Зміна ціни в договорах про закупівлю продуктів харчування
Новий порядок закупівель продуктів харчування запрацював 14 березня 2024 року. З цієї дати ті продукти харчування, що містить додаток 2 до Особливостей, замовники закуповують за правилами використання електронного каталогу, якщо вартість предмета закупівлі становить 100 тис. грн або вище. Тому навесні виникли проблеми в замовників, які були змушені проводити закупівлю продуктів харчування саме за новими правилами. Вони потрапили у ситуацію, коли процес закупівлі тривав довше, ніж звичайно.
Розберемо далі причини, що ускладнюють закупівлі продуктів харчування в електронному каталозі, та виокремимо рекомендації, які допоможуть замовникам уникнути проблем як із такими закупівлями, так і з потребою підвищувати ціну за укладеними договорами.
Проблеми під час закупівлі продуктів харчування
Запит пропозицій постачальників (ЗПП), який оголошує замовник, мав би тривати лише два робочих дні. Саме такий строк випливає з положень Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою КМУ від 14.09.2020 № 822 (далі — Порядок № 822). Чому ж процес може бути довшим, коли йдеться про закупівлі продуктів харчування?
На перший погляд, провести закупівлю за ЗПП — це просто, достатньо лише оприлюднити запит і завантажити до нього проєкт договору. На практиці ж замовники, особливо в регіонах, зіштовхнулися з проблемою відсутності постачальників. І ЗПП на продукти харчування у таких замовників не відбуваються ані з першого разу, ані з другого. Причин цьому декілька.
По-перше — місцеві постачальники. Переважно це ФОП, і вони не кваліфікуються в електронний каталог. Скажімо, тому що:
- мало знають про такий спосіб роботи з державними замовниками;
- віддають перевагу прямим договорам або роботі з комерційними закупівлями;
- не хочуть нести додаткові витрати на участь у закупівлях через Prozorro.
По-друге — логістичні питання. З-поміж них:
- проблеми з транспортуванням дрібних замовлень до віддалених місць постачання, адже так збільшується вартість транспортування за одиницю товару;
- відсутність транспорту та достатньої кількості водіїв у зв’язку з воєнним станом.
По-третє — обмежена кількість постачальників для окремих регіонів та районів областей. Адже великі постачальники не зацікавлені в тому, щоб отримувати договори на дрібні суми і обсяги.
По-четверте — нерозуміння умов зміни ціни в договорах із замовниками.
Зазвичай постачальники зацікавлені у зміні ціни щомісячно або негайно після того, як змінюється ціна товару на ринку. Або ж вони не хочуть отримувати і надавати замовнику документи, що підтверджують коливання ціни товару на ринку. Відлякують їх і судові спори щодо зміни ціни в договорах про закупівлю та зобов’язання повернути отримані кошти через неправомірно укладені додаткові угоди.
Отже, насамперед, щоб запобігти окресленим ситуаціям, замовники мають заздалегідь підготуватися до закупівель продуктів харчування і раніше їх розпочати. Варто врахувати й інші рекомендації.
Рекомендації для організації закупівлі продуктів харчування
Механізм зміни ціни в договорі про закупівлю продуктів харчування
- Як встановити порядок зміни ціни в проєкті договору
- Як встановити вимоги до підтвердних документів
- Як дотриматися пропорційності під час зміни ціни товару
- Чим підтвердити зміну ціни в договорі про закупівлю продуктів харчування
- Що вважається коливанням ціни на ринку
- Які ризики застосування частини 3 статті 631 ЦК до додаткових угод