печатку виконавців робіт (надавачів послуг, постачальників товарів).

Водночас органи державної влади та місцевого самоврядування зобов’язані використовувати печатку у своїй діяльності, оскільки це передбачено в документах, що визначають організацію, повноваження та порядок їх діяльності. Це, зокрема:

Відповідальність за недотримання норм законодавства

Органи державної влади чи місцевого самоврядування не мають права вимагати наявності відбитка печатки на документах або нотаріального засвідчення документів, які їм надають суб’єкти господарювання*. За невиконання норм законодавства посадових осіб можуть притягнути до адміністративної відповідальності з накладенням штрафу у розмірі від 50 до 100 неоподаткованих мінімумів доходів громадян (850-1700 грн).



зміст

Статичний блок для статей

Останні новини

Усі новини

Гарячі запитання

Усі питання і відповіді