Зміна ціни в договорах про закупівлю продуктів харчування
Новий порядок закупівель продуктів харчування запрацював 14 березня 2024 року. З цієї дати ті продукти харчування, що містить додаток 2 до Особливостей, замовники закуповують за правилами використання електронного каталогу, якщо вартість предмета закупівлі становить 100 тис. грн або вище. Тому навесні виникли проблеми в замовників, які були змушені проводити закупівлю продуктів харчування саме за новими правилами. Вони потрапили у ситуацію, коли процес закупівлі тривав довше, ніж звичайно.
Розберемо далі причини, що ускладнюють закупівлі продуктів харчування в електронному каталозі, та виокремимо рекомендації, які допоможуть замовникам уникнути проблем як із такими закупівлями, так і з потребою підвищувати ціну за укладеними договорами.
✅ Для вас цілу добу будуть відкриті статті, відеороз'яснення, зразки документів
Проблеми під час закупівлі продуктів харчування
Запит пропозицій постачальників (ЗПП), який оголошує замовник, мав би тривати лише два робочих дні. Саме такий строк випливає з положень Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою КМУ від 14.09.2020 № 822 (далі — Порядок № 822). Чому ж процес може бути довшим, коли йдеться про закупівлі продуктів харчування?
На перший погляд, провести закупівлю за ЗПП — це просто, достатньо лише оприлюднити запит і завантажити до нього проєкт договору. На практиці ж замовники, особливо в регіонах, зіштовхнулися з проблемою відсутності постачальників. І ЗПП на продукти харчування у таких замовників не відбуваються ані з першого разу, ані з другого. Причин цьому декілька.
По-перше — місцеві постачальники. Переважно це ФОП, і вони не кваліфікуються в електронний каталог. Скажімо, тому що:
- мало знають про такий спосіб роботи з державними замовниками;
- віддають перевагу прямим договорам або роботі з комерційними закупівлями;
- не хочуть нести додаткові витрати на участь у закупівлях через Prozorro.
По-друге — логістичні питання. З-поміж них:
- проблеми з транспортуванням дрібних замовлень до віддалених місць постачання, адже так збільшується вартість транспортування за одиницю товару;
- відсутність транспорту та достатньої кількості водіїв у зв’язку з воєнним станом.
По-третє — обмежена кількість постачальників для окремих регіонів та районів областей. Адже великі постачальники не зацікавлені в тому, щоб отримувати договори на дрібні суми і обсяги.
По-четверте — нерозуміння умов зміни ціни в договорах із замовниками.
Зазвичай постачальники зацікавлені у зміні ціни щомісячно або негайно після того, як змінюється ціна товару на ринку. Або ж вони не хочуть отримувати і надавати замовнику документи, що підтверджують коливання ціни товару на ринку. Відлякують їх і судові спори щодо зміни ціни в договорах про закупівлю та зобов’язання повернути отримані кошти через неправомірно укладені додаткові угоди.
Отже, насамперед, щоб запобігти окресленим ситуаціям, замовники мають заздалегідь підготуватися до закупівель продуктів харчування і раніше їх розпочати. Варто врахувати й інші рекомендації.
Рекомендації для організації закупівлі продуктів харчування
Механізм зміни ціни в договорі про закупівлю продуктів харчування
- Як встановити порядок зміни ціни в проєкті договору
- Як встановити вимоги до підтвердних документів
- Як дотриматися пропорційності під час зміни ціни товару
- Чим підтвердити зміну ціни в договорі про закупівлю продуктів харчування
- Що вважається коливанням ціни на ринку
- Які ризики застосування частини 3 статті 631 ЦК до додаткових угод